Υπερσύγχρονο σταθμό, που θα αποτελεί και πολυχώρο αγορών και διασκέδασης, θα αποκτήσουν σύντομα τα ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα.


O νέος σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων θα βρίσκεται πάνω από το αμαξοστάσιο του Μετρό, στη στάση Άγιος Σάββας που αναμένεται να λειτουργήσει έως τον Μάρτιο. Θα έχει συνολική έκταση 14.820

τ.μ. Από αυτά, τα 8.570 τ.μ. θα αφορούν χώρους διασκέδασης. «Θέλουμε να τον φτιάξουμε έτσι ώστε οι χώροι του να είναι καλύτεροι ακόμα και από το “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Το στοίχημά μας είναι να ξεκινούν οι Αθηναίοι από την άλλη άκρη της πόλης και να λένε, “πάμε βόλτα στα ΚΤΕΛ”» αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών λεωφορείων ΚΤΕΛ κ. Σοφοκλής Φάτσιος. Θα πρόκειται για ένα μικρό Μall. Είναι ενδεικτικό ότι ή έκταση του Τhe Μall Αthens στο Μαρούσι έχει έκταση 58.500 τ.μ.

 Θα υπάρχουν υπόγειες θέσεις στάθμευσης για μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων

Σταθμός-στολίδι. Οι εμπλεκόμενοι φορείς- Ομοσπονδία Ιδιοκτητών ΚΤΕΛ, Αττικό Μετρό, υπουργεία Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ- κάνουν λόγο για σταθμό-στολίδι, που «όμοιός του δεν θα υπάρχει στην Ευρώπη». «Δίνουμε μεγάλη σημασία στο εμπορικό τμήμα του σταθμού. Η κατασκευή του θα γίνει με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, κάτι που σημαίνει ότι θα υπενοικιαστεί μεγάλο τμήμα του για εμπορική χρήση», υπογραμμίζουν. «Ήδη πολλές επιχειρήσειςαπό τις κορυφαίες της αγοράς- έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Όσοι τελικά βρουν στέγη στον σταθμό, θα έχουν κάθε λόγο να δημιουργήσουν ένα χώρο πραγματικά ελκυστικό».

Ποια θα στεγαστούν. Στον νέο σταθμό των υπεραστικών λεωφορείων προγραμματίζεται να λειτουργήσουν εστιατόρια, υποκαταστήματα τραπεζών και ΑΤΜ. Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για κοινόχρηστους ελεύθερους χώρους, σούπερ μάρκετ, γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, καθώς και για καταστήματα που θα πωλούν είδη πρώτης ανάγκης (ψιλικά, εφημερίδες, τσιγάρα). Παράλληλα- όπως και στο αεροδρόμιο της Αθήνας- θα υπάρχουν σημεία πρόσβασης στο Ίντερνετ και ηλεκτρονικοί πίνακες πληροφόρησης για τα δρομολόγια. Στους χώρους του νέου σταθμού προβλέπεται να λειτουργήσει ακόμα και μικρό ξενοδοχείο, ενώ δεν αποκλείεται κάποιοι χώροι να δοθούν για τη λειτουργία κινηματογράφων και θεάτρων. Τα εφόδιά του. Θα υπάρχουν υπόγειες θέσεις στάθμευσης για μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων, ενώ η πρόσβαση στον σταθμό εκτός από το Μετρό θα εξυπηρετείται και με αστικά λεωφορεία- αρκετές αφετηρίες θα υπάρχουν στο σταθμό και θα τον συνδέουν με όλα τα σημεία της Αττικής. Βεβαίως, όπως και στους δύο σημερινούς σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων, θα υπάρχει πιάτσα για τα ταξί. Ο σταθμός θα μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 70 λεωφορεία, ενώ οι προδιαγραφές του θα είναι τέτοιες ώστε να μπορούν να τον χρησιμοποιούν 37.000

επιβάτες την ημέρα και θα υπάρχει δυνατότητα να γίνονται 310 αναχωρήσεις ή αφίξεις λεωφορείων καθημερινά. Επίσης έχουν προβλεφθεί αποθηκευτικοί χώροι, ενώ η είσοδος και η έξοδος των λεωφορείων θα γίνεται απο διαφορετικά σημεία. Θα λειτουργούν πρατήριο ανεφοδιασμού των λεωφορείων και μικρό συνεργείο και θα υπάρχουν χώροι στάθμευσης για τα λεωφορεία που δεν θα αναχωρούν αμέσως.

Το ΚΤΕΛ κομμάτι στο παζλ της ανάπλασης


«Σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ο κεντρικός σταθμός των υπεραστικών συγκοινωνιών αποτελεί σημείο αναφοράςόπως είναι τα αρχαιολογικά μνημεία, το κέντρο, το μουσείο τους. Στις περισσότερες από αυτές τις πόλεις ο σταθμός αυτός είναι σιδηροδρομικός, αφού τα λεωφορεία μόνο βοηθητικό ρόλο έχουν στη συγκοινωνία», αναφέρει ο αρχιτέκτονας κ. Γιώργος Τζιρτζιλάκης. «Η κατασκευή του νέου σταθμού αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την ανάπλαση μιας ολόκληρης περιοχής.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αλλαγή στο αστικό τοπίο που έχει επιχειρηθεί ποτέ στη νεώτερη ιστορία της Αθήνας. Μια από τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές, ο Ελαιώνας, αλλάζει χαρακτήρα. Το γήπεδο του Παναθηναϊκού, τα εμπορικά κέντρα, το Χρηματιστήριο αποτελούν κομμάτια ενός καινούργιου παζλ, που συνθέτει από την αρχή την περιοχή του Ελαιώνα», συμπληρώνει.

Τέρμα η αθλιότητα. Η κατασκευή του σταθμού θα σηματοδοτήσει αλλαγές και στη λειτουργία των ΚΤΕΛ. Σε αυτό τον σταθμό θα στεγαστούν και τα 41 ΚΤΕΛ της ηπειρωτικής Ελλάδας, τα οποία σήμερα φιλοξενούνται σε δύο σταθμούς, του Κηφισού και των Λιοσίων. «Ειδικά ο δεύτερος, δεν μπορεί να θεωρηθεί σταθμός. Οι συνθήκες είναι άθλιες για τους οδηγούς και τους επιβάτες και εντελώς ακατάλληλες για τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση» επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Η ενοποίηση αυτή σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, λιγότερο χαμένο χρόνο στην άσφαλτο- αφού ο χώρος όπου θα κατασκευαστεί βρίσκεται κοντά στις εξόδους της πόλης προς Πελοπόννησο και Στερεά, απέχει δέκα λεπτά από το κέντρο της πόλης και μόλις ένα τέταρτο της ώρας από το λιμάνι του Πειραιά- και καλύτερη εξυπηρέτηση για τους επιβάτες» αναφέρει η μελέτη κατασκευής του σταθμού, την οποία εκπόνησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. «Πιέζουμε για να αρχίσει αμέσως η κατασκευή του. Από τη στιγμή που θα πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες θα χρειαστούμε μόλις 18 μήνες», λέει ο κ. Φάτσιος. Το ΚΤΕΛ Αττικής.

Πάντως, το ΚΤΕΛ Νομού Αττικής δεν θα έχει θέση στο νέο «παλάτι» των λεωφορείων. «Τα πορτοκαλί λεωφορεία αυτού του ΚΤΕΛ εξυπηρετούν περιαστικές ανάγκες. Πρέπει οι αφετηρίες να βρίσκονται σε διάφορα σημεία της πόλης, ώστε να κινούνται γρήγορα προς διάφορα σημεία του Νομού», λένε από την Ομοσπονδία.