«Η Ελλάδα είναι από τις καλύτερες χώρες για να εργαστούν και να ζήσουν οι Κινέζοι» λέει στα «ΝΕΑ» ο γενικός διευθυντής της Ηuawei, κ. Άλαν Γούο. «Είμαι δύο χρόνια στην Αθήνα και συνολικά πέντε στην Ευρώπη. Έμεινα στην Κροατία και τη Ρουμανία. Σαφώς προτιμώ την Ελλάδα για τις δυνατότητες που προσφέρει, ως σταυροδρόμι της Ανατολής με τη Δύση, της Ασίας με την Ευρώπη».


Η Χούαγουεϊ άρχισε στην Κίνα μοιράζοντας μετοχές στα στελέχη της. Σήμερα διαθέτει 87.502 εργαζομένους, εκ των οποίων περίπου το ένα τέταρτο είναι μέτοχοι. Πρόκειται μαζί με την Cosco- που πρόσφατα απέκτησε μία από τις τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά- για μία από τις 7 μεγαλύτερες κινεζικές εταιρείες που λειτουργούν, τα τελευταία χρόνια, στη χώρα μας. Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι τόσο η Χούαγουεϊ όσο και η επίσης κινεζική και ανταγωνιστική της ΖΤΕ απασχολούν και Έλληνες υπαλλήλους και έχουν σταθερό επενδυτικό ενδιαφέρον επέκτασης μέσω της χώρας μας στην Ευρώπη.

Οι άλλες τέσσερις είναι η κρατική αεροπορική εταιρεία Αir China, οι ναυτιλιακές εταιρείες China Shipping Αgency, China Μarine and Seaman Service και ο κινεζικός νηογνώμονας China Classification Society.

Σε Ιταλία, Ισπανία, η Γαλλία και Βρετανία έχει από ένα έως τρία κέντρα τεχνολογικών ερευνών η Χουάγουεϊ ενώ στην Ελλάδα ακόμη κανένα. Με ετήσιο τζίρο σε όλον τον κόσμο 3 δισ. δολάρια και πελάτες στην Ελλάδα, όπως ο ΟΤΕ, η Vodafone, η CosmΟΤΕ και η Wind, η κινεζική εταιρεία τηλεπικοινωνιών συμπληρώνει φέτος τέσσερα χρόνια εμπορικής παρουσίας στην Αθήνα.

«Βασιζόμαστε πλέον στους Έλληνες εργαζομένους. Για τις υπόλοιπες κινεζικές εταιρείες, οι άλλες χώρες της Ευρώπης είναι απλώς περιοχές της Κίνας. Ακολουθούν τους κανόνες και την κινεζική οργανωτική δομή. Όχι εμείς», υποστηρίζει ο γενικός διευθυντής της Χούαγουεϊ.

Διαφορετική από τη Χούαγουεϊ ήταν η θέση και η στρατηγική προσέγγισης της ελληνικής αγοράς από την ανταγωνιστική και απολύτως κρατική κινεζική εταιρεία ΖΤΕ.

«Η εταιρεία άρχισε τις εμπορικές της συναλλαγές με την Ελλάδα το 2003 και αποφάσισε να εγκαταστήσει υποκατάστημά της στην Αθήνα το 2005. Αρχικά οι παραγγελίες δεν φαίνονταν επαρκείς για να κλειστούν συμφωνίες- 100.000 κινητά για παράδειγμα ήταν για αυτούς μια πολύ μικρή παραγγελία για να της δώσουν σημασίακαι οι Κινέζοι ήταν διστακτικοί» επισημαίνει ο κ. Κώστας Παπαναστασίου, μέλος του Δ.Σ. του ελληνικού τμήματος της ΖΤΕ.

Το 2007 εισήλθε στην ελληνική αγορά και η μεγαλύτερη κινεζική αεροπορική εταιρεία, η Αir China. «Ξεκινήσαμε με τις καλύτερες προϋποθέσεις, αλλά μάς χτύπησε η οικονομική κρίση» λέει σήμερα η διευθύντρια της εταιρείας στην Ελλάδα κ. Όου Ντονγκμέι. «Μέχρι τον περασμένο Μάιο εκτελούσαμε πτήσεις από Αθήνα για Πεκίνο μέσω Ντουμπάι. Δυστυχώς, εξαιτίας της κρίσης αναβλήθηκε το δρομολόγιο».

ΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ

Οι εταιρείες ακολουθούν την κινεζική οργανωτική δομή, απασχολούν Έλληνες ενώ πελάτες τους είναι ελληνικές εταιρείες

Καχυποψία στις εμπορικές συναλλαγές


ΤΟΣΟ ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου κ. Κώστας Γιαννίδης όσο και ο εμπορικός ακόλουθος της Ελλάδας στο Πεκίνο κ. Κώστας Παπαδημητρίου μιλούν για την καχυποψία και την παραβατικότητα που διακρίνει την πλειονότητα των μικρών και καθημερινών εμπορικών συναλλαγών Ελλάδας- Κίνας.

«Ζητήσαμε από τους προηγούμενους υπουργούς Ανάπτυξης και Οικονομικών να γίνει καταγραφή των κινεζικών επιχειρήσεων και να διενεργούνται συνεχείς έλεγχοι στα κινεζικά εμπορικά καταστήματα λιανικής, επειδή υπήρχαν χιλιάδες καταγγελίες για ελαττωματικά προϊόντα, πωλήσεις χωρίς απόδειξη, φοροδιαφυγή και πλαστοπροσωπίες» λέει ο κ. Γιαννίδης ενώ ο κ. Παπαδημητρίου σημειώνει ότι η τάξη και η τήρηση λογιστικών βιβλίων δεν αποτελούν μέρος της νοοτροπίας των Κινέζων. «Οι Κινέζοι συνηθίζουν να υπογράφουν πρώτα τη σύμβαση και μετά αρχίζουν τις διαπραγματεύσεις» λέει χαρακτηριστικά ο εμπορικός μας ακόλουθος. «Οι περισσότεροι Έλληνες που συναλλάσσονται με Κινέζους διαμαρτύρονται ή καταγγέλλουν στο προξενείο μας τις πρακτικές τους. Και είναι εκατοντάδες τα παράπονα και οι καταγγελίες κάθε χρόνο, ενώ μόνο από δύο κινεζικές επιχειρήσεις είχαμε παράπονα για τους Έλληνες επιχειρηματίες, τους οποίους έκριναν ως κακοπληρωτές, επειδή καθυστερούσαν τις πληρωμές. Τα πιο συνηθισμένα παράπονα των Ελλήνων είναι ότι το εμπόρευμα φθάνει ελλιπές, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις κατά τις οποίες κοντέινερ ενώ πληρώθηκαν προκαταβολικά, έφθασαν άδεια!».