Ελληνορωσική η μάχη


Κάθε προσδοκία ξεπέρασε η ανταπόκριση των συλλεκτών στη χθεσινή πρώτη μέρα δημοπρασίας των 440 κειμηλίων (από τα 882) της οικογένειας Γλύξμπουργκ καθώς ο τζίρος ξεπέρασε τα 10,6 εκατ. ευρώ, ενώ υπήρξαν αντικείμενα που πωλήθηκαν σε τιμές που έφταναν ακόμη και 16 φορές πάνω από την αρχική τους αξία.
O ύτε ένα από τα προς δημοπράτηση αντικείμενα δεν έμειναν στα αζήτητα κατά τη μαραθώνια διαδικασία που κράτησε σχεδόν 12 ώρες στο κεντρικό κατάστημα των Κρίστις, στο κέντρο του Λονδίνου, στο 8 της Κing Street, πολύ κοντά στην Πλατεία Πικαντίλι.

Η μεγάλη αίθουσα του πλειστηριασμού άνοιξε, σύμφωνα με την παράδοση, 10.30 ώρα Λονδίνου ακριβώς. Οι προσφορές γίνονταν με τρεις τρόπους: οι παρόντες ενδιαφερόμενοι «χτυπούσαν» τα αντικείμενα όπως έχουμε δει να γίνεται και στον κινηματογράφο, είτε τα διεκδικούσαν τηλεφωνικώς, είτε μέσω Διαδικτύου. Τα πρώτα αντικείμενα που δημοπρατήθηκαν ήταν τα ασημικά. Το ασημένιο σερβίτσιο για τσάι που άλλαξε πρώτο ιδιοκτήτη πουλήθηκε 3.500 λίρες. Από τις πρώτες στιγμές, όλοι οι παρόντες συνειδητοποίησαν ότι οι τιμές που θα δίνονταν τελικά θα έφταναν και στο δεκαπλάσιο της τιμής εκκίνησης.

Η ατμόσφαιρα ζεστάθηκε όταν άρχισαν να δημοπρατούνται οι πίνακες ζωγραφικής της συλλογής. Η τιμή πίνακα από το στούντιο του Βερονέζε (16ος αι.) άρχισε από τα 38.000 ευρώ και κατέληξε στα 68.300 ευρώ και πορτρέτο μικρού αγοριού του 17ου αιώνα από αναμενόμενη τιμή 120.000 ευρώ λιρών πήγε στα 165.000 ευρώ.

Οι προσφορές έπεφταν βροχή όχι μόνο από τους παρευρισκομένους- συλλέκτες κυρίως από την Ελλάδα (ανάμεσά τους εκπρόσωποι μεγάλων εφοπλιστικών οικογενειών του Λονδίνου, όπως Νομικού, Λαιμού, Εμπειρίκου, Πολέμη) και τη Ρωσία (κυρίως πολυεκατομμυριούχων όπως του αφεντικού της Τσέλσι Ρομάν Αμπράμοβιτς και του πολυεκατομμυριούχου Μπορίς Μπερεζόφσκι)- που είχαν κατακλύσει την αίθουσα. Ενδιαφέρον έχει δε ότι ένα μικροαντικείμενο, που είχε χαμηλότερη τιμή επειδή δεν έφερε το οικόσημο, απέκτησε και ο πρώην εκπρόσωπος της οικογενείας Γλύξμπουργκ, Κωνσταντίνος Στρογγυλός.

Τελικώς το ρωσικό ρολόι Φαμπερζέ από νεφρίτη και χρυσό, που δημοσιογράφοι, αγοραστές και οι υπεύθυνοι του οίκου δημοπρασιών Κρίστις περίμεναν εννιά ώρες για να δουν να πωλείται, απογοήτευσε, καθώς έχοντας εκτιμηθεί στα 228.000 ευρώ, εν τέλει πωλήθηκε για 304.000 ευρώ. Από τη συλλογή αντικειμένων Φαμπερζέ πιο καλά τα πήγε το μικροσκοπικό «αυγό»- κοσμηματοθήκη που ενώ είχε εκτιμηθεί στα 76.000 ευρώ, αφαίρεσε από την τσέπη του αγοραστή του 3.273.000

ευρώ, ενώ ρίγος προκάλεσε η πώληση γιγαντιαίου ζεύγους φλασκιών από βικτοριανό μασίφ ασήμι που αναμενόταν να πωληθούν για 182.000 ευρώ, με την τελική τους τιμή να φτάνει τα 775.000 ευρώ. Ο αγοραστής των φλασκιών φέρεται ότι είναι Έλληνας. Επίσης με χειροκρότημα σφραγίστηκε η πώληση, για 174.609 ευρώ, ενός τραπεζιού με επιχρυσωμένα πόδια και επιφάνεια από πράσινο μάρμαρο, αθηναϊκής κατασκευής, με τιμή εκκίνησης 12.000 ευρώ.

Εξώδικο- διαφήμιση!


Νέα προίκα αποκτά ο Γκλύξμπουργκ μέσω της εκποίησης των ασημικών του Τατοΐου από τον οίκο Christie΄s. Το εξώδικο Βουλγαράκη, δύο ημέρες πριν από τη δημοπρασία και η δημοσιότητα που του δόθηκε προσείλκυσε περισσότερους «επενδυτές», ενώ εκτίναξε τις τιμές στα ύψη- όπως παραδέχονται και από τον λονδρέζικο οίκο. Αποτέλεσμα, κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα του πλειστηριασμού τα ασημικά Γκλύξμπουργκ να πιάσουν περισσότερα από 10,6 εκατ. ευρώ!
Την ίδια ώρα που τα κειμήλια του Τατοΐου γίνονταν ανάρπαστα, η ελληνική κυβέρνηση βρισκόταν σε πλήρη σύγχυση και τα συναρμόδια υπουργεία αναζητούσαν τις λίστες με τα αντικείμενα που έβγαλε από τη χώρα το 1991 ο Γκλύξμπουργκ, με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Όπως παραδέχθηκε ο υπουργός Πολιτισμού, στο υπουργείο του δεν βρέθηκε λίστα με το περιεχόμενο των επίμαχων κοντέινερς τού τέως, παρά μόνον ο κατάλογος από τα αντικείμενα του Τατοΐου που είχαν χαρακτηρισθεί πριν από το 1991 ως έργα αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Κατάλογος με το περιεχόμενο των εννέα κοντέινερς δεν υπάρχει ούτε στο υπουργείο

ΓΑΛΑΖΙΑ ΒΕΛΗ

Και γαλάζιες βολές κατά Βουλγαράκη- Πλήρης σύγχυση για το πού είναι οι λίστες με τα αντικείμενα που βγήκαν από τη χώρα το 1991

Εξωτερικών, λέει η κυβέρνηση, ενώ άγνοια δήλωναν χθες και παράγοντες του υπουργείου Οικονομίας. Άλλοι κυβερνητικοί παράγοντες υποστήριζαν ότι ο επίμαχος κατάλογος βρίσκεται στα αρχεία του Τελωνείου Πειραιά, αλλά άφηναν ανοικτό και το ενδεχόμενο τα σχετικά έγγραφα να έχουν πλέον πολτοποιηθεί!

Παλαιοκρασσάς: «Βλακείες»

Το αλαλούμ αυτό δεν ξεδιάλυνε ούτε ο κ. Ι. Παλαιοκρασσάς, που ως αρμόδιος υπουργός επί κυβέρνησης Μητσοτάκη είχε υπογράψει με τον Γκλύξμπουργκ τη συμφωνία εξαγωγής των κειμηλίων του Τατοΐου. Ο κ. Παλαιοκρασσάς αρκέστηκε να πει ότι δεν θέλει να ασχολείται με την υπόθεση και υπήρξε ιδιαίτερα οξύς για τον κ. Βουλγαράκη, χαρακτηρίζοντας «βλακείες» τις ενέργειές του.

Η εικόνα αυτή της κυβέρνησης προκάλεσε την έντονη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ. Ο εκπρόσωπος Τύπου του Κινήματος, κ. Π. Ευθυμίου, έκανε λόγο για «σπασμωδικές κινήσεις» του κ. Βουλγαράκη που κατέληξαν σε «φιάσκο» και οι οποίες «διασύρουν τη χώρα στο εξωτερικό». Για «έλλειψη σοβαρότητας» κατηγόρησε την κυβέρνηση και τον κ. Βουλγαράκη και ο κ. Ευάγγ. Βενιζέλος, ο οποίος τόνισε στα «ΝΕΑ» ότι τα αντικείμενα που είχε επιτραπεί να εξαγάγει ο Γκλύξμπουργκ είχαν καταγραφεί από τις υπηρεσίες τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και του υπουργείου Πολιτισμού. Ο κ. Βενιζέλος επισημαίνει μάλιστα ότι ο κατάλογος αυτός είχε υποβληθεί και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στο Στρασβούργο, στο πλαίσιο της πολυετούς αντιδικίας για τη λεγόμενη βασιλική περιουσία.

Απολογητικός

Από την πλευρά του ο υπουργός Πολιτισμού, ο οποίος αισθάνεται πολιτικά στριμωγμένος από τα έντονα εσωκομματικά πυρά που δέχεται για την παρέμβασή του στο παρά πέντε της δημοπρασίας, εμφανίσθηκε απολογητικός στις δηλώσεις του αλλά επέμεινε στην αντιπαράθεση με τον οίκο Christie΄s και προανήγγειλε ότι το υπουργείο Πολιτισμού θα κινηθεί δικαστικά εναντίον του εν λόγω οίκου αλλά και των πλειοδοτών στη δημοπρασία για όσα αντικείμενα διαπιστωθεί ότι εξήχθησαν παράνομα από τη χώρα μας. «Έστειλα το εξώδικο για να διασφαλίσω τα συμφέροντα του Δημοσίου. Εάν δεν είχα στείλει το εξώδικο, θα έπρεπε να ελεγχθώ», είπε χαρακτηριστικά.

Πάντως ο υπουργός για τους χειρισμούς του δέχεται ευθείες βολές από κυβερνητικά και κομματικά στελέχη, που του καταλογίζουν ότι κινήθηκε αυτοβούλως και χωρίς σχεδιασμό, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να έχει χρεωθεί το «ναυάγιο» των ενεργειών του. Ο αναπληρωτής εκπρόσωπος κ. Ευάγγ. Αντώναρος κάλυψε χθες τον κ. Βουλγαράκη για το εξώδικο, λέγοντας ότι «στέλνει ένα ξεκάθαρο στίγμα της αποφασιστικότητας της κυβέρνησης» να διεκδικήσει κάθε αντικείμενο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που έχει παρανόμως εξαχθεί από τη χώρα, αλλά το κλίμα είναι ιδιαίτερα βαρύ για τον υπουργό Πολιτισμού, ιδίως στην ομάδα των μητσοτακικών βουλευτών.

Ενδεικτική του κλίματος αυτού είναι η σκληρή κριτική προς τον κ. Βουλγαράκη από τον πρώην υφυπουργό Πολιτισμού κ. Π. Τατούλη, ο οποίος ανέφερε ότι «τέτοιες ενέργειες προκαλούν πολιτικά προβλήματα, καθώς δείχνουν αμφισβήτηση της πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη» και ότι «αυτά οι σοβαροί πολιτικοί πρέπει να τα αποφεύγουν…».

Ο υπουργός Πολιτισμού, σχολιάζοντας αυτές τις επικρίσεις, ανέφερε στα «ΝΕΑ» ότι δεν ήταν η πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες που το υπουργείο διεκδίκησε και πέτυχε την επιστροφή στη χώρα μας αντικειμένων αρχαιολογικής αξίας και γι΄ αυτόν τον λόγο «δεν υπήρχε λόγος για ιδιαίτερες συσκέψεις με άλλα υπουργεία», ούτε στην περίπτωση της δημοπρασίας των αντικειμένων του Τατοΐου. Καταγραφή

Αιτιολογώντας την καθυστερημένη αποστολή του εξωδίκου, υποστήριξε ότι έγινε αμέσως μόλις τα υπό δημοπράτηση αντικείμενα εκτέθηκαν σε κοινή θέα από τον λονδρέζικο οίκο και πρόσθεσε ότι βασικός στόχος ήταν να «κατοχυρωθούν νομικά τα δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου», σε κάθε περίπτωση που προκύψει ότι δημοπρατήθηκαν παρανόμως εξαχθέντα κειμήλια. Σημειώνει, ωστόσο, ότι από τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού έχει ήδη αρχίσει η καταγραφή των αντικειμένων που εκποιήθηκαν και έχει ήδη διαπιστωθεί ότι αρκετά αντικείμενα «αποκλείεται να έχουν φύγει με τα κοντέινερς».

Βενιζέλος: Όφειλε να κινηθεί δικαστικά από την πρώτη στιγμή


Ο Κ. ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗΣ υποστήριξε ότι δεν προχώρησε σε χρήση ένδικων μέσων (ασφαλιστικά μέτρα) κατά του οίκου Christie΄s, επειδή δεν είχε συγκεκριμένα στοιχεία για τα αντικείμενα που θα μπορούσε να διεκδικήσει η χώρα μας. Τη θέση αυτή αντικρούει όμως ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, κ. Ευάγγ. Βενιζέλος, ο οποίος είχε χειρισθεί τη νομική και δικαστική διαμάχη για τη βασιλική περιουσία, αναφέροντας ότι ο κ. Βουλγαράκης «εφόσον γνωρίζει ή υποθέτει ότι υπάρχουν κειμήλια εκτός των αδειών εξαγωγής του 1991, αυτά ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, καθώς έχουν κλαπεί ή υπεξαιρεθεί. Κι αυτό γιατί όλη η βασιλική περιουσία έχει απαλλοτριωθεί οριστικά, αμετάκλητα και σε διεθνές επίπεδο υπέρ του Δημοσίου. Συνεπώς ο κ. Βουλγαράκης όφειλε να κινηθεί δικαστικά από την πρώτη στιγμή, στις 30 Νοέμβριου, όταν ανακοινώθηκε η δημοπρασία».

Τα… ρίχνει στον Μητσοτάκη ο υπουργός Πολιτισμού


Ο Γ. Βουλγαράκης, προσπαθώντας να αιτιολογήσει τις πράξεις του, με χθεσινές δηλώσεις του:

– ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ με την άδεια που είχε δώσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη για την εξαγωγή των κοντέινερ, αναφέροντας ότι ο ίδιος «θα προσέγγιζε με διαφορετική οπτική» το θέμα και με βάση τη σημερινή αντίληψη που επικρατεί στο υπουργείο, όπως χαρακτηριστικά είπε, «θα προσπαθούσε να κρατήσει όλα τα αντικείμενα, ενδεχομένως και να τα αγοράσει». «Δεν μπορεί να ελέγχομαι εγώ για κάτι που έγινε πριν από 15 χρόνια…», τόνισε με έμφαση.

– ΕΠΙΤΕΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΤΕΩΣ, χαρακτηρίζοντάς τον «ανακόλουθο», γιατί τη μια στιγμή, όπως είπε, δηλώνει ότι δεν έχει σχέση με τη δημοπρασία και την άλλη διακινεί δελτία Τύπου, για να στηρίξει τον οίκο Κρίστις.

– Άφησε να εννοηθεί ότι πολλά από τα αντικείμενα που εκποιήθηκαν, είναι προϊόντα των δύο διαρρήξεων που είχαν γίνει στο ανάκτορο του Τατοΐου, το 1991 και το 2001.

– ΑΝΕΦΕΡΕ ΟΤΙ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ σε συνεννόηση με Έλληνες επιχειρηματίες που ενδιαφέρονταν για την αγορά των κειμηλίων, προκειμένου να συμμετάσχουν στην επίμαχη δημοπρασία και να παραμείνουν τα αντικείμενα του Τατοΐου στη χώρα μας.

[ ΓΝΩΜΗ ] Εξωδίκως


Χάθηκαν εντυπώσεις, αντικείμενα και η σοβαρότητα.