ΑΜΑΞΩΜΑ/ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Το Smart έχει ένα πρόβλημα απέναντι στους ανταγωνιστές του, καθώς χάνει βαθμούς εξαιτίας της έλλειψης καθισμάτων για πίσω επιβάτες. Κατά συνέπεια υστερεί και σε μεταβλητότητα, αφού η μοναδική δυνατότητα επέκτασης του χώρου αποσκευών είναι η αναδίπλωση του καθίσματος του συνοδηγού. Δεν του λείπουν πάντως τα προσόντα, όπως για παράδειγμα η άψογη λειτουργικότητα. Επίσης το νέο μοντέλο δείχνει σοβαρότερο και το σαλονάκι του δεν μοιάζει με πολύχρωμο νηπιαγωγείο, όπως συνέβαινε στο προηγούμενο. Θα πρέπει εξάλλου να τονίσουμε ότι οι χώροι για τον οδηγό και τον συνοδηγό αποδεικνύονται άνετοι ακόμη και για μεγαλόσωμα άτομα και βέβαια υπάρχει εκπληκτική ορατότητα προς όλες τις πλευρές, κάτι σημαντικό για το παρκάρισμα μέσα στην πόλη.

Ακριβώς στην αντιπερα όχθη βρίσκεται το νέο Renault Τwingo, ένα πολύ ευρύχωρο μίνι ακόμη και στο πίσω μέρος και με τη δεύτερη σειρά των καθισμάτων κυλιόμενη. Στα μείον η απουσία του συστήματος ευστάθειας απ΄ όλες τις εκδόσεις, όμως η Renault υπόσχεται ότι θα επανορθώσει μέσα στο 2008. Το Μini Οne απογοητεύει στον χώρο αποσκευών, όπου μάλιστα υστερεί ακόμη και απέναντι στο μικροσκοπικό Smart. Από την άλλη πλευρά εντυπωσιάζει με τη στιβαρότητά του, διατίθεται με αξιοπρεπέστατο εξοπλισμό ασφάλειας και ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται βασιλικά. Τα πίσω καθίσματα προσφέρονται πάντως είτε για τον βασανισμό όσων αντιπαθείτε είτε για να βολέψετε κάποια βαλίτσα ή σακ βουαγιάζ. Ουσιαστικά θα πρέπει λοιπόν να δείτε το Μini σαν ένα διθέσιο μοντέλο και όχι σαν τετραθέσιο. Για τους διακόπτες και τα χειριστήρια πιστεύουμε ότι το ντιζάιν τους διαθέτει έντονα στοιχεία υπερβολής, που μειώνει και την πρακτικότητά τους.

Το νέο Fiat 500 προσανατολίζεται προς το Μini Οne, όσον αφορά στο πορτ-μπαγκάζ του και στους διαθέσιμους χώρους για τους πίσω επιβάτες, όπου εμφανίζει ανάλογη στενότητα και μειωμένη πρακτικότητα. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται πάντως σαν πασάδες, αν και στις σπορ εκδόσεις των 1,4 λίτρων προβλέπονται μάλλον λεπτά καθίσματα τύπου μπάκετ, τα οποία απαιτούν αρκετή προσπάθεια μέχρι να ανακαλύψεις την ιδανική θέση οδήγησης. Η ποιότητα και το φινίρισμα των υλικών κρίνονται αξιοπρεπείς, ενώ ο σχεδιασμός του θαλάμου επιβατών είναι καλόγουστος και χαριτωμένος χωρίς καρτουνίστικες ακρότητες α λα Μini. Εκνευρίζουν πάντως κάποιες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα τα πλήκτρα για το αιρ-κοντίσιον και το ηχοσύστημα που ρυθμίζονται με πίεση και όχι περιστροφικά. Δηλαδή για να ανέβει η ένταση στο ραδιόφωνο, πρέπει να πιέσεις το πλήκτρο καμιά δεκαριά φορές, ενώ ένας στρογγυλός, περιστροφικός διακόπτης θα ήταν σίγουρα πρακτικότερος.

ΑΝΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ

Τα μικρά αυτοκίνητα δεν πρέπει να υποφέρουν οπωσδήποτε στο κεφάλαιο της άνεσης οδήγησης. Μάλιστα αυτό το επιβεβαιώνουν και τα τέσσερα μοντέλα της συγκριτικής δοκιμής μας. Διαφορές υπάρχουν σίγουρα, όμως κανένα από τα αυτοκίνητα δεν τα πηγαίνει πραγματικά άσχημα σε αυτόν τον τομέα. Ειδικότερα το Μini και το Τwingo διαθέτουν καλοσχεδιασμένες και σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις, με αποτέλεσμα να αποσβένουν αποτελεσματικά τους κραδασμούς, περνώντας ακόμη και από κακοφτιαγμένους δρόμους. Μάλιστα το Μini κερδίζει επιπλέον πόντους μπόνους, επειδή εμφανίζει και τα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου.

Το Fiat 500 ακολουθεί σε μικρή απόσταση το- οδηγικά- κορυφαίο δίδυμο της δοκιμής μας. Μάλιστα θα μπορούσε να τους κάνει και αυτό παρέα στην κορυφή, αν ήταν λιγότερο θορυβώδες και αν δεν εμφάνιζε το αμάξωμα ταλαντώσεις στα σαμαράκια και δεν χτυπούσαν οι αναρτήσεις στις κακοτεχνίες. Ο τρόπος κατασκευής του Smart Fortwo (ψηλό, στενό και με κοντό μεταξόνιο ένεκα διθέσιου αμαξώματος) δεν προδιαθέτει θετικά στο κεφάλαιο της οδηγικής άνεσης. Παρ΄ όλα αυτά, το γερμανικό μπονσάι των πόλεων εκπλήσσει ευχάριστα με τις ικανότητές του. Οδηγός και συνοδηγός βολεύονται άνετα, η εργονομία είναι σούπερ και οι αναρτήσεις αποδεικνύονται σφιχτές, όχι όμως και σκληρές. Οι μικρές διαδρομές των ελατηρίων και το κοντό μεταξόνιο βγαίνουν στο προσκήνιο μόνον στα σαμαράκια, όπου και εμφανίζει ταλαντώσεις το αμάξωμα.

ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ

Ο τρόπος που παίρνει στροφές το Μini και ελίσσεται μέσα στη ζούγκλα της πόλης, είναι απλά ανεπανάληπτος. Ακόμη και στο όριο χωρίς σύστημα ευστάθειας, το Μini Οne εμπνέει απόλυτη σιγουριά, ο οδηγός το ελέγχει εύκολα, οι αντιδράσεις του είναι προοδευτικές και προβλέψιμες και κατά συνέπεια προσφέρει υψηλά επίπεδα οδηγικής απόλαυσης με τα χαμόγελα στην ημερήσια διάταξη. Ακολουθεί το Fiat 500 με το γλυκό προσωπάκι και εξαιρετικές ικανότητες στον δρόμο. Το ιταλικό μίνι διακρίνεται για την άριστη πρόσφυση που προσφέρει στις στροφές, αλλά και για την ευελιξία του, ενώ υστερεί μόνον λίγο στην αίσθηση του τιμονιού.

Το νέο Τwingo συμπεριφέρεται- τουλάχιστον στην έκδοση GΤ των 100 ίππων- σαν καθαρόαιμο άτι, καθώς διαθέτει εκρηκτικότητα και μάλιστα ορισμένοι ίσως την θεωρήσουν υπερβολικά υψηλή. Επίσης οι κλίσεις του αμαξώματος στις γρήγορες στροφές είναι αρκετά έντονες και ενδέχεται να ενοχλήσουν. Το Smart είναι αυτό που δείχνει, δηλαδή ένα αυτοκίνητο πόλης. Μόλις το πιέσεις στις στροφές και ανεβάσεις ταχύτητες, αρχίζεις και μακαρίζεις την έμπνευση της κατασκευάστριας εταιρείας να το εφοδιάσει στάνταρ με σύστημα ευστάθειας, το οποίο θωρακίζει το Smart οδηγικά. Το κοντό μεταξόνιο και το όχι ιδιαίτερα ακριβές σύστημα διεύθυνσης μετριάζουν την οδηγική ευχαρίστηση, η κίνηση σε ευθεία πορεία είναι κακή, όταν υπάρχουν αυλακώσεις στην άσφαλτο και το διθέσιο μοντέλο αντιδρά ράθυμα στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ-ΣΑΖΜΑΝ

Εδώ κερδίζει τις εντυπώσεις ένα αουτσάιντερ, το Smart Fortwo, αν και υστερεί σε ισχύ απέναντι στους άλλους τρεις ανταγωνιστές του. Το λιλιπούτειο μοντέλο επιταχύνει σαν τον άνεμο παρ΄ όλους τους 84 ίππους του και- αν και όταν συνηθίσεις το σειριακό σαζμάν του- έχει τον τρόπο του να σε κερδίζει αμέσως με τις επιδόσεις του. Αν εξαντλήσεις πάντως τις δυνατότητες του κινητήρα, τότε φτάνει η κατανάλωσή του στα επίπεδα του ανταγωνισμού. Στο τεστ μας πετυχαίνει μεν την οικονομικότερη κατανάλωση με μόλις 7,2 λίτρα στα 100 χλμ., όμως η διαφορά δεν θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική συγκριτικά με τα άλλα τρία μοντέλα, πουας μην ξεχνάμε ότι- είναι και τετραθέσια.

Θετικές εντυπώσεις αφήνει και ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας του νέου Τwingo. Οι 100 ίπποι του δεν μένουν απλά στα χαρτιά, αλλά διαθέτουν την αναμενόμενη δύναμη και ευστροφία, ενώ καλπάζουν πολιτισμένα. Το Fiat 500 μπορεί να χαρακτηριστεί ζωηρό, ο κινητήρας των 100 ίππων ανεβάζει επίσης εύκολα στροφές, όμως ο ήχος του είναι αρκετά έντονος. Στα μείον του καταλογίζουμε την μέση κατανάλωση 100 χλμ. Εδώ παίζει σίγουρα ρόλο το αυξημένο βάρος του αμαξώματος (1.110 κιλά) για το μοντέλο της δοκιμής μας. Το Μini δεν ξεχειλίζει από δύναμη, όμως ο κινητήρας του αποδεικνύεται ισορροπημένος, εύστροφος και πολιτισμένος. Και εδώ έχουμε πάντως αυξημένη κατανάλωση καυσίμου της τάξης των 7,8 λίτρων ανά 100 χλμ. δικαιολογημένη βέβαια καθώς το Μini είναι το βαρύτερο μοντέλο της τετράδας μας (1.202 κιλά βάρος το αυτοκίνητο της δοκιμής).

ΤΙΜΕΣ-ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ

Εδώ έχουμε μία… κοινωνία δύο ταχυτήτων. Για το Fiat 500 θα πρέπει να τονίσουμε ότι δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη επίσημες τιμές για την Ελλάδα, όμως η έκδοση των 100 ίππων υπολογίζεται ότι θα κοστολογείται γύρω στις 13.500 έως 14.000 ευρώ με πλούσια επίπεδα εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας. Το Smart Fortwo Coupe παραμένει ακόμη και στην πλουσιότερη έκδοση Ρassion των 84 ίππων φτηνότερο από τους δύο ανταγωνιστές του, καθώς κοστίζει 13.300 ευρώ. Ο εξοπλισμός είναι επίσης ικανοποιητικός, αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι δεν προβλέπονται στάνταρ πλευρικοί αερόσακοι και ηχοσύστημα. Μόλις 200 ευρώ ακριβότερο είναι το νέο Renault Τwingo 1.2

GΤ Τurbo με 100 ίππους, αλλά και κορυφαία επίπεδα εξοπλισμού. Μοναδικό μείον- «χοντρό» μάλιστα- η έλλειψη συστήματος ευστάθειας απ΄ όλες τις εκδόσεις. Μακράν ακριβότερο από τα προαναφερόμενα τρία μοντέλα είναι το Μini Οne 1.4, που κοστολογείται 18.600 ευρώ και χρυσώνει το χάπι με τον πληρέστερο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας.

Καθόλου δεν χρυσώνει πάντως το χάπι η εργοστασιακή εγγύηση των δύο ετών, την οποία προσφέρουν επίσης το Smart και το Τwingo. Αντίθετα το Fiat 500 θα διατίθεται στην ελληνική αγορά με πέντε χρόνια εγγύηση. Όσον αφορά στα σέρβις, ένας μέσος οδηγός θα χρειαστεί να επισκεφτεί το συνεργείο ουσιαστικά μία φορά τον χρόνο, κάτι που σίγουρα μειώνει το κόστος συντήρησης. Αφήνουμε για το τέλος την οικολογική παράμετρο. Ένα μίνι οφείλει- εκτός των άλλωννα εκπέμπει λίγους ρύπους και ιδιαίτερα διοξείδιο του άνθρακα, το αέριο που ευθύνεται κυρίως για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Εδώ παρατηρούμε ότι κερδίζει πόντους το Swart ForΤwo με 116 γραμμάρια CΟ2 ανά χιλιόμετρο και ακολουθούν το Μini Οne με 128, το Renault Τwingo 1,2 Τurbo με 140 και το Fiat 500 1.4 με 149 γραμμάρια στο χιλιόμετρο!

Ένα αυτοκίνητο πόλης δεν πρέπει να περιορίζεται μόνον στον χρηστικό χαρακτήρα του. Τα τέσσε ρα μοντελάκια της δοκιμής μας (Fiat 500 1.4, Μini Οne 1.4, Renault Τwingo GΤ, Smart Fortwo 84 ΗΡ) αποδεικνύουν ότι ένα μίνι μπορεί να συνδυάζει την πρακτικότητα με το ξεχωριστό ντιζάιν, την ευελιξία και την οικονομία με τις γρήγορες επιδόσεις. Πάντα με την προϋπόθεση ότι ο υποψήφιος αγοραστής είναι διατεθειμένος να βάλει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη σε σχέση με τους άχρωμους ανταγωνιστές τους.


Για πολλά χρόνια τα μίνι έπαιζαν τον ρόλο της Σταχτοπούτας, πριν της φορέσει το γοβάκι ο πρίγκιπας. Οι απαιτήσεις του κοινού ήταν δεδομένες και όχι ιδιαίτερα δύσκολες να καλυφθούν, καθώς τα μοντέλα πόλης όφειλαν να είναι απλά, οικονομικά και πρακτικά. Οι εποχές αλλάζουν, η σύνθεση του πληθυσμού έχει διαφοροποιηθεί, υπάρχουν πλέον πολύ περισσότεροι singles και ζευγάρια άτεκνα ή το πολύ με ένα παιδί και οι διακοπές δεν πραγματοποιούνται οπωσδήποτε με το αυτοκίνητο, αλλά ταξιδεύεις με το αεροπλάνο ή το πλοίο και νοικιάζεις αυτοκίνητο στον προορισμό σου. Ο ρόλος των σύγχρονων μίνι έχει αναβαθμιστεί, γι΄ αυτό και έχουν γίνει και τα ίδια πολυσύνθετα εργαλεία πολλαπλών χρήσεων.

Ταυτόχρονα ο εύπορος πελάτης είναι πλέον πρόθυμος να πληρώσει κάποια χρήματα παραπάνω για να αποκτήσει ένα μικρό αυτοκίνητο, που θα τον ενθουσιάζει και αισθητικά, ενώ θα είναι σε θέση να καλύψει μαζί του πολλά χιλιόμετρα και εκτός πόλης χωρίς σημαντικούς συμβιβασμούς στην άνεση και στις επιδόσεις.

Ακριβώς αυτές τις προδιαγραφές πληρούν τα τέσσερα μοντελάκια της συγκριτικής δοκιμής μας. Πρόκειται για το Fiat 500 με κινητήρα 1,4 λίτρων και 100 ίππους, που αναμένεται στη χώρα μας περί τα τέλη Ιανουαρίου, όμως η αντιπροσωπεία δέχεται ήδη παραγγελίες.

Διατίθεται μόνον με τρίθυρο αμάξωμα, η έκδοση των 100 ίππων είναι η ισχυρότερη προς το παρόν και ήδη από τον επόμενο χρόνο θα διευρυνθεί η γκάμα του με νέες και ακόμη δυνατότερες (Αbarth). Ανταγωνιστές του είναι το Μini Οne 1.4 με 95 ίππους, το νέο Smart Fortwo στη δυνατότερη έκδοσή του- εκτός της Βrabus- που αποδίδει 84 άλογα και το «ολόφρεσκο» Renault Τwingo 1.2 GΤ με 100 ίππους.

Το Smart είναι το μόνο μοντέλο της τετράδας μας, που δεν διαθέτει δεύτερη σειρά καθισμάτων καθ΄ ότι διθέσιο και ανήκει στη μικρή παρέα των πισωκίνητων αυτοκινήτων, τουλάχιστον στις… χαμηλές κατηγορίες.

Το νέο «πεντακοσαράκι» κάνει θραύση στις χώρες όπου κυκλοφόρησε ήδη και τουλάχιστον στο κεφάλαιο του ντιζάιν βάζει πολύ ψηλά τον πήχυ. Επίσης στις δοκιμές πρόσκρουσης συγκέντρωσε τους περισσότερους βαθμούς στην κατηγορία του και βέβαια έλαβε πέντε αστέρια. Το Μini Οne έχει ήδη ανανεωθεί διακριτικά, παραμένει συμπαγές και βελτιώθηκε ποιοτικά, ενώ το νέο Smart Fortwo αποτελεί μία μετεξέλιξη του προηγούμενου και δόθηκε έμφαση στην αντιμετώπιση κάποιων αδυναμιών του παρελθόντος.

ια το Renault Τwingo τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, αφού καλείται να αντικαταστήσει ένα άκρως πρωτοποριακό μοντέλο- ουσιαστικά το πρώτο πολυχρηστικό μίνι- που παρέμενε σχεδιαστικά επίκαιρο, παρ΄ όλον ότι τελευταία κουβαλούσε στην πλάτη του 14 ολόκληρα χρόνια.

Το νέο Τwingo έγινε λοιπόν άκρως ανταγωνιστικό και σύγχρονο, αλλά ταυτόχρονα και πιο συμβατικό όσον αφορά στο ντιζάιν του. Ευτυχώς για τους θαυμαστές του πάντως, το εσωτερικό του και ιδίως το κόκπιτ παραμένει σχεδιαστικά ξεχωριστό αν και απόλυτα λειτουργικό.

TOP

Τέσσερα μίνι για απαιτητικούς αγοραστές που τα θέλουν απλά… όλα