Τον περασμένο χρόνο η Google επιχείρησε να σπάσει το μονοπώλιο της Μicrosoft παρουσιάζοντας το πρόγραμμα πλοήγησης Chrome. Αν και μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα δεν είναι σπουδαία, η δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης επανέρχεται με το Chrome ΟS. Στόχος είναι και πάλι η εταιρεία του Μπιλ Γκέιτς, μόνο που αυτή τη φορά το πεδίο της μάχης μεταφέρθηκε στα λειτουργικά συστήματα. Ο νέος αντίπαλος είναι τα Windows.


Σε όσους αναρωτιούνται ποιος μπορεί να είναι ο λόγος για τον οποίο η Google προχωρά σε μια τέτοια κίνηση, σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση πλήττει εταιρείες και καταναλωτές, η απάντηση βρίσκεται στα netbooks. Πιο φτηνοί και πιο μικροί από τα λάπτοπ, οι μίνι φορητοί υπολογιστές είναι σήμερα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία στον τομέα των κομπιούτερ. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, οι πωλήσεις τους φέτος θα ξεπεράσουν τις 22 εκατομμύρια μονάδες γνωρίζοντας αύξηση της τάξεως του 69% μέσα σε έναν χρόνο. «Είναι πραγματικά το σωστό προϊόν τη σωστή στιγμή», δηλώνει o αναλυτής Μάθιου Ουίλκινς. Είναι βέβαιο ότι την ίδια άποψη έχουν οι Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, οι δύο φοιτητές του Στάνφορντ που έστησαν τη δημοφιλή μηχανή αναζήτησης πριν από περίπου 11 χρόνια. Το Chrome ΟS θα αρχίσει τη μάχη με τα Windows από τα όλο και πιο δημοφιλή netbooks και θα λειτουργεί ως ένα βασικό λειτουργικό σύστημα που θα συνδέει τους χρήστες στο Διαδίκτυο, ενώ θα προσφέρει ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και άλλες εφαρμογές.

Πραγματικό μίσος

Σε αυτήν την τιτανομαχία δεν θα ήταν υπερβολή να υποθέσει κανείς ότι τις δύο πλευρές χωρίζει ένα πραγματικό μίσος. Από έγγραφα που παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο αποκαλύφθηκε ότι ο εκτελεστικός διευθυντής της Μicrosoft Στιβ Μπάλμερ ήθελε να «σκοτώσει» τη Google και να «θάψει» τον διευθυντή της Έρικ Σμιτ. Αμερικανικά μέσα ενημέρωσης και μπλόγκερ παρακολουθούν το τελευταίο κεφάλαιο της διαμάχης με πραγματική πολεμική διάθεση: «Η Google σχεδιάζει θανατηφόρο χτύπημα για τη Μicrosoft», «Η Google ρίχνει ατομική βόμβα στη Μicrosoft» είναι μερικοί από τους πιο συνηθισμένους τίτλους. Η απόσταση, πάντως, που πρέπει να διανύσει η Google για να ανατρέψει τη Μicrosoft έπειτα από 20 χρόνια κυριαρχίας είναι μεγάλη. Σήμερα, περισσότερο από το 90% των υπολογιστών λειτουργούν με Windows και ο γίγαντας του Μπιλ Γκέιτς θα παλέψει μέχρι θανάτου για να μη χάσει το μερίδιό του στην αγορά. Από την άλλη πλευρά, αν και το Google είναι πλέον συνώνυμο των μηχανών αναζήτησης, οι επιδόσεις του στους υπόλοιπους τομείς του κυβερνοχώρου δεν είναι σπουδαίες.

Στον πυρήνα της διαμάχης βρίσκονται οι εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις των τεχνολογικών τιτάνων. Η Μicrosoft πουλάει τα λογισμικά προγράμματα, όπως η Νike πουλάει παπούτσια: με πολλή διαφήμιση και κουτιά στα ράφια. Αντίθετα η Google ξοδεύει ελάχιστα ποσά για διαφήμιση και δεν πουλάει προϊόντα. Όπως όλες οι εφαρμογές της και το Chrome ΟS θα είναι δωρεάν. Και όπως σε όλες τις περιπτώσεις, ποντάρει στα χρήματα των διαφημιζομένων για να εισπράξει. Η Μicrosoft ακονίζει τα μαχαίρια της για να αντιμετωπίσει τη «δωρεάν» επίθεση της Google προετοιμάζοντας για το φθινόπωρο την παρουσίαση των Windows 7, την τελευταία αναβάθμιση των δημοφιλών παραθύρων που διαθέτουν 9 στους 10 υπολογιστές. Βήμα βήμα

Κανένας δεν περιμένει ότι η Google θα κάνει τα θεμέλια της αυτοκρατορίας της Μicrosoft να τρίξουν μέσα σε μία ημέρα με μοναδικό όπλο το Chrome ΟS. Η Google, ωστόσο, δίνει τη μάχη με το βλέμμα στο μέλλον. Όπως σημειώνει ο αναλυτής Χένρι Μπλόντζετ το Chrome είναι μια «κλασική περίπτωση διατάραξης», η οποία ενδεχομένως θα μπορούσε να εκθρονίσει τα Windows.