Άλλο ένα, τουλάχιστον, «Αir Force 1» αποκτά η κυβέρνηση για τα μεγάλα και κυρίως τα υπερατλαντικά ταξίδια του Πρωθυπουργού και της υπουργού Εξωτερικών.


Πριν καλά καλά το νέο υπερσύγχρονο και πολυτελές δικινητήριο τζετ Gulfstream V- γνωστό και ως «Ιπτάμενο Μέγαρο Μαξίμου»- συμπληρώσει 4 χρόνια ζωής, κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει την απόκτηση ενός ακόμη «πιο σύγχρονου» από το υπάρχον VΙΡ αεροσκάφος.

Σύμφωνα με διυπουργικό σχέδιο που συντονίζει ο γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου κ. Α. Καρράς, το νέο αεροσκάφος κρίνεται απαραίτητο για λόγους ασφαλείας αλλά και προκειμένου να υπάρχει ένα εφεδρικό πτητικό μέσο όσον αφορά κυρίως τα υπερατλαντικά επίσημα ταξίδια του κ. Κ. Καραμανλή και της κ. Ντόρας Μπακογιάννη. Αρμόδια πηγή αναφέρει ότι με το ίδιο σχέδιο προβλέπεται και η απόκτηση ενός ακόμα μικρότερης εμβέλειας αεροσκάφους για τις μετακινήσεις των υπουργών προς τις Βρυξέλλες για τα συμβούλια της Ε.Ε. ή άλλες κυβερνητικές δραστηριότητες.

Σήμερα η… «Αir Μαξίμου» περιλαμβάνει εκτός από το αξίας περίπου 48 εκατ. δολαρίων Gulfstream V, ένα Εμπραέρ Legacy αξίας 27,5 εκατ. δολαρίων και ένα Έμπραερ ΕRJ-135 που αποκτήθηκε δωρεάν ως αντιστάθμισμα της αγοράς των ιπταμένων ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η κατ΄ αρχήν απόφαση της κυβέρνησης είναι, σύμφωνα με την ίδια πηγή, να πωλήσει το ένα ή και τα δύο Εμπραέρ παράλληλα με την απόκτηση του ενός ή των δύο άλλων πιο σύγχρονων αεροσκαφών. «Ο χρόνος απόκτησης δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη επακριβώς και θα συναρτηθεί και με τις εκλογές», είπε αρμόδια πηγή που, αντιλαμβανόμενη ότι η κίνηση θα χαρακτηρισθεί προκλητική, σημείωσε με νόημα ότι πρόωρες εκλογές θα ανέβαζαν την αγορά. Ήδη βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης άσκησαν οξεία κριτική στην κυβέρνηση για σπατάλη, όταν προ μερικών μηνών διέρρευσαν σχέδια για αγορά έναντι 230 εκατ. ευρώ 5 νέων αεροσκαφών και ελικοπτέρων, προκαλώντας διάψευση της κυβέρνησης. Σήμερα το σχέδιο έχει άλλη διάσταση.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει αναλάβει να διερευνήσει την αγορά και να προτείνει τους κατάλληλους τύπους για τις απαιτήσεις που υπάρχουν, ενώ το υπουργείο Οικονομικών θα διαπραγματευθεί τον τρόπο πληρωμής- αγορά ή μακροχρόνια μίσθωση (λίζινγκ). Η δεύτερη αυτή λύση εξετάζεται για να μην εμφανισθεί ολόκληρο το κόστος απόκτησης.

Στην Πολεμική Αεροπορία


Τα κυβερνητικά VΙΡ αεροσκάφη ανήκουν όσον αφορά τη διαχείριση, τη συντήρηση και την εκμετάλλευσή τους στην Πολεμική Αεροπορία. Τα VΙΡ αεροσκάφη είναι ενταγμένα στο Σμήνος Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων της 356 Μοίρας Μεταφορών, που εδρεύει στην Ελευσίνα.

Προγραμματισμός γίνεται από τη Γενική Γραμματεία του Υπουργικού Συμβουλίου.

14 ώρες αυτονομίας


Το υπάρχον Gulfstream V είναι το προτελευταίο μοντέλο αυτής της κατηγορίας VΙΡ αεροσκαφών: μπορεί να πετά 14 ώρες χωρίς στάση, ενώ κατά την πτήση μπορεί κάποιος να εργασθεί, να συσκεφθεί με συνεργάτες του, να επικοινωνήσει ασφαλώς και φυσικά να αναπαυθεί. Το διαθέτουν πάνω από 30 κυβερνήσεις και το χρησιμοποιούν οι 9 στους 10 επιχειρηματίες που κατατάσσονται πρώτοι στον καταλόγου «Fortune 500» και περίπου οι μισοί ολόκληρου του εν λόγω καταλόγου. Πέρυσι (2006) η ελληνική κυβέρνηση το χρησιμοποίησε για 530 ώρες πτήσεως, ενώ και τα δύο Εμπραέρ πέταξαν συνολικά 940 ώρες.