Αεροπορικές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη επιτρέπουν τις πτήσεις αεροσκαφών τα οποία έχουν προβλήματα γιατί οι πιλότοι δεν τα αναφέρουν εγκαίρως, αποκαλύπτει έρευνα που διενεργήθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Μηχανικών Αεροσκαφών (ΑΕΙ). Σύμφωνα με την έρευνα, το 90% των προβλημάτων αναφέρθηκε και καταγράφηκε με καθυστέρηση πολλών ωρών, δημιουργώντας ερωτήματα για την ασφάλεια των πτήσεων.


O διεθνής οργανισμός ζήτησε από τα μέλη του σε όλο τον κόσμο, 45.000

στον αριθμό, να προβούν- εφόσον το επιθυμούν- σε ελέγχους των ημερολογίων των αεροσκαφών, που περιέχουν όλες τις πληροφορίες για τα προβλήματα ενός αεροπλάνου καθώς και το πότε αυτά αναφέρθηκαν. Ένας μηχανικός εξέτασε 40 τέτοια ημερολόγια, μέσα στα οποία είχαν καταγραφεί πληροφορίες για περισσότερες από 3.000 πτήσεις. Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε ήταν το εξής: Τα περισσότερα προβλήματα, το 90% για την ακρίβεια, αναφέρθηκε από τους πιλότους ύστερα από την ολοκλήρωση της πτήσης προς την έδρα τους ή στο τέλος της ημέρας. Ακριβή στοιχεία για τις συγκεκριμένες πτήσεις δεν δημοσιεύτηκαν γιατί σύμφωνα με τον ΑΕΙ, αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τη δουλειά των μηχανικών που έδωσαν τα στοιχεία για τη διενέργεια της έρευνας. «Είμαστε βέβαιοι πως αν οι κατά τόπους αρμόδιες αρχές ελέγξουν τα ημερολόγια των αεροσκαφών με τον τρόπο που το κάνουμε εμείς, θα ανακαλύψουν το ίδιο πράγμα: καθυστερημένη αναφορά προβλήματος. Αυτή η συγκλονιστική έλλειψη αντίδρασης καθιστά σαφές σ΄ εμάς πως δεν θέλουν να ανοίξουν το κουτί της Πανδώρας. Φοβούμαστε λοιπόν ότι έχουν εφησυχάσει και δεν λαμβάνουν σοβαρά υπ΄ όψιν της ανησυχίες μας όσον αφορά την ασφάλεια», επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του ΑΕΙ, Φρεντ Μπρούγκεμαν.

Η καθυστέρηση στην αναφορά των προβλημάτων επιτρέπει στις εταιρείες να αποκαταστήσουν τις βλάβες χωρίς επιπλέον κόστος

Η καθυστέρηση. Τα προβλήματα στα οποία αναφέρθηκαν οι μηχανικοί στις απαντήσεις τους ποικίλλουν. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, έγινε λόγος για διαρροή των υγρών φρένων και για απώλεια της πίεσης καμπίνας. Η καθυστέρηση στην αναφορά των προβλημάτων, όπως επισημαίνει ο οργανισμός, επέτρεψε στις αεροπορικές εταιρείες να αποκαταστήσουν τις βλάβες χωρίς επιπλέον κόστος και σε χρόνο που θα ε πέλεγαν οι ίδιες. Η ίδια εικόνα προκύπτει τόσο για τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όσο και για τις εταιρείες χαμηλού κόστους.

«Τα αεροσκάφη μπορούν να πετούν για περιορισμένο χρόνο με συγκεκριμένα συστήματα εκτός λειτουργίας. Το πρόβλημα ξεκινά αν το σύστημα παραβιαστεί ή αν η εταιρεία σκοπίμως παραποιεί τα στοιχεία και τα αεροσκάφη πετούν με βλάβη που δεν προβλέπεται. Μπορεί να υπάρχουν δύο προβλήματα που από μόνα τους δεν είναι απειλητικά αλλά σε συνδυασμό είναι. Ο οικονομικός παράγοντας είναι τόσο ισχυρός στη βιομηχανία αυτή που είναι δυνατόν οι αεροπορικές εταιρείες να παραβλέπουν πράγματα τα οποία δεν πρέπει», επισημαίνει ο Φρανκ Τέιλορ, ερευνητής ατυχημάτων, χαρακτηρίζοντας «ανησυχητικά» τα αποτελέσματα της έρευνας. Η διαδικασία. Στη Βρετανία, η εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair δήλωσε πως δεν έχει διαπιστώσει προβλήματα στα του οίκου της αλλά «γνωρίζει πως άλλες εταιρείες έχουν». «Οι πιλότοι μας αναφέρουν τα προβλήματα μόλις αυτό διαπιστωθεί», επεσήμανε εκπρόσωπος της Βritish Αirways. Η ένωση των Βρετανών πιλότων, Βalpa, τόνισε από την πλευρά της ότι τα μέλη της ακολουθούν την ενδεδειγμένη διαδικασία: «Τα αεροσκάφη μπορούν να συνεχίζουν να πετούν με συγκεκριμένες μικροβλάβες και οι πιλότοι κάνουν την αναφορά τους στο τέλος της υπηρεσίας τους. Όταν υπάρχουν μεγάλα προβλήματα, το αεροσκάφος καθηλώνεται στο έδαφος αμέσως».

Η τραγωδία με το αεροσκάφος της Ηelios


Σύμφωνα με τους μηχανικούς, βλάβες στα αεροσκάφη συμβαίνουν σε περίπου 1 ανά 20 πτήσεις. Αυτό δεν σημαίνει πως τα αεροσκάφη στα οποία παρουσιάστηκε το πρόβλημα δεν μπορούν στη συνέχεια να πετάξουν. Σημαίνει όμως πως τα επιπλέον μέτρα που χρειάζεται να ληφθούν για να εγγυηθούν την ασφάλειά τους δεν είναι δυνατόν να ληφθούν αν προηγουμένως δεν έχουν αναφερθεί τα προβλήματα. Σύμφωνα με τον ΑΕΙ, μια από τις αιτίες του δυστυχήματος στο Γραμματικό το 2005 με το αεροσκάφος της εταιρείας Ηelios τύπου Βoeing 737, ήταν η παράλειψη στην αναφορά προβλήματος. Στον κατάλογο των λαθών που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους με τους 121 επιβαίνοντες ήταν ένα πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού. Μετά την απογείωση του αεροσκάφους από την Κύπρο, επιβάτες και πλήρωμα έχασαν τις αισθήσεις τους από έλλειψη οξυγόνου. Τα ημερ ολόγια. Η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε ελέγχους στα ημερολόγια των αεροσκαφών και δήλωσε ικανοποιημένη από τα μέτρα ασφάλειας: «Ο ΑΕΙ προβάλλει τους συνήθεις ισχυρισμούς αλλά μέχρι στιγμής δεν μας έχει δώσει συγκεκριμένα παραδείγματα. Πραγματοποιήσαμε τους ελέγχους μας και δεν διαπιστώσαμε ανακολουθίες». Ωστόσο, ο Ρόμπερτ Άλουεϊ, επικεφαλής της Αlea, της βρετανικής ένωσης που εκπροσωπεί 2.000 μηχανικούς συντήρησης, δήλωσε ότι τα μέλη της έχουν υποστεί πιέσεις από τους εργοδότες τους: «Η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και οι άλλες ευρωπαϊκές υπηρεσίες θα πρέπει να ερευνήσουν αυτές τις καθυστερήσεις στην αναφορά των προβλημάτων. Αν το κάνουν, δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι θα καταλήξουν στο ίδιο συμπέρασμα».