«Πτήση 116 της Ολυμπιακής, από “Ελευθέριος Βενιζέλος” προς Μύκονο. Είμαστε έτοιμοι για αναχώρηση;». «Επικρατεί άπνοια. Ελεύθεροι προς απογείωση από τον διάδρομο 21, αριστερό».


O διάλογος θα μπορούσε να είχε γίνει στο Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στην πραγματικότητα, όμως, έγινε σε ένα διαμέρισμα στο Κάτω Χαλάνδρι.

Ο Μαρίνος Κλούρας, διαφημιστής στο επάγγελμα, και ο φίλος του Μανώλης Στεφανάκης βρίσκονται στο δωμάτιο του πρώτου. Πάνω στο γραφείο του υπάρχουν δύο μεγάλες οθόνες υπολογιστών. Και δίπλα στο πληκτρολόγιο βρίσκονται δύο χειριστήρια όμοια με αυτά που συναντάει κανείς στα πιλοτήρια των αεροπλάνων. Ο Μαρίνος και ο Μανώλης είναι δύο από τους 4.000 και πλέον Έλληνες «εικονικούς πιλότους». Ανήκουν στην παγκόσμια κοινότητα των εικονικών πιλότων (flight simmers) που αποτελείται από 1.000.000 μέλη.

«Όλοι εμείς στον ελεύθερο μας

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Οι πτήσεις γίνονται με απόλυτο ρεαλισμό ακόμη και όσον αφορά τις καιρικές συνθήκες

χρόνο ζούμε σε μια άλλη διάσταση. Έχουμε δημιουργήσει μια εικονική πραγματικότητα», λέει ο Μαρίνος και συνεχίζει: «Είμαστε οι πιλότοι του σαλονιού. Ασκούμε το χόμπι μας σε έναν φανταστικό, διαδικτυακό κόσμο, που όμως θέλουμε να μοιάζει πάρα πολύ με τον πραγματικό. Στον κόσμο αυτό περιλαμβάνονται όλα τα αεροδρόμια του πλανήτη, όλες οι γνωστές αεροπορικές εταιρείες και τα μοντέλα αεροπλάνων. Πετάμε σε συνθήκες όσο το δυνατόν πλησιέστερες προς τις πραγματικές».

Όρεξη για πτήσεις

«Το Flight Simulator είναι ένα παιχνίδι και για να παίξει κανείς χρειάζεται να αγοράσει το πρόγραμμα, να διαθέτει έναν αξιόπιστο υπολογιστή και μια γραμμή παροχής Ίντερνετ. Και φυσικά όρεξη για πτήσεις», αναφέρει ο Μανώλης.

Οι ετοιμασίες για την πτήση για Μύκονο ξεκινούν. Στη μία οθόνη εμφανίζεται το εσωτερικό του αεροπλάνου. «Πρόκειται για ακριβές αντίγραφο. Το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να ελεγχθούν όλα τα όργανα του αεροσκάφους- εννοείται ότι έχουμε επιλέξει ήδη με ποια εταιρεία θα πετάξουμε, σε ποια διαδρομή και με τι τύπο αεροπλάνου», λέει ο Μαρίνος. «Με το παιχνίδι αυτό αποκτάει κανείς γνώσεις αεροπλοΐας, μηχανικής, γεωγραφίας, μετεωρολογίας, φυσικής. Είναι συναρπαστικό», συμπληρώνει ο Μανώλης. Ο έλεγχος των οργάνων ολoκληρώνεται και αρχίζει η επιβίβαση των επιβατών. Όλα γίνονται σε πραγματικό χρόνο. Ακούγεται από τα μεγάφωνα του υπολογιστή ακόμα και η ελαφρά μουσική που παίζει στις πραγματικές καμπίνες των αεροπλάνων κατά την επιβίβαση. Ύστερα άρχισε η συνεννόηση με τον εικονικό Πύργο Ελέγχου. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Είτε με πρόγραμμα που λειτουργεί αυτόματα ή με τη βοήθεια άλλου ενός παίκτη, ο οποίος από το σπίτι του και το δικό του γραφείο παίζει αυτόν τον ρόλο- και πάλι μέσω Ίντερνετ.

Οι δυο παίκτες είναι οργανωμένοι. Σε κάποια άκρη του γραφείου, ανάμεσα σε μια στοίβα χαρτιά, υπάρχουν τα σχέδια του αερολιμένα της Αθήνας. Αναζητούν τον διάδρομο που τους υπέδειξε ο Πύργος Ελέγχου. Και η πτήση ξεκινά. «Ακόμα και ο καιρός είναι ο πραγματικός. Ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα τροφοδοτεί με μετεωρολογικές πληροφορίες το παιχνίδι. Το αποτέλεσμα είναι οι πτήσεις να γίνονται με συνθήκες πραγματικές, ίσως με μια μικρή χρονική καθυστέρηση, το πολύ μισής ώρας», μας ενημερώνουν οι «πιλότοι».

Από 14 ετών έως 80!

«Η στιγμή της απογείωσης είναι συναρπαστική. Όταν, δε, βρίσκεσαι στον αέρα η ικανοποίηση μεγαλώνει ακόμα περισσότερο». Το αεροπλάνο μπαίνει στους αεροδιαδρόμους, φτάνει στο ύψος που απαιτείται και οι δύο πιλότοι χαλαρώνουν λίγο και μπορούν να μιλήσουν: «Άνθρωποι κάθε ηλικίας- ο μικρότερος είναι 14 ετών και ο μεγαλύτερος πάνω από 80- πετάνε καθημερινά. Ωστόσο, λίγες, όπως φαίνεται, είναι οι γυναίκες που πιλοτάρουν. Είναι ζήτημα να αποτελούν το 5% της κοινότητας. Στην Ελλάδα δεν είναι

[ ΙΝFΟ ]

Το παιχνίδι λέγεται Flight Simulator και πωλείται σε όλα τα καταστήματα με ηλεκτρονικά είδη. Η τιμή του κυμαίνεται μεταξύ 44 και 60 ευρώ Οι νέοι πιλότοι μπορούν να σερφάρουν στην ιστοσελίδα http://www.hvacc.org.

Περιλαμβάνει εγχειρίδια με αναλυτικές οδηγίες για τις πτήσεις Το παγκόσμιο δίκτυο των flight Simmers ονομάζεται VΑΤSΙΜ. Η ιστοσελίδα του είναι http://www.vatsim.net

Σκηνικά για τα αεροδρόμια της χώρας μας μπορεί κανείς να βρει στις ιστοσελίδες:

http://www.avsim.com/greece/scenery

http://www.greekairportsproject.gr

περισσότερες από δέκα».

«Σε διάστημα μιας εβδομάδας μπορεί να υπάρξουν 300 ή 400 πτήσεις μη Ελλήνων σε ελληνικά αεροδρόμια», επισημαίνει ο Μανώλης. Πατώντας ένα κουμπί η οθόνη του ενός υπολογιστή δείχνει την εικόνα ενός ραντάρ. «Όπως βλέπετε, ήδη ένας Τούρκος πιλότος πετάει στη Μακεδονία. Με τα παιδιά από τη γειτονική χώρα έχουμε αρκετά καλή σχέση. Μιλάμε στο Διαδίκτυο».

Ιδιότυπη κοινότητα

Ο Μαρίνος και ο Μανώλης περιγράφουν μια άλλη διάσταση του παιχνιδιού, την κοινωνική. «Πρόκειται για μια κοινότητα και όχι για μια ομάδα που ατόμων που απλά έχει ένα κοινό ενδιαφέρον. Εγώ με τον Μαρίνο γνωριστήκαμε διαδικτυακά. Συνεργαστήκαμε σε πολλές πτήσεις», αναφέρει ο Μανώλης. Μάλιστα, τον Ιανουάριο θα διοργανωθεί σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας συνέδριο όπου όλοι οι Έλληνες Flight Simmers θα συγκεντρωθούν.

Σκηνικά αεροδρομίων

Όσο περνάει η ώρα το αεροπλάνο πλησιάζει στο αεροδρόμιο της Μυκόνου. «Εκείνο που εκπλήσσει πολλούς είναι η ομοιότητα του πραγματικού φυσικού τοπίου με το εικονικό. Πήγα στη Μύκονο, φωτογράφισα το αεροδρόμιο, κάθησα και το σχεδίασα και το ανέβασα στο Ίντερνετ ούτως ώστε το αεροδρόμιο να μην είναι μόνο ένα άσπρο κουτί. Υπάρχουν ειδικές ιστοσελίδες με τα σκηνικά των αεροδρομίων όλου του κόσμου. Ο καθένας από εμάς βάζει το λιθαράκι του σε αυτόν τον εικονικό κόσμο», λέει. Το αεροπλάνο προσγειώνεται με επιτυχία. Οι επιβάτες αποβιβάζονται. Άλλη μια πτήση ολοκληρώθηκε.

Εγχειρίδια στο Ίντερνετ


«ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ κάποιος που είναι τελείως άσχετος με τις πτήσεις μπορεί να λάβει μέρος», λέει ο Μανώλης Στεφανάκης. «Υπάρχουν αναλυτικά εγχειρίδια στο Ίντερνετ με οδηγίες, κυκλοφορούν ακόμα και βιβλία με μαθήματα για διαδικτυακούς πιλότους. Διοργανώνονται σεμινάρια μέσω Ίντερνετ κάθε Δευτέρα βράδυ, όπου συζητάμε όλα τα ζητήματα, λύνουμε απορίες, προβληματιζόμαστε. Θυμάμαι ότι όταν είχε γίνει το δυστύχημα με την πτήση της “Ήλιος” είχαμε κάνει συζητήσεις επί συζητήσεων. Ψάχναμε να βρούμε τις απαντήσεις στα ερωτήματα, αναζητούσαμε τα αίτια της πτώσης του αεροσκάφους».