«Σαφάρι» για την αντιµετώπιση του φαινοµένου της εισιτηριοδιαφυγής στα µέσα µαζικής µεταφοράς της πρωτεύουσας εφαρµόζει δοκιµαστικά από σήµερα και κανονικά από την ερχόµενη Δευτέρα 11 Απριλίου το νέο Σώµα Ελεγκτών Κοµίστρου (ΣΕΚ) του Οργανισµού Αστικών Συγκοινωνιών τηςΑθήνας (ΟΑΣΑ).

Στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι µέχρι το τέλος του χρόνου να έχει περιοριστεί κατά 80% το φαινόµενο της εισιτηριοδιαφυγής στις αστικές συγκοινωνίες, που εκτιµάται ότι κοστίζει κάθε χρόνο πάνω από 20 εκατ. ευρώ!

Οι ελεγκτές, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Μεταφορών, θα φέρουν ειδική εµφάνιση (µε µπλε T-shirts) καθώς και αναγνωριστικό σήµα του ΟΑΣΑ, ώστε οι πολίτες να τους αναγνωρίζουν και να συνεργάζονται µαζί τους. Από τον ερχόµενο Οκτώβριο θα είναι εφοδιασµένοι και µε φορητούς υπολογιστές, που θα είναι σε on-line σύνδεση µε την Εφορία για την αυτόµατη καταχώριση των προστίµων.

Αρχικά, οι έλεγχοι των εισιτηρίων θα γίνονται από εκατό ελεγκτές, οι οποίοι µέχρι το τέλος Απριλίου θα αυξηθούν σε 150, ενώ από το φθινόπωρο (τέλος Σεπτεµβρίου) το ΣΕΚθα απασχολεί συνολικά 250 άτοµα. Το σύστηµα των ελέγχων θα διαφοροποιείται για τα µέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδροµος, τραµ). Στόχος είναι να ελέγχονται σε καθηµερινή βάση τα σηµεία -σταθµοί µέσω των οποίων διακινείται µεγάλος αριθµός επιβατών.

Στους ελέγχους θα είναι παρόντες και αστυνοµικοί (για την ταυτοποίηση των επιβατών που εισιτηριοδιαφεύγουν), οι οποίοι θα ακολουθούν τα κλιµάκια των ελεγκτών του ΟΑΣΑ µε µοτοσυκλέτες ή αστυνοµικά οχήµατα. Μάλιστα, για τον σκοπό αυτόν έχει ήδη υπογραφεί σχετική σύµβαση ανάµεσα στον ΟΑΣΑ και το υπουργείο Προστασίας του Πο λίτη. Τις καθηµερινές το έργο των ελεγκτών κοµίστρου θα συνδράµουν περίπου 20 – 30 αστυνοµικοί. Εχει υπολογιστεί ότι το κόστοςτων αστυνοµικών – που θα αναλάβει εξ ολοκλήρου ο ΟΑΣΑ – θα ανέλθει σε περίπου 500.000 ευρώ τον χρόνο.

Το νέο ΣΕΚ θα υπάγεται οργανικά στον ΟΑΣΑ και στο αρχικό στάδιο λειτουργίας του θα συγκροτείται από τους υφιστάµενους ελεγκτές κοµίστρου των µέσων σταθερής τροχιάς (περίπου 80 άτοµα από το Μετρόκαι τον ΗΣΑΠ) και από διοικητικούς υπαλλήλους της ΕΘΕΛ και του ΗΛΠΑΠ (περίπου 50 άτοµα) που θα εξαιρεθούν από τις µετατάξεις.

Η δηµιουργία του Σώµατος Ελεγκτών αξιολογήθηκε ως πρώτη προτεραιότητα στην εφαρµογή του νέου νόµου για τον ΟΑΣΑ, µέσω του οποίου επιδιώκεται κυρίως η περιστολή των δαπανών και ο περιορισµός της διαφυγής εσόδων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η λαθρεπιβίβαση στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ φθάνει στο 40% και στα µέσα σταθερής τροχιάς ξεπερνάει το 10%.

Στους ελέγχους θα είναι παρόντες και αστυνοµικοί που θα ακολουθούν τους ελεγκτές

Πρόστιµο στο 60πλάσιο της τιµής

οι ελεγκτές θα επιβάλλουν τα πρόστιµα, που έχουν καθοριστεί στο 60πλάσιο της τιµής των εισιτηρίων.

εκτιµάται ότι η λειτουργία του σώµατος ελεγκτών θα κοστίζει 5 εκατ.

ευρώ ετησίως, ενώ τα αναµενόµενα έσοδα υπολογίζονται σε συνολικά 15 εκατ. ευρώ.

Αµεσα µέτρα για τα πλαστά εισιτήρια

Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΟΑΣΑ προωθεί άµεσα µέτρα – πέραν όσων έχουν ληφθεί µέχρι τώρα– για την εξάλειψη του φαινοµένου των πλαστών εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, που κοστίζουν στον Οργανισµό περίπου 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Παράλληλα, έχει ζητηθεί η συνδροµή του Σώµατος Δίωξης Οικονοµικού Εγκλήµατος για τον εντοπισµό των κυκλωµάτων παραγωγής. Μεταξύ άλλων,σχεδιάζεται να αυξηθούν σε τρεις (από δύο) οι γυαλιστερές γραµµές ασφαλείας που υπάρχουν στα χάρτινα εισιτήρια, ενώ προγραµµατίζεται η σταδιακή συρρίκνωση του εκτός ΟΑΣΑ δικτύου πώλησής τους. Εχει διαπιστωθεί ότι το σηµερινό δίκτυο πωλήσεων (περίπτερα, υπαίθριοι πωλητές κ.λπ.) ευνοεί τη διακίνηση των πλαστών εισιτηρίων. Στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΑ είναι ο κύριος όγκος των εισιτηρίων να διακινείται από τα σηµεία πώλησης των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών που είναι πιο ασφαλή. Μάλιστα, εξετάζεται να δοθούν και κίνητρα στο επιβατικό κοινό, όπως π.χ. η παροχή δωρεάν ενός εισιτηρίου για κάθε δεσµίδα των δέκα εισιτηρίων που θα προµηθεύεται ο επιβάτης από εκδοτήριο του ΟΑΣΑ.

«Eξυπνο» και… επαναφορτιζόµενο

Αύριο αναµένεται να δηµοσιευθεί η προκήρυξη του διεθνούς µειοδοτικού διαγωνισµού για το «έξυπνο» ηλεκτρονικό εισιτήριο, αρχικού προϋπολογισµού 82 εκατ. ευρώ, το οποίο θα επαναφορτίζεται από τα ΑΤΜ των τραπεζών και µέσω ιντερνετ και θα αντικαταστήσει το κλασικό χάρτινο έως τα µέσα του 2012. το έργο αυτό θα ανατεθεί µέσω Σ∆ιτ σε ιδιωτική εταιρεία.