Σφήνα μικρών στη ζυθοποιία


Φουντώνει ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών μπίρας εν όψει του Εuro 2008 και των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι ζυθοποιίες έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου με στόχο μια μεγάλη «γουλιά» από το ποτήρι των 500 εκατ. ευρώ (τιμές χονδρικής) που αποτιμάται στην Ελλάδα η αγορά της μπίρας, ενώ οι ανακατατάξεις μετά την εξαγορά της Μύθος αλλά και την είσοδο νέων παικτών, όπως της οικογένειας Χήτου, καθώς και την ενδυνάμωση της Craft, φέρνουν ανατροπές. Οι Έλληνες καταναλωτές ανοίγουν κάθε χρόνο περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο κουτάκια, αν και θεωρούνται από τους Ευρωπαίους που κάνουν τη μικρότερη κατανάλωση μπίρας. Οι εταιρείες μπίρας το φετινό καλοκαίρι βρίσκονται επί ποδός. Αφού όλοι παραδέχονται ότι η μπίρα είναι το ποτό της παρέας, τα δύο σημαντικά αθλητικά γεγονότα που ξεκινούν από τον ερχόμενο Ιούνιο, το Ευρωπαϊκο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2008 αλλά και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, αναμένεται να προσφέρουν ανάσα στις πωλήσεις των εταιρειών, καθώς στατιστικά τέτοια γεγονότα αυξάνουν τουλάχιστον κατά 10% τις πωλήσεις, όπως λένε στελέχη των εταιρειών. Αν μάλιστα το φετινό καλοκαίρι συνδυαστεί με αύξηση της τουριστικής κίνησης και υψηλές θερμοκρασίες, τότε τα πράγματα εκτιμούν ότι θα πάνε ακόμα καλύτερα, καθώς το 60%- 70% της κατανάλωσης γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι ενδείξεις μέχρι σήμερα, όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, είναι αρκετά καλές, ενώ ενθαρρυντική είναι και η πορεία τής κατά κεφαλήν κατανάλωσης, η οποία υπολείπεται κατά πολύ του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Αν και, όπως υποστηρίζουν, τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πιέσεις κυρίως από την αύξηση της κατανάλωσης των private label προϊόντων, εντούτοις η έντονη διαφημιστική υποστήριξη των γνωστών brands, η οποία άρχισε πολύ νωρίς φέτος, και ο εμπλουτισμός της γκάμας των προσφερόμενων προϊόντων με νέα αλλά και η χαμηλότερη τιμή του προϊόντος σε σχέση με άλλα αλκοολούχα, αναμένεται ότι θα δώσουν νέα ώθηση σε έναν κλάδο ο οποίος τα τελευταία χρόνια παραμένει ουσιαστικά στάσιμος.

Αδιαφιλονίκητος ηγέτης σε επίπεδο εταιρειών της αγοράς ζύθου στην ελληνική αγορά, η αξία της οποίας σε τιμές χονδρικής προσεγγίζει

info

Ενθαρρυντική είναι και η πορεία της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, η οποία υπολείπεται κατά πολύ του ευρωπαϊκού μέσου όρου

τα 500 εκατ. ευρώ, είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Στη δεύτερη θέση, ωστόσο, βρίσκεται η Μύθος Ζυθοποιία, η οποία ελέγχεται πλέον απο την πολυεθνική Carlsberg. Την τρίτη και τέταρτη θέση κατέχουν αντίστοιχα οι εταιρείες Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης και Ζυθοποιία Μακεδονίας- Θράκης. Με συνέταιρο την Αttica Ventures επιτίθεται η Craft

Την ίδια ώρα, η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ζυθοποιίας Craft από την Αttica Ventures, εταιρεία επιχειρηματικών συμμετοχών του ομίλου της Τράπεζας Αττικής, δίνει νέα ώθηση στη εταιρεία. Η εταιρεία Craft, που ελέγχεται από τον επιχειρηματία Παύλο Εμμανουηλίδη, δραστηριοποιείται στην αγορά της μπίρας καθώς και στους χώρους εστίασης. Ήδη τα προϊόντα Craft βρίσκoνται σε 700 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα και προβλέπεται ότι θα ξεπεράσουν τα 1.000 μετά την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού πλάνου το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. Στόχος της εταιρείας είναι η δημιουργία εμφιαλωτηρίου δυναμικότητας 10.000 φιαλών την ώρα, προκειμένου να εισέλθει δυναμικά στην αγορά της εμφιαλωμένης μπίρας, διατηρώντας ταυτόχρονα τα σημεία πώλησης της draft μπύρας. Τα προϊόντα της Craft θα είναι premium και επιδίωξη είναι να εκμεταλλευτούν το κενό που υπάρχει στην αγορά και τη ζήτηση από τους καταναλωτές για διαφορετικούς τύπους ζύθου.

«Όπως σε πολλούς άλλους κλάδους και στον κλάδο του κρασιού τα τελευταία χρόνια, έτσι και στην μπίρα η γνώση και το μεράκι της μικρής παραγωγής θα κερδίσουν έδαφος και θα συμβάλουν στην ποιοτική αναβάθμιση με νέα προϊόντα υψηλής ποιότητας που είναι έντονα διαφοροποιημένα και θα κερδίζουν την μάχη του ανταγωνισμού στον κλάδο της ζυθοποιίας» λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Craft Παύλος Εμμανουηλίδης.

Έρχονται αλλαγές μετά την εξαγορά της Μύθος


Νέα σελίδα στην ιστορία της γύρισε η Μύθος Ζυθοποιία, η οποία πλέον ανήκει στο δυναμικό της πολυεθνικής Carslberg. Η περαιτέρω ισχυροποίηση του μεριδίου στην ελληνική αγορά, η εντονότερη εξωστρέφεια, η διεύρυνση των αποκλειστικών συμφωνιών συνεργασίας με επώνυμες καφετέριες, είναι μερικά μόνο από τα πλάνα που έχουν τεθεί επί τάπητος, όπως έχει δηλώσει ο κ. Γιάννης Καμβυσέλης διευθύνων σύμβουλος της Μύθος Ζυθοποιία. «Η επιχειρηματική αυτή κίνηση είναι για εμάς μια λαμπρή ευκαιρία για να προσεγγίσουμε τον Έλληνα καταναλωτή μπίρας με νέες γεύσεις. Είναι μια πρόκληση για εμάς, την οποία σκοπεύουμε να εκμεταλλευτούμε, τόσο για να ισχυροποιήσουμε την παρουσία μας στην αγορά της μπίρας όσο και για να ξεπεράσουμε πρακτικές που παρατηρούνται στον κλάδο και περιορίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό, και να κάνουμε τη διαφορά», λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθύνων σύμβουλος της Μύθος Ζυθοποιία. Στόχος είναι η Μythos Ζυθοποιία να διπλασιάσει στο προσεχές διάστημα τα μερίδιά της στην αγορά. Σήμερα, στο ράφι του οργανωμένου λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) ελέγχει το 11,5% της αγοράς, ενώ σε τουριστικές περιοχές τους καλοκαιρινούς μήνες φθάνει ακόμα και το 50% της αγοράς. Μάλιστα, στα μεγάλα μερίδια της Μythos σε τουριστικές περιοχές έχει συμβάλει σημαντικά η εξωστρέφεια που έδειξε η εταιρεία τα προηγούμενα χρόνια, εξάγοντας σε περισσότερες από 30 χώρες με σημαντικές αγορές, όπως της Αγγλίας, του Καναδά και της Αυστραλίας. Στο χαρτοφυλάκιο της Μythos Ζυθοποιία περιλαμβάνονται η Μythos, η Μythos Red, η Κaiser, η Ηenninger, η Κronenburg, η Νewcastle Βrown Αle, η Foster΄s, η Guiness, η Κilkenny, η Βulmers. Απο αυτές οι Μythos, Μythos Red, Κaiser & Ηenninger παράγονται στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Σίνδο, στη Θεσσαλονίκη. Το εργοστάσιο διαθέτει 3 γραμμές παραγωγής με δυνατότητα παραγωγής 11.000.000 κιβωτίων τον χρόνο.

Μικροί σε θέση μάχης


Και ενώ στο στρατόπεδο των μεγάλων παικτών της αγοράς ήδη έχουν ανάψει τα αίματα, επιθετικά φαίνεται να κινούνται και μικροί περιφερειακοί παίκτες της αγοράς, οι οποίοι μάλιστα είναι και Έλληνες. Η εξαγορά του 51% της εταιρείας Ελληνικών Μικροζυθοποιών της οικογένειας Γκρέκη από τον Ιωάννη Χήτο έναν εκ των ιδιοκτητών της Χήτος ΑΒΕΕ τάραξε τον αφρό στα ποτήρια των μεγάλων. Η ηπειρωτική εταιρεία- γνωστή για το εμφιαλωμένο νερό Ζαγόρι- έχει ήδη προκαλέσει πονοκέφαλο σε μεγάλες πολυεθνικές όπως η Coca Cola, κάτι που σίγουρα θα επιχειρήσει να κάνει και στην αγορά της μπίρας. Το στοίχημα του Ηπειρώτη επιχειρηματία, που θέλει εκτός από εμφιαλωμένο νερό να γεμίσει τα ποτήρια των Ελλήνων και με μπίρα, δεν είναι μόνο τα 4,5 εκατ. ευρώ που κατέβαλε για να αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών της μικρής ελληνικής ζυθοποιίας.

Είναι να επαναλάβει τη συνταγή της επιτυχίας που ακολούθησαν στα εμφιαλωμένα νερά. Σε μια αγορά που τα 9 στα 10 ποτήρια γεμίζουν με μπίρα ξένοι ζυθοποιοί, η εταιρεία Ελληνικών Μικροζυθοποιών της οικογένειας ευελπιστεί να εισχωρήσει, αξιοποιώντας το ευρύτατο δίκτυο διανομής και τις άριστες σχέσεις με αρκετούς μεγάλους λιανεμπόρους που έχει σήμερα. Αρχικά θα επιδιώξει να μεγιστοποιήσει την παραγωγική δυνατότητα των εγκαταστάσεων που διαθέτουν οι Ελληνικοί Μικροζυθοποιοί στην Αυλίδα Βοιωτίας, όπου παράγεται η μπίρα Genesis σε τέσσερις γεύσεις.

Σφύζουν από… υγεία


Στο στόχαστρο των ελληνικών ιδιωτικών ομίλων υγείας βρίσκονται οι αγορές της Ρουμανίας και της Τουρκίας, οι οποίες μετατρέπονται, ως φαίνεται, σε νέο πεδίο αντιπαράθεσης. Σε αυτές οι μεγαλύτεροι όμιλοι δρομολογούν την επέκτασή τους κυρίως μέσω εξαγορών, αλλά και μέσω της δημιουργίας νέων μονάδων. Η έντονη κινητικότητα αναμένεται να ενισχυθεί το φετινό καλοκαίρι, καθώς οι πρωταγωνιστές ετοιμάζονται για τις επόμενες κινήσεις, χωρίς όμως να παραμελούν την εγχώρια αγορά, όπου δεν αποκλείεται να δούμε σύντομα ακόμη και τη δημιουργία μεγάλων θεραπευτικών συγκροτημάτων. Οι πρωταγωνιστές του κλάδου ποντάρουν στην άνοδο του βιοτικού επιπέδου Ελλήνων και Νοτιοανατολικοευρωπαίων, στη γήρανση του πληθυσμού, στην ανεπαρκή, όπως τονίζουν, δημόσια υγεία εντός και εκτός συνόρων, αλλά και στη ραγδαία αύξηση των δαπανών για ιδιωτική υγεία. Άλλωστε, πέρυσι είδαν τα κέρδη τους να διπλασιάζονται συνολικά- τουλάχιστον οι πέντε εισηγμένες του κλάδου. Στην Τουρκία

Η πρώτη κίνηση επέκτασης προς την Τουρκία δρομολογείται από τον όμιλο Υγεία μέσω συμφωνίας για την εξαγορά έναντι 30,85 εκατ. ευρώ του 50% αλυσίδας τεσσάρων νοσοκομείων στην Κωνσταντινούπολη. Στη συμφωνία προβλέπεται και η δυνατότητα ανέγερσης ακόμη μιας νοσοκομειακής μονάδας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του προέδρου του Υγεία κ. Ανδρέα Βγενόπουλου είναι η περαιτέρω συνεργασία με την τουρκική Safak (η οποία είχε πραγματοποιήσει διαπραγματεύσεις σχετικά με την πώλησή της σε ελβετική εταιρεία πέρυσι, χωρίς αποτέλεσμα), ώστε να δημιουργηθεί δίκτυο δεκαπέντε θεραπευτηρίων στην Τουρκία μέσω- κυρίως- νέων εξαγορών. Εντάσσεται, άλλωστε, στα γενικότερα σχέδιά του, τα οποία περιλαμβάνουν την έξοδο εκτός Ελλάδος, την περαιτέρω ανάπτυξη εντός συνόρων, αλλά και τη μείωση του κόστους λειτουργίας. Είχε, εξάλλου, ο ίδιος βρεθεί αυθημερόν στην Κωνσταντινούπολη στα μέσα Ιανουαρίου για να διαπραγματευτεί το ντιλ. Η επίσκεψη εκείνη περιελάμβανε και φαγητό στο γνωστό εστιατόριο οθωμανικής κουζίνας Βorsa.

Προς Βαλκάνια

Το ενδιαφέρον του ομίλου Υγεία, ο οποίος έχει ήδη αποκτήσει δύο θεραπευτήρια στην Κύπρο και ανεγείρει νοσοκομείο στην Αλβανία, επεκτείνεται προς όλες τις βαλκανικές χώρες και ειδικότερα στη Ρουμανία. Στόχος που αποτελεί βασικό κίνητρο στη συμμετοχή του στον διαγωνισμό για την πώληση του 75% του ομίλου της Ευρωκλινικής, ο οποίος διαθέτει, πέρα από τις δύο μονάδες στην Αθήνα, ακόμη μία στη Ρουμανία με 90 κλίνες. Πάντως, οι επενδύσεις στις οποίες έχει προχωρήσει υπολείπονται σημαντικά του ποσού του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ εντός διετίας, που είχε θέσει ως στόχο ο κ. Βγενόπουλος το περσινό καλοκαίρι. Όσον αφορά τα σχέδια ανάπτυξης εντός Ελλάδος, προτεραιότητα δίνεται στη δημιουργία διαγνωστικής μονάδας στην Αττική, επένδυση που αναμένεται να κινηθεί γύρω στα 11 εκατ. ευρώ.

Επέκταση εκτός Ελλάδος

Τον δρόμο της ανάπτυξης στο εξωτερικό επιδιώκει από την πλευρά του το Ιατρικό Αθηνών με αρωγό τον γερμανικό όμιλο Αsklepios , καθώς προχωρεί στη δημιουργία νοσηλευτικής μονάδος στο Βουκουρέστι 150 κλινών συνολικής επένδυσης 24 εκατ. ευρώ, όπου δραστηριοποιείται ήδη εδώ και 10 χρόνια μέσω της εταιρείας διαγνωστικών κέντρων Μedsana. Την ενίσχυση της θέσης του στη Ρουμανία επιδιώκει ο όμιλος του κ. Γιώργου Αποστολόπουλου και μέσω της συμμετοχής στον διαγωνισμό για την πώληση της Ευρωκλινικής. Παράλληλα, ο όμιλος μελετά τη δημιουργία νοσοκομειακών μονάδων, αλλά και διαγνωστικών κέντρων σε ακόμη δύο γειτονικές χώρες. Άλλωστε, η συμφωνία του Ιατρικού με τον γερμανικό όμιλο προβλέπει την αποκλειστική συνεργασία όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου θα δράσουν από κοινού με στόχο την ανάπτυξη διεθνών δικτύων. Εντός συνόρων ο όμιλος του Ιατρικού Αθηνών εστιάζει την προσοχή του στη μελέτη και τον σχεδιασμό για την ανέγερση νοσηλευτικού συγκροτήματος σε ιδιόκτητη έκταση στην Παιανία. Πρόκειται για ένα «μέγα συγκρότημα», το οποίο, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, θα σφραγίσει μια νέα εποχή για τον όμιλο.

Οι πρωταγωνιστές του κλάδου ποντάρουν στην άνοδο του βιοτικού επιπέδου Ελλήνων και Νοτιοανατολικοευρωπαίων

Συνεχείς εξαγορές

Από την πλευρά της Εuromedica τα αναπτυξιακά σχέδια του κ. Θωμά Λιακουνάκου, ο οποίος αύξησε πρόσφατα τη συμμετοχή του στην εταιρεία σε 71,8%, επιμένουν στη μεγέθυνση του δικτύου των νοσηλευτικών μονάδων και των διαγνωστικών κέντρων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Εuromedica θα συνεχίσει κατά το τρέχον έτος τις εξαγορές νοσηλευτικών μονάδων εντός συνόρων. Άλλωστε, στην κατεύθυνση αυτή κινείται η συμμετοχή της στον διαγωνισμό της Ευρωκλινικής. Για τη Εuromedica η Ευρωκλινική αποτελεί εισιτήριο για την απόκτηση νοσηλευτικής μονάδας στην Αττική, αλλά και στη Ρουμανία, η οποία τοποθετείται ψηλά στις προτεραιότητες του ομίλου. Η ισχυροποίηση της θέσης της Εuromedica στην Αττική περνά και από το Ιασώ, στο οποίο συμμετέχει πλέον με 12,2%. Όμως, το σχέδιο στενότερης συνεργασίας με το μαιευτήριο δεν φαίνεται να έχει προχωρήσει. Στο εξωτερικό, η Εuromedica, εκτός από τη Ρουμανία, αναζητεί κατάλληλες ευκαιρίες σε όλες τις βαλκανικές χώρες, την Τουρκία και την Κύπρο.

Εντός Ελλάδος

Τα σχέδια του προέδρου του Ιασώ κ. Ιωάννη Ζολώτα περιορίζονται προς το παρόν κυρίως στην ανάπτυξη της εταιρείας εντός Ελλάδος. Στο επενδυτικό πρόγραμμα του μαιευτηρίου περιλαμβάνεται πέρα από το παιδιατρικό τμήμα- το οποίο θα λειτουργήσει τελικώς το καλοκαίρι. Η κατασκευή του Ιασώ νοτίων προαστίων μετατίθεται χρονικά, λόγω δυσκολιών στην ανεύρεση κατάλληλου οικοπέδου. Όσον αφορά τα σχέδια επέκτασης στο εξωτερικό, για τα οποία δεν φαίνεται όμως να βιάζεται η διοίκηση του μαιευτηρίου, προτεραιότητα ανάμεσα στις χώρες- στόχους δίνεται σε Ρουμανία και Τουρκία.