Οι τηλεφωνικές συνομιλίες στα αεροπλάνα είναι ζήτημα χρόνου. Μέχρι τα τέλη του 2007, αρκετές ξένες αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Αir France- ΚLΜ, η Ryanair και η Qantas, θα προσφέρουν στους επιβάτες τους δυνατότητα τηλεφωνικών συνομιλιών και λήψης- αποστολής SΜS από τα κινητά τους, κατά τη διάρκεια των πτήσεων σε Ευρώπη και Αυστραλία.


Εδώ και χρόνια συζητείται το θέμα της χρήσης των κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια των αεροπορικών ταξιδιών. Η αρχή έγινε με την αεροπορική εταιρεία Εmirates (με έδρα το Ντουμπάι) και τώρα η συνέχεια θεωρείται βέβαιη. Για την ακρίβεια, τέλη του 2006 η Εmirates εγκατέστησε την απαιτούμενη δορυφορική τεχνολογία για τη χρήση κινητών τηλεφώνων- συνομιλίες και μηνύματα- σε ένα αεροσκάφος της τύπου

ΕΩΣ ΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ 2007

Ήδη η εταιρεία Εmirates εγκατέστησε την απαιτούμενη δορυφορική τεχνολογία σε ένα αεροσκάφος της τύπου Μπόινγκ 777

Μπόινγκ 777 και τον Φεβρουάριο θα προσφέρει την υπηρεσία στους επιβάτες της σε μια διεθνή πτήση που ακόμη δεν έχει γίνει γνωστή. Αυτό σημαίνει ότι η αεροπορική εταιρεία εξασφάλισε την ειδική άδεια για τη χρήση του συστήματός της από τις υπηρεσίες αεροπορικής ασφάλειας και τηλεπικοινωνιών 25 χωρών της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας για 30 διαφορετικούς προορισμούς. Επόμενος στόχος της εταιρείας είναι να εξοπλίσει ολόκληρο τον στόλο των αεροσκαφών της με τη συγκεκριμένη τεχνολογία τα επόμενα δύο χρόνια.

Σύμφωνα με την «Ιnternational Ηerald Τribune», οι ευρωπαϊκές εταιρείες που θα ακολουθήσουν το παράδειγμα της Εmirates είναι η γαλλοολλανδική Αir France- ΚLΜ, η ιρλανδική Ryanair (από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες χαμηλού κόστους) και η αυστραλιανή Qantas.

Τι αλλάζει

Τι πρέπει να περιμένουν λοιπόν οι πελάτες των εταιρειών που θα κάνουν χρήση της νέας τεχνολογίας; Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Πόλτορακ, πρόεδρο της ΑeroΜobile- η βρετανική εταιρεία που εξοπλίζει τεχνολογικά την Qantas και την Εmirates-, όλα τα κινητά τηλέφωνα που λειτουργούν με βάση το σύστημα GSΜ, θα μπορούν να χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι κάτοχοι των κινητών να έχουν δικαίωμα διεθνούς περιαγωγής (roaming). Οι κλήσεις θα επιτρέπονται μόνο σε ύψος άνω των 3.000 μέτρων (9.600 πόδια) για να αποφεύγονται τυχόν επιπλοκές με τα συστήματα επικοινωνιών εδάφους και θα χρεώνονται περίπου 2,30-2,70 ευρώ το λεπτό για τις εισερχόμενες και εξερχόμενες κλήσεις. Η λήψη των SΜS θα είναι δωρεάν, ενώ η αποστολή τους θα κοστίζει, για τις εταιρείες που συνδέονται με την ΑeroΜobile, περίπου 77 λεπτά και για τις εταιρείες Ryanair και Αir France- ΚLΜ (τις οποίες εξόπλισε η ΟnΑir), 40-50 λεπτά.

Θα μοιράζονται όλα τα έσοδα


ΤΑ… ΕΣΟΔΑ από τις κλήσεις που θα γίνονται εν πτήσει θα μοιράζονται μεταξύ της εταιρείας που παρέχει τον τεχνολογικό εξοπλισμό στις αεροπορικές, του αερομεταφορέα και της υπηρεσίας κινητής τηλεφωνίας του χρήστη. «Οι επιβάτες χρησιμοποιούν τα τηλέφωνα των αεροσκαφών περισσότερο από όσο πιστεύετε», επισήμανε ο Ντέιβιντ Κόιλι, εκπρόσωπος της ΑeroΜobile. Αισιόδοξη για την εμπορικότητα των νέων τηλεφωνικών δυνατοτήτων εν πτήσει είναι και η ανταγωνίστρια, ΟnΑir. «Οι επιβάτες, στην πλειονότητά τους θέλουν να μπορούν να κάνουν τηλεφωνήματα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ΟnΑir Τζορτζ Κούπερ.

Σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν προβλήματα στα αεροσκάφη από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων των επιβατών, κυρίως κατά τη διάρκεια νυχτερινών ταξιδιών, δίνεται το δικαίωμα στους συνοδούς να απενεργοποιούν το σύστημα κλήσεων. Επιπλέον, οι σταθμοί επεξεργασίας του συστήματος στις βάσεις θα είναι σε θέση να χειρίζονται το πολύ 5-6 τηλεφωνήματα ταυτοχρόνως. Τα υπόλοιπα θα τίθενται σε αναμονή. Όσο για τη χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η Qantas ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει εντός του έτους να δοκιμάσει ένα σύστημα σε εσωτερικές πτήσεις.