«Ο μουσικός είναι πάντα μουσικός. Επανερχόμαστε με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο», λέει η Αμερικανίδα πιανίστα Ρουθ Σλεντζίνσκα, η οποία κάνει, στα 82 της, μια νέα καριέρα στην Ιαπωνία.

Η Σλεντζίνσκα επέστρεψε στη μουσική ξανά και ξανά. Γεννήθηκε στο Σακραμέντο και άρχισε να παίζει πιάνο στα τρία της, πέντε ετών σπούδαζε στο Ινστιτούτο Μουσικής Κέρτις της Φιλαδέλφειας και την επόμενη χρονιά έκανε το ντεμπούτο της στο Βερολίνο (έπαιξε τόσο καλά ώστε τα μέσα ενημέρωσης υποπτεύθηκαν ότι ήταν νάνος...). Είχε σπουδαίους δασκάλους, τον Έγκον Πέτρι, τον Αλφρέντ Κορτό, τον Γιόζεφ Χόφμαν, τον Σεργκέι Ραχμάνινοφ- μάλιστα κάποια στιγμή στο Παρίσι έκανε παραλλήλως μαθήματα με τον Κορτό και τον Ραχμάνινοφ χωρίς ο ένας να ξέρει για τον άλλον... «Η όλη κατάσταση ήταν κωμική», έγραψε το 1957 στην αυτοβιογραφία της. «Ήταν ο πατέρας που έλεγε στον κόσμο ότι αυτός ήταν ο μοναδικός δάσκαλός μου. Ήταν ο κ. Κορτό που περηφανευόταν ότι ήταν ο δάσκαλός μου. Ήταν και ο κ. Ραχμάνονοφ, ο οποίος αρνούνταν ότι με δίδασκε. Έλεγε πως οι επισκέψεις μου στο σπίτι του ήταν κοινωνικού χαρακτήρα...». Ένδεκα ετών έκανε το ντεμπούτο της στο Παρίσι με πλήρη ορχήστρα.

Όμως ως παιδί-θαύμα η Ρουθ Σλεντζίνσκα είχε υποστεί πραγματική κακομεταχείριση από τον πατέρα της. Πολωνός μετανάστης και βιολιστής, ο Γιόζεφ Σλεντζίνσκα υποχρέωνε από νήπιο την κόρη του να ασκείται στο πιάνο εννέα ώρες την ημέρα. Την έδερνε ανελέητα όταν έκανε λάθη, ενώ οι εντολές του για ακραίες ερμηνείες κατέστρεψαν την αξιοπιστία της στους κριτικούς. Το 1940, στα 15 της, σταμάτησε τις εμφανίσεις και η καριέρα της έμοιαζε να έχει τελειώσει. Στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ παντρεύτηκε τον συμφοιτητή της Τζωρτζ Μπορν και αρκέστηκε να διδάσκει πιάνο. «Ήμουν 16 ετών, αισθανόμουν 50 και φαινόμουν 12», λέει. Ο πατέρας της την ξέγραψε. Όμως ο γάμος της τελείωσε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και άρχισε και πάλι τις συναυλίες και τις ηχογραφήσεις. Το 1967 παντρεύτηκε τον καθηγητή Πολιτικών Επιστημών Τζέημς Κερ και η καριέρα της μπήκε και πάλι στο περιθώριο. Η νέα σταδιοδρομία της στη μουσική ξεκίνησε μετά τον θάνατο του Κερ, το 2000.

Αυτό τον καιρό η Ρουθ Σλεντζίνσκα βρίσκεται συχνά στην Ιαπωνία, όπου από το 2003 έχει αποκτήσει πιστούς θαυμαστές- στους οποίους περιλαμβάνεται η αυτοκράτειρα Μιτσίκο. Ηχογραφεί καινούργια CD και λέει πως έχει σταματήσει τις συναυλίες. «Οι συναυλίες είναι σκληρές για το σώμα!», εξηγεί. «Σε μερικούς προκαλούν τικ... Μια φορά ήμουν στο σπίτι του Κλάουντιο Αράου, μας είχε καλέσει για να μας επιδείξει το πιάνο του, ένα Ηamburg Steinway. Ήταν εκεί ο Σέρκιν, ο Ρούμπινσταϊν, όλοι οι μουσικοί που ήταν τότε στη Νέα Υόρκη... Και ξέρετε ποιο ήταν το θέμα της συζήτησης; Ποια χάπια να παίρνεις πριν από τη συναυλία».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από