Ο Θόδωρος Τερζόπουλος αφήνει τις ελληνικές τραγωδίες για να αναπτύξει το φιλοσοφικό κείμενο «Έρημος» του Κ. Μίκελστετερ, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο θέατρο «Άττις»
Η «Έρημος» είναι μια σύνθεση αποσπασμάτων από τη φιλοσοφική πραγματεία «Πειθώ και ρητορική» του νεαρού Ιταλού φιλοσόφου Κάρλο Μίκελστετερ, ο οποίος δεν πρόλαβε να γράψει πολλά, αλλά μπόρεσε να καταγράψει τη συγκλονιστική σκέψη του, η οποία απασχόλησε σύγχρονους φιλοσόφους όπως ο Κλάουντιο Μάγκρις, ο Μάσιμο Κατσιάρι, η Ροσάνα Ροσάντα, ο Ουμπέρτο Έκο, που έγραψαν δοκίμια και βιβλία για το έργο του.

«Πρόκειται για έναν καταραμένο ποιητή και συγγραφέα, που αυτοπυροβολήθηκε σε ηλικία 23 ετών, τελειώνοντας την τελευταία σελίδα της διπλωματικής εργασίας του «Πειθώ και ρητορική». Γεννήθηκε το 1887 στην Γκορίτσια της Βόρειας Ιταλίας από Ιταλοεβραίους γονείς. Ενώ πήγε να σπουδάσει Μαθηματικά στη Βιέννη κατέληξε στη Φλωρεντία, όπου σπούδασε Φιλοσοφία. Λάτρευε την ελληνική φιλοσοφία και ιδιαίτερα τους προσωκρατικούς. Μιλούσε αρχαία ελληνικά και αναφερόταν συχνά στον Σοφοκλή,

ΙΝFΟ

Πρεμιέρα αύριο, στο θέατρο «Άττις» (Λεωνίδου 7, τηλ.

210-5226.260), για δέκα παραστάσεις.

με στίχους της «Αντιγόνης».

Αυτοκτόνησε το 1910, αμέσως μόλις τελείωσε τη φιλοσοφική πραγματεία του. Είναι άξιο προσοχής και ανάλυσης το πώς ένας εικοσιτριάχρονος, στις αρχές του 20ού αιώνα, που ζούσε σε διαρκή ένταση, παρακολουθεί τη μόλυνση της ουτοπίας. Έβλεπε πως όσα υποσχέθηκαν κυβερνήσεις, πολιτικοί, πήραν τη μορφή Κόλασης» λέει ο Θόδωρος Τερζόπουλος. «Στη στροφή του 20ού αιώνα, όπως και σε κάθε μεταιχμιακή εποχή, υπάρχει αυτή η αγωνία για το πού πάει ο κόσμος. Είναι ένα αποκαλυπτικό κείμενο, ως προς τον θάνατο της ουτοπίας, απίστευτου πεσιμισμού αλλά και μεγάλης δύναμης. Μοιάζει με λαβύρινθο που δεν έχει έξοδο. Όλος ο προβληματισμός του περνάει από τον Άδη. Παίρνει μια τραγική διάσταση. Όπως όμως όλα τα μεγάλα κείμενα, διαβάζοντάς το, δεν μελαγχολείς» προσθέτει ο σκηνοθέτης, ο οποίος στήνει την παράσταση κάτω από τη σκάλα της σκηνής του θεάτρου «Άττις» και μοιράζεται το κείμενο με τον Ιταλό ηθοποιό και συγγραφέα Πάολο Μουσίο, ο οποίος έκανε τη δραματουργική επεξεργασία πάνω στη μετάφραση της Φλώρας Κονταράτου.

«Το κείμενο έχει φόντο την ερήμωση. Ο ηθοποιός πατάει σε στάχτες που φέραμε από την καμένη γη της Πελοποννήσου. Μιλάει για την ερήμωση του κόσμου, την καταστροφή της φύσης, το οξυγόνο που μειώνεται, τους ανθρώπους που αποκόπτονται από τη φύση.

Στο κεφάλι του στάζει μία σταγόνα, «κι ο πόνος στάζει στη φωνή σου και η φωνή σου δεν είναι η φωνή σου κι εσύ πολεμάς με τις λέξεις και κανείς δεν σ΄ ακούει»».

Στην είσοδο του θεάτρου θα εκτίθενται τα χειρόγραφα του Κάρλο Μίκελστετερ, που τα δάνεισε το Μουσείο της γενέτειράς του.

«Αυτή η περιπέτεια της «Ερήμου» είναι μια πορεία στον λαβύρινθο της φιλοσοφικής σκέψης, που μου δίνει χαρά και γαλήνη. Στην Αθήνα θα παρουσιαστεί μια πρώτη ερμηνευτική εκδοχή ενός μεγαλύτερου σχεδίου, το οποίο που θα αναπτυχθεί σε μία διετία. Η παραγωγή θα εξελιχθεί στο Τεάτρο ντι Ρόμα, στη Ρώμη, όπου θα προστεθεί δωδεκαμελής χορός γερόντων από λυρικούς χορωδούς. Μετά θα αναπτυχθεί στην Γκορίτσια, όπου ο Γιάννης Κουνέλλης θα δημιουργήσει τον σκηνικό χώρο. Ολοκληρωμένο θα παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 2009 στην Ελλάδα με ηθοποιό τον Βασίλη Παπαβασιλείου, ο οποίος είναι ιδιαίτερη περίπτωση καλλιτέχνη φιλόσοφου. Την εποχή της ευκολίας, έχουμε ανάγκη και από αυτά τα κείμενα και από τους καλλιτέχνες κύρους όπως ο Παπαβασιλείου» λέει ο Θόδωρος Τερζόπουλος, ο οποίος μοιράζεται το κείμενο με τον Ιταλό ηθοποιό, θεατρικό συγγραφέα και δημιουργό με φιλοσοφική σκέψη Πάολο Μουσίο.

Η Ιουλία, ο Αίας, ο Προμηθέας


Ο Θόδωρος Τερζόπουλος δουλεύει παράλληλα για το ανέβασμα της «Ιουλίας», που θα παρουσιαστεί στο θέατρο «Άττις» τον Ιανουάριο.

Πρόκειται για τη διασκευή του γνωστού μονόπρακτου του Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια», σε δική του μετάφραση.

«Μεταφράζω από τα γερμανικά, σε μια γλώσσα πιο «κάθετη», το έργο και το προσαρμόζω στα δικά μου πρόσωπα. Προχωρώ στη διασκευή, γιατί πιστεύω πως το αστικό δράμα δεν μπορεί να πάει όπως είναι σήμερα και προσθέτω έναν τραγουδιστή, που σαρκάζει σε όλη τη διάρκεια της παράστασης».

Στον πυρετό της προετοιμασίας αυτών των δύο παραγωγών προστίθεται το ανέβασμα της τραγωδίας του Σοφοκλή «Αίας», που θα παρουσιάσει με την ομάδα του «Άττις» στο Πεκίνο, συμμετέχοντας στον κύκλο του Ελληνικού Πολιτιστικού Έτους στην Κίνα. Κι ακόμα, προετοιμάζει με Κινέζους ηθοποιούς την τραγωδία του Αισχύλου «Προμηθέας Δεσμώτης», για την Όπερα του Πεκίνου τον Μάιο του 2008.