Σε πέντε δευτερόλεπτα θα ανάψει πράσινο… Σε τέσσερα… Σε τρία. Όσοι οδηγοί και πεζοί χρησιμοποιούν συχνά τη Λεωφόρο Ατταλείας, στον Κορυδαλλό, θα παρατήρησαν το τελευταίο διάστημα ότι δίπλα στους φωτεινούς σηματοδότες υπάρχει ένα μεγάλο χρονόμετρο. Αυτό μετράει αντίστροφα τα δευτερόλεπτα μέχρι να γίνει το κόκκινο πράσινο ή το πράσινο κόκκινο.


Πρόκειται για τους πρώτους- πειραματικούς- «έξυπνους» σηματοδότες νέας γενιάς, που έχει εγκαταστήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ στην Αθήνα, οι οποίοι όμως διχάζουν τους ειδικούς. «Είναι κάτι πρωτοποριακό. Οι οδηγοί και οι πεζοί γνωρίζουν πόσο χρόνο έχουν στη διάθεσή τους μέχρι να αλλάξει το φανάρι. Η μέθοδος είναι διαδεδομένη μόνο σε λίγες πόλεις της Κίνας και της Ασίας γενικότερα», αναφέρει ο προϊστάμενος του Τμήματος Φωτεινής Σηματοδότησης της γενικής γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κωνσταντίνος Σκιαδόπουλος.

«Ειδικά για όσους κινούνται με τα πόδια, το μέτρο αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ιδιαίτερα χρήσιμο. Σε πόσους δεν έχει τύχει να

ΘΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ

Τα «έξυπνα φανάρια» είναι φτιαγμένα απο ειδικό υλικό, που τα κάνει να φαίνονται από μακριά με ευκρίνεια ακόμα και όταν υπάρχει αντηλιά

βλέπουν τον “Σταμάτη”, τον κόκκινο σηματοδότη για τους πεζούς δηλαδή, να ανάβει ενώ βρίσκονται στη μέση της διάβασης», συμπληρώνει ο κ. Σκιαδόπουλος. «Είμαστε στη φάση της δοκιμής. Προσπαθούμε να εξετάσουμε τις αντιδράσεις των οδηγών, να διαπιστώσουμε τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται, να μετρήσουμε τον αριθμό- τυχόν- ατυχημάτων, ακόμα και τη διακύμανση του κυκλοφοριακού στην περιοχή. Και αν καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα θα αποφασίσουμε πόσοι θα είναι οι νέοι αυτοί σηματοδότες, πού και αν θα τους εγκαταστήσουμε».

Στο κέντρο της Αθήνας

Μέσα στις επόμενες ημέρες πάντως θα τοποθετηθούν «έξυπνα φανάρια» και στο κέντρο της Αθήνας- ακόμα ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί πού. Ο Κορυδαλλός επιλέχτηκε για τα πρώτα πειράματα, ύστερα απο συνεννόηση με τον δήμο της περιοχής. «Πρόκειται για άξονα με αυξημένη κίνηση που μπορεί να δώσει ασφαλή συμπεράσματα», λένε για τη Λεωφόρο Ατταλείας από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Τα νέα φανάρια διαφέρουν ως προς την τεχνολογία που χρησιμοποιούν. Όπως λένε οι ειδικοί, θα μοιάζουν με μικρούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Θα έχουν την υποδομή να δεχτούν εκατοντάδες διαφορετικά προγράμματα που ρυθμίζουν τη διάρκεια του πράσινου και του κόκκινου ανάλογα με την κίνηση. Θα γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν ακόμα και σε περίπτωση ατυχήματος. Είναι κατασκευασμένοι απο ένα ειδικό υλικό που κάνει τα φανάρια να φαίνονται από μακριά με ευκρίνεια ακόμα και όταν υπάρχει αντηλιά.

Πολλοί οδηγοί θα έχουν άγχος


ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ, πάντως, δεν συμφωνούν όλοι με τη σκοπιμότητα ή όχι την εγκατάστασης αυτών των φαναριών. «Υπάρχει η άποψη που λέει ότι ο οδηγός συμπεριφέρεται με σύνεση όταν γνωρίζει τον χρόνο που έχει μπροστά του», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος. «Προετοιμάζεται για να κάνει τις κινήσεις του, δεν αιφνιδιάζεται. Μια άλλη μερίδα συγκοινωνιολόγων, ωστόσο, θεωρεί ότι πρόκειται για λάθος. Τα επιχειρήματα τους είναι δυο: Το πρώτο είναι ότι με το χρονόμετρο ο οδηγός βρίσκεται συνεχώς σε κατάσταση άγχους, άρα είναι πολύ πιθανόν να κάνει σπασμωδικές κινήσεις. Το δεύτερο είναι ότι πολλοί οδηγοί θα πατούν γκάζι χωρίς να περιμένουν να μηδενίσει ο χρόνος», συμπληρώνει.

Στις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης, πάντως, δεν εφαρμόζεται το σύστημα της αντίστροφης μέτρησης στα φανάρια. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη Δυτική Ευρώπη ανάβει το πορτοκαλί και μετά το κόκκινο. «Δίνεται νέος στοιχειώδης χρόνος στους οδηγούς να βάλουν ταχύτητα, αν μη τι άλλο. Στην Ελλάδα το πράσινο ανάβει απότομα και μάλιστα συνήθως ο οδηγός έχει να αντιμετωπίσει και τα κορναρίσματα των υπόλοιπων οδηγών», λέει ο κ. Παπαδάκος.

Σχόλια
Γράψτε το σχόλιό σας
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.