Οριστικοποιήθηκε και μονογραφήθηκε χθες, έπειτα από πολυήμερες λεπτές διαπραγματεύσεις των τριών πλευρών, η συμφωνία για την αλλαγή ιδιοκτησίας στον Σκαραμαγκά από τη γερμανική Τάισεν Κρουπς σε ναυπηγική εταιρεία του Αμπου Ντάμπι και τη διευθέτηση του θέματος των υποβρυχίων τύπου 214 του Πολεμικού Ναυτικού.

Τα κείμενα της συμφωνίας αναμένεται να εγκριθούν σήμερα από το ΚΥΣΕΑ και την Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και εν συνεχεία το σχετικό κυρωτικό νομοσχέδιο θα υποβληθεί για ψήφιση στη Βουλή με στόχο, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ε. Βενιζέλος, να τεθεί σε ισχύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου.

Κατά το τελευταίο 10ήμερο οι διαπραγματεύσεις έφθασαν αρκετές φορές σε «οριακό σημείο», όπως επισημαίνει και ο ίδιος ο κ. Βενιζέλος στη δήλωσή του. Αιτία ήταν η προσπάθεια από την πλευρά των ναυπηγείων να περάσουν διά της πλαγίας οδού διεύρυνση των ορίων αποδοχής όσον αφορά το «ακουστικό ίχνος» του σκάφους πέρα από τα οποία θα ίσχυαν οι ρήτρες της προηγούμενης σύμβασης. Η ελληνική πλευρά που εντόπισε το θέμα διά των αξιωματικών του Ναυτικού, απαίτησε και πέτυχε να ισχύσουν τα όρια που υπάρχουν και για το «Παπανικολής», ενώ σε άλλο σημείο διαφωνίας που ανέκυψε οι αντισυμβαλλόμενοι δέχτηκαν τα όρια ανοχής διάφορων μηχανισμών που προϋπήρχαν, δόθηκε όμως διπλάσιος χρόνος για αποκατάσταση σε πιθανή απόκλιση.

Τον Οκτώβριο η σημαία
Η ελληνική σημαία αναμένεται να υψωθεί στο πρώτο από τα υποβρύχια, το «Παπανικολής», τον Οκτώβριο στο Κίελο, ενώ η άφιξη του σκάφους στην Ελλάδα τοποθετείται από το Πολεμικό Ναυτικό στις αρχές του νέου έτους. Οπως δήλωσε ο υπουργός, το Πολεμικό Ναυτικό έλεγξε και πιστοποίησε από κοινού με τον αρμόδιο κρατικό γερμανικό φορέα (ΒWΒ) την τεχνική επάρκεια του υποβρυχίου «Παπανικολής», «όχι όπως αυτό ήταν το 2005-6 αλλά όπως διαμορφώθηκε το 2008 και όπως είναι σήμερα». Ο «Παπανικολής», που θεωρείται αξιόπλοο σκάφος μετά τις τελευταίες δόκιμες, είτε θα μείνει στο ελληνικό οπλοστάσιο είτε θα πωληθεί- με πιθανότερο το πρώτο ενδεχόμενο. Τα άλλα 3 υποβρύχια βρίσκονται σε διάφορες προχωρημένες φάσεις κατασκευής στον Σκαραμαγκά όπου θα ναυπηγηθούν και τα άλλα δύο τύπου 214, αντί του εκσυγχρονισμού ισάριθμων παλαιού τύπου (209) όπως προβλέπει η νέα συμφωνία. Ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν προβαίνει σε καμία νέα παραγγελία υποβρυχίων και ότι η αντικατάσταση των υπό εκσυγχρονισμό με εντελώς καινούργια νέου τύπου θα γίνει «με ελάχιστη οικονομική επιβάρυνση- που υπολογίζεται στα 175 εκατ. ευρώ- σε σχέση με το αμυντικό αλλά και αναπτυξιακό όφελος».

Χωρίς αντισταθμιστικά
Στις νέες συμβάσεις δεν προβλέπονται αντισταθμιστικά ωφελήματα, ενώ επιβάλλονται όπως είπε ο υπουργός, λεπτομερείς και αυστηρές εγγυήσεις διαφάνειας υπό τον διαρκή έλεγχο της Βουλής. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι με τη λύση που δόθηκε κόπηκε ο γόρδιος δεσμός που είχε δημιουργηθεί από το 2000 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και έθετε υπό άμεσο κίνδυνο τον Σκαραμαγκά, χιλιάδες θέσεις εργασίας, όλο το πρόγραμμα υποβρυχίων και πάνω από 2 δισ. ευρώ που είχε ήδη καταβάλει το Δημόσιο.

Με την ισχύ της συμφωνίας, ο Σκαραμαγκάς περνά κατά 75% από τη γερμανική εταιρεία στην Αμπου Ντάμπι Μαρ, στην οποία συμμετέχει και η οικογένεια του σεΐχη. Βάσει συμφωνίας με την Ε.Ε., ο Σκαραμαγκάς θα μείνει στρατιωτικό ναυπηγείο για 15 χρόνια. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η εξέλιξη αυτή δρομολογεί ευρύτερες διαδικασίες για κοινή πορεία όλου του ναυπηγικού τομέα της χώρας.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από