Πριν από μερικές νύχτες, ο τηλεοπτικός παραγωγός Στίβεν Μπελάκουα ξεφύλλιζε το τεύχος Μαΐου του «Wired», όταν άρχισε να βλέπει στο περιοδικό κρυμμένα μηνύματα. Καθόλου παράξενο: στην αρχισυνταξία του συγκεκριμένου τεύχους συμμετείχε ο Τζ. Τζ. Έιμπραμς, ένας από τους δημιουργούς της αινιγματικής τηλεοπτικής σειράς «Lost».


Όπως έγραψε στο μπλογκ του, πέρασε αρκετές από τις επόμενες ημέρες ακολουθώντας τις κρυφές ενδείξεις που πίστευε ότι είχε βρει, χρησιμοποιώντας τον κώδικα Μορς, εναλλακτικές διαρρυθμίσεις πληκτρολογίων, ακόμη και κώδικες ηλεκτρολογικής καλωδίωσης για να λύσει τους κρυμμένους γρίφους. Τελικά οδηγήθηκε σε μια μυστική ιστοσελίδα από την οποία έστειλε ένα e-mail σ΄ έναν μυστικό λογαριασμό. Λίγο αργότερα πληροφορήθηκε ότι ήταν ο πρώτος αναγνώστης του «Wired» που έλυσε έναν εκτεταμένο κρυμμένο γρίφο, ο οποίος ήταν ανεπτυγμένος σε όλο το τεύχος του περιοδικού.

Όλα συνέβησαν λίγο γρηγορότερα απ΄ ό,τι περίμεναν οι υπεύθυνοι του «Wired», όμως αυτή ήταν η πρόθεσή τους, όταν δημιουργούσαν το εν λόγω τεύχος σε συνεργασία με τον κ. Έιμπραμς: να βυθίσουν τους αναγνώστες σε μια σειρά από αινίγματα- μερικά από τα οποία είχαν ανακοινώσει ότι υπήρχαν, άλλα όμως όχι- που ήταν θαμμένα στις σελίδες του περιοδικού.

Ο στόχος του εγχειρήματος, ήταν επίσης η εξεύρεση μιας λύσης σ΄ ένα άλλο πρόβλημα: πώς να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των αναγνωστών για ένα έντυπο περιοδικό στην εποχή του Ίντερνετ.

«Λέμε ότι δουλειά μας είναι να προσθέτουμε αξία στο Ίντερνετ», λέ ει ο Κρις Άντερσον, ο διευθυντής του «Wired». «Όμως το σπουδαίο μ΄ αυτό το τεύχος είναι ότι κανένας από τους γρίφους που περιέχει δεν μπορεί να λειτουργήσει ον λάιν».

Σ΄ όλο το τεύχος υπάρχουν αρκετοί γρίφοι, μερικοί από τους οποίους δεν ανακοινώνονται ως τέτοιοι. (Για παράδειγμα, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς γιατί υπάρχουν τόσο πολλά τυπογραφικά λάθη στο κείμενο του διηγήματος του Πόε «Η Κλεμμένη Επιστολή» που εμφανίζεται στην οθόνη του Αmazon Κindle στη σελίδα 46.) Και όλοι αυτοί οι γρίφοι συνδέονται σ΄ ένα μεγαλύτερο παιχνίδι εναλλακτικής πραγματικότητας, ένα είδος που περιλαμβάνει ενδείξεις που αφορούν τόσο τον ον λάιν όσο και στον πραγματικό κόσμο.

Το εγχείρημα έχει επίσης στόχο να καταδείξει τη ζωτικότητα του έντυπου περιοδικού «Wired», η συνολική κυκλοφορία του οποίου διατηρήθηκε πέρυσι σταθερή γύρω στα 700.000 τεύχη. «Τα μπλογκ μπορούν αποτελεσματικά να συνοψίσουν μια ιστορία και να σου δώσουν την κεντρική ιδέα», λέει ο Τόμας Γκετζ, ο υποδιευθυντής του «Wired». Όμως οι έντυπες εκδόσεις, προσθέτει, μπορούν να μεταδίδουν καλύτερα «τις αποχρώσεις και την προσπάθεια κατανόησης της πολυπλοκότητας μιας ιδέας και του γιατί έχει σημασία».

Ο κ. Μπελάκουα, ο οποίος έλυσε τον κεντρικό γρίφο του τεύχους, πρόκειται να λάβει ένα βραβείο από τον Έιμπραμς, ενώ μπορεί να υπάρξουν και άλλα βραβεία για τους αναγνώστες που θα λύσουν τον κεντρικό γρίφο του περιοδικού. Επίσης εξακολουθούν να υπάρχουν τμήματα του περιοδικού που παραμένουν «ανεξήγητα», όπως ένα δισέλιδο σαλόνι το οποίο έχει μια σειρά αριθμών και ένα λαχείο που είναι οικείο στους λάτρεις του «Lost».

Όταν οι σταρ γίνονται… διευθυντές σύνταξης


● ΤΟ «Wired»δεν είναι το πρώτο έντυπο που προσκαλεί μια γνωστή προσωπικότητα να αναλάβει χρέη «έκτακτου διευθυντή», σε μια προσπάθεια τόνωσης των πωλήσεων ή και ευαισθητοποίησης του κοινού για κάποιο ζήτημα.

● Ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣτων U2 και γνωστός ακτιβιστής Βono είχε αναλάβει τον Μάιο του 2006 «έκτακτος διευθυντής» της βρετανικής «Ιndependent» και τον Ιούλιο του 2007 του αμερικανικού περιοδικού «Vanity Fair».

● ΤΟ 1996,η τότε αρχισυντάκτρια του «Νew Υorker» Τίνα Μπράουν είχε αναθέσει στην Αμερικανίδα κωμικό Ροζάν Μπαρ την ευθύνη για ένα ειδικό τεύχος του γνωστού περιοδικού αφιερωμένο στις γυναίκες. Δεν της είχε βγει όμως σε καλό· αρκετοί αρθρογράφοι- συνεργάτες του «Νew Υorker» είχαν υποβάλει τότε παραίτηση σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

● ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΖ. ΤΖ.

Έιμπραμς όμως, και το ίδιο το «Wired» είχε παραχωρήσει προσωρινά την καρέκλα του διευθυντή στον διάσημο αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας, τον σκηνοθέτη Τζέιμς Κάμερον και τον σχεδιαστή βίντεογκεϊμ Γουίλ Ράιτ.

● «ΣΕ ΑΥΤΕΣτις σελίδες συμβαίνουν πράγματα που δεν φαίνονται με την πρώτη ή και τη δεύτερη ματιά», γράφει ο Τζ. Τζ. Έιμπραμς στο τελευταίο τεύχος του «Wired». «Αυτό είναι το μόνο στοιχείο που θα σας δώσω».