Φοροκαπέλο σε χαμηλόμισθους
Επιβαρύνσεις σε μισθωτούς και συνταξιούχους με ετήσιο εισόδημα 12.000 έως και 15.000 ευρώ (από 860 έως 1.070 ευρώ μηνιαίως) προκαλεί το 2009 η νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος.
Παρά τη μείωση του κεντρικού φορολογικού συντελεστή, από 27% φέτος στο 25% το 2009, η μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και κυρίως το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ προκαλεί επιβαρύνσεις που φθάνουν έως και τα 105 ευρώ ετησίως για όσους έχουν χαμηλά εισοδήματα.
Πρόκειται ουσιαστικά για έναν νέο φόρο που έρχεται σε αντίθεση με τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού, ο οποίος κατά καιρούς υποστηρίζει ότι το 2009 δεν επιβάλλονται νέοι
ΤΕΛΟΣ ΣΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Με την εγκύκλιο ξεκαθαρίζεται ότι δεν θα γίνει μεγαλύτερη μείωση του κεντρικού συντελεστή στο 24%, αντί για 25%
φόροι. Χθες εστάλη στις Εφορίες και η νέα εγκύκλιος για την παρακράτηση του φόρου εισοδήματος με βάση την οποία θα γίνει ο υπολογισμός του φόρου, ο οποίος σε μηνιαία βάση θα είναι αυξημένος για τα χαμηλά εισοδήματα από 5 έως 7,4 ευρώ. Με την εγκύκλιο μπαίνει τέλος στα σενάρια για μεγαλύτερη μείωση του κεντρικού συντελεστή, από το 27% στο 24%, αντί για 25% που έχει θεσπιστεί.
Στην Εφορία μέρος της αύξησης
Με βάση τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου προκύπτει ότι οι μισθωτοί και συνταξιούχοι με χαμηλό εισόδημα θα δουν από το νέο έτος στη μηνιαία εκκαθάριση των αποδοχών τους ότι μέρος της εισοδηματικής αύξησης που θα πάρουν καταλήγει στο ταμείο της Εφορίας. Για παράδειγμα, ο μισθωτός που έχει φέτος ετήσιο εισόδημα 12.000 ευρώ δεν καταβάλλει φόρο εισοδήματος, αφού το εισόδημά του βρίσκεται στο όριο του αφορολογήτου. Το 2009 το ετήσιο εισόδημά του αυξάνεται κατά 3,5% (όσο περίπου είναι και ο προβλεπόμενος πληθωρισμός) στα πλαίσια της σχεδιαζόμενης από την κυβέρνηση εισοδηματικής πολιτικής. Έτσι, το ετήσιο εισόδημά του το 2009 διαμορφώνεται στα 12.420 ευρώ και προκύπτει φόρος εισοδήματος 105 ευρώ. Ενώ το πραγματικό του εισόδημα θα παραμείνει το 2009 στάσιμο (η ονομαστική αύξηση θα είναι όσο και ο πληθωρισμός), ο μισθωτός του παραδείγματος θα κληθεί να πληρώσει φόρο εισοδήματος. Με άλλα λόγια, για το ίδιο πραγματικό εισόδημα το 2008 δεν κατέβαλε φόρο εισοδήματος ενώ το 2009 θα καταβάλει φόρο εισοδήματος 105 ευρώ (μηνιαία παρακράτηση φόρου 7,4 ευρώ ενώ το 2008 δεν του είχε γίνει παρακράτηση φόρου εισοδήματος).
Αντίστοιχα, ένας μισθωτός με ετήσιο εισόδημα φέτος 15.000 ευρώ καταβάλλει ετήσιο φόρο εισοδήματος 810 ευρώ. Το 2009, με αύξηση του εισοδήματός του κατά 3,5%, θα καταβάλει φόρο εισοδήματος 881,2 ευρώ, δηλαδή 71,2 ευρώ περισσότερα (η μηνιαία παρακράτηση φόρου αυξάνεται κατά 5 ευρώ, από τα 57 στα 62 ευρώ).
Όσον αφορά τα υψηλότερα εισοδήματα, η νέα φορολογική κλίμακα επιφυλάσσει περιορισμένες ελαφρύνσεις. Για παράδειγμα, όποιος έχει ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ θα δει τη μηνιαία παρακράτηση φόρου το 2009 να μειώνεται κατά 2,9 ευρώ. Ο μισθωτός με εισόδημα 60.000 ευρώ θα δει τη μηνιαία παρακράτηση φόρου να μειώνεται κατά 15,8 ευρώ.
Οι αλλαγές που θα ισχύσουν το 2009
Στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων που είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν θεσπιστεί για το 2009 οι εξής αλλαγές:
● Ο κεντρικός φορολογικός συντελεστής που εφαρμόζεται στο τμήμα του εισοδήματος από 12.000 έως 30.000 ευρώ μειώνεται από το 27% που ισχύει φέτος σε 25% από την Πρωτοχρονιά του 2009.
● Ο υψηλός φορολογικός συντελεστής που εφαρμόζεται για το τμήμα του εισοδήματος από 30.000 έως 75.000 ευρώ μειώνεται από το 37% που ισχύει φέτος σε 35% από το νέο έτος.
● Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής που εφαρμόζεται σε εισοδήματα άνω των 75.000
ευρώ παραμένει αμετάβλητος στο 40%, ενώ παγωμένο παραμένει και το αφορολόγητο όριο εισοδήματος στα 12.000 ευρώ.














