«Συμμετείχα για δύο χρονιές στους Πανελλήνιους Ρητορικούς Αγώνες Επιχειρηματολογίας- Αντιλογίας, ως μαθητής στο Λύκειο Χαϊδαρίου», λέει στα ΝΕΑ ο 20χρονος φοιτητής της Νομικής Φάνης Κρυστάλλης.


«Με την ομάδα του 2ου Λυκείου Χαϊδαρίου καταφέραμε, μάλιστα, να φτάσουμε μέχρι τον ημιτελικό του διαγωνισμού τη δεύτερη χρόνια, αλλά ηττηθήκαμε στο θέμα “Πρέπει οι εκπομπές ψυχαγωγίας να μπορούν ελεύθερα με τη συναίνεση των συμμετεχόντων σε αυτές να προβάλλουν ιδιωτικές στιγμές τους;”».

Χιλιάδες μαθητές και εκατοντάδες φοιτητές, τα τελευταία χρόνια, έχουν επιδοθεί σε ένα πνευματικό σαφάρι λέξεων, ιδεών και επιχειρημάτων ανοίγοντας ξανά με τον νεανικό ενθουσιασμό τους, τον δρόμο που χάραξε ο Δημοσθένης πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια.

«Συμμετέχω σε διοργανώσεις ρητορικών αγώνων από τη Β΄ Γυμνασίου και τολμώ να πω ότι αυτή η ενασχόληση μου έδωσε ορισμένες από τις πιο έντονες κι ενδιαφέρουσες εμπειρίες από τα μαθητικά μου χρόνια», λέει ο 20χρονος φοιτητής του ΕΜΠ Ορέστης Βάσιος. «Το εξαιρετικά φιλικό κλίμα των προπονήσεων και των αγώνων είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό που έχει μείνει στη μνήμη μου, ενώ πολλά άτομα με τα οποία έχω ακόμη στενές φιλικές σχέσεις έχουν μείνει στη ζωή μου. Αν προσθέσουμε και την ευκαιρία για ταξίδια ανά την Ευρώπη που παρέχουν τα πανεπιστημιακά τουρνουά μιλάμε για μια πολύ επιτυχημένη συνταγή!». «Η ρητορική είναι μια συνεχής πρόκληση πειθούς», συμπληρώνει ο κ. Κρυστάλλης. «Να φτάνεις και να ξεπερνάς ενίοτε τα όρια της σκέψης σου και να τολμάς να κάνεις τα πάντα λόγο και επιχείρημα. Να πείθεις τους άλλους, αλλά πρώτα εσένα τον ίδιο».

«Μαθαίνουν να μιλούν με σαφήνεια»


ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ η ρητορική ήταν ήθος, πάθος, λόγος. Ήθος που εκπορευόταν από τον χαρακτήρα του ομιλητή, πάθος που παρέσυρε τους ακροατές και λόγος, δηλαδή επιλεγμένες λέξεις με συνοχή και λογική συνέπεια.

«Τα παιδιά μαθαίνουν, μέσω των μαθητικών αγώνων επιχειρηματολογίας- αντιλογίας, να μιλούν με σαφήνεια. Να σέβονται τους κανόνες του διαλόγου και να εντοπίζουν, τυχόν, λογικά σφάλματα», υποστηρίζει ο καθηγητής της Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Στέλιος Βιρβιδάκης, που συμμετέχει από την αρχή στο φιλόδοξο εγχείρημα του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών που άρχισε το 2001 και βρήκε μεγάλη ανταπόκριση σε μαθητές και καθηγητές από όλη την Ελλάδα.

Οι κριτές αυτών των αγώνων έχουν τον δικό τους άτυπο κωδικό για τη βαθμολογία των μαθητών που έχει την ονομασία ΜΕΔΟΥΣΑ. Μ για τη μεθοδολογία, Ε για τα επιχειρήματα, Δ είναι η δομή του λόγου, Ο το πνεύμα ομαδικότητας, Υ το ύφος, Σ η συμμετοχή και τέλος Α η αντίκρουση των επιχειρημάτων του αντιπάλου.

Φοιτητές του ΕΜΠ, της Νομικής και του Οικονομικού Πανεπιστημίου συγκεντρώθηκαν εκτάκτως στην ΑΣΟΕΕ για να παρουσιάσουν, στα «ΝΕΑ» και στους αναγνώστες τους, τους ρητορικούς αγώνες που οργανώνουν σε εβδομαδιαία βάση, προκειμένου να προπονηθούν για τα διεθνή τουρνουά. Χωρίς παρωπίδες

«Ως παίκτες καλούμαστε να υποστηρίξουμε τη θέση που μας κληρώθηκε, ανεξάρτητα αν αυτή ταυτίζεται ή όχι με την άποψή μας για το θέμα. Το γεγονός αυτό μας οδηγεί στην προκλητική και ενδιαφέρουσα θέση παρουσίασης απόψεων και μέτρων που δεν θα υποστηρίζαμε διαφορετικά. Με τον τρόπο αυτό, μαθαίνουμε να επικοινωνούμε με επιχειρήματα και να σκεφτόμαστε χωρίς παρωπίδες, αναδεικνύοντας πτυχές ενός θέματος που λόγω εμποδίων, όπως τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις, δεν διατυπώνονται σε κοινωνικές συζητήσεις», υποστηρίζει η 22χρονη φοιτήτρια Δήμητρα Δουμά, που ανέλαβε χρέη κριτή.

Οι φοιτητές με ιδιαίτερη θέρμη υποστήριξαν και αντέκρουσαν το ζήτημα που τέθηκε σχετικά με την αρνητική επίδραση της τηλεόρασης στη νέα γενιά. Χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες σύμφωνα με το βρεταννικό σύστημα debate.

Δύο κυβερνήσεις και δύο αντιπολιτεύσεις και είχε από 6 λεπτά ο κάθε ομιλητής για να υποστηρίζει αν ήταν κυβέρνηση ή να αντικρούσει αν ήταν στην αντιπολίτευση την αρνητική επίδραση του μέσου.

«Σημαντικότατο ρόλο σε όλη αυτή τη διαδικασία έχει και ο χρόνος της προετοιμασίας (15΄- 20΄), της ομιλίας (6΄)

και οι περιορισμοί αναφορικά με τις ερωτήσεις προς τον ομιλητή της αντίπαλης ομάδας. Εκείνος θα κρίνει πότε και αν θα δεχτεί ερώτηση», διευκρινίζει η Δήμητρα Δουμά. «Οι περιορισμοί αυτοί μας βοηθούν να μάθουμε να σκεπτόμαστε γρήγορα, στρατηγικά και αποτελεσματικά, να είμαστε ετοιμόλογοι και να διαχειριζόμαστε αποδοτικά τον χρόνο που μας δίνεται. Φυσικά σε όλα αυτά τα οφέλη έρχεται να προστεθεί η εξοικείωση με την ομιλία και την παρουσίαση ενός θέματος σε κοινό. Σταδιακά αποβάλλουμε το άγχος της παρουσίασης και εστιάζουμε στον στόχο αυτής που είναι το να πείσουμε τους κριτές με τον λόγο μας».

Τελικός την Κυριακή


Ο φετινός ένατος τελικός των Πανελλήνιων Μαθητικών Αγώνων Επιχειρηματολογίας- Αντιλογίας θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στο κτίριο της Παλαιάς Βουλής, την Κυριακή 7 Μαρτίου 2010 στις 12 το μεσημέρι και έχει προσκληθεί να βραβεύσει τους πρωτεύσαντες ο Πρόεδρος της Βουλής Φίλιππος Πετσάλνικος.