Θολό παραμένει το τοπίο για την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, ενώ ένας νέος μαραθώνιος διαβουλεύσεων μεταξύ των τριών χωρών (Ελλάδας- Βουλγαρίας- Ρωσίας) βρίσκεται σε εξέλιξη με αμφίβολη κατάληξη.


Τα αγκάθια για την επίτευξη συμφωνίας εξακολουθούν να παραμένουν. Την ίδια ώρα η ελληνική κυβέρνηση επιμένει να προβάλλει ως βασικό λόγο για την καθυστέρηση τις βουλγαρικές αντιδράσεις, χωρίς ωστόσο να δίνει απαντήσεις για τη δική της στάση απέναντι στις ρωσικές πιέσεις.

Χθες ο υπ. Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, έπειτα από συνάντηση που είχε στην Αθήνα με τον Βούλγαρο υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων, Ασ. Γκαγκαούζοφ μίλησε για εκκρεμότητες που συνεχίζουν να υπάρχουν μεταξύ της ρωσικής και της βουλγαρικής κυβέρνησης και εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα θα επιλυθούν ώστε να υπογραφεί η διακρατική συμφωνία.

Οι αξιώσεις της Μόσχας

Τα ανοικτά αυτά ζητήματα αφορούν σύμφωνα με πληροφορίες τις αξιώσεις της Μόσχας να έχει την ιδιοκτησία του τερματικού σταθμού πετρελαίου στο λιμάνι του Μπουργκάς, καθώς και να της δοθούν εγγυήσεις για τις απαλλοτριώσεις γης επί βουλγαρικού εδάφους. Αξιώσεις, που σε συνδυασμό με το «πάνω χέρι» που έχει σε όλα τα άλλα θέματα η ρωσική πλευρά (51% στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού, μείωση των ποσοστών Ελλάδας και Βουλγαρίας κάτω του 24,5% για καθεμία προκειμένου να μπουν στο παιχνίδι τρίτοι κ.λπ.), έχουν προκαλέσει έντονη δυσφορία στη Σόφια, οδηγώντας σε συνεχή αναβολή την οριστική συμφωνία.

Τα ζητήματα αυτά θα εξεταστούν στις συναντήσεις που θα έχει η βουλγαρική αντιπροσωπεία με τον Ρώσο υπουργό Ενέργειας Β. Κριστένκο την Πέμπτη και Παρασκευή στη Μόσχα και όπως είπε ο κ. Γκαγκαούζοφ «ελπίζουμε να επιλυθούν σύντομα». Υπενθυμίζεται ότι κατά τη συνάντηση με τον Ρώσο Πρόεδρο Πούτιν και τον Βούλγαρο Πρόεδρο Παρβάνοφ τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Αθήνα, ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής είχε πει ότι η συμφωνία θα υπογραφόταν εντός του 2006.

Εγγυήσεις, διόδια

Από ελληνικής πλευράς, το κλίμα που μεταφέρεται για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων είναι η συγκρατημένη αισιοδοξία, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Μόσχα δεν κάνει ούτε βήμα πίσω στις απαιτήσεις της. Πηγές ωστόσο από ελληνικές εταιρείες που θα συμμετάσχουν στην κοινοπραξία κατηγορούν την ελληνική κυβέρνηση ότι επιδεικνύει διάθεση υπαναχώρησης έναντι των ρωσικών πιέσεων. Έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι η πιο σημαντική εκκρεμότητα από την οποία εξαρτάται η υλοποίηση του έργου, είναι οι εγγυήσεις που πρέπει να δώσει η Μόσχα για τις ποσότητες του πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό.

Σύγκρουση συμφερόντων υπάρχει και με τα διόδια, τα οποία θα εισπράττει η κοινοπραξία. Η Μόσχα θα ήθελε τα διόδια που θα καταβάλλουν οι εταιρείες στην εταιρεία του αγωγού να είναι όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, αφού θα τα πληρώνουν οι ίδιες οι ρωσικές εταιρείες για να περάσουν τα πετρέλαιά τους. Αντίθετα ελληνικές και βουλγαρικές εταιρείες θέλουν να καθοριστούν σε υψηλότερα επίπεδα, αφού τα μόνα οφέλη που θα έχουν από τη συμμετοχή τους στην κοινοπραξία, είναι τα έσοδα από την είσπραξη των διοδίων.