Το κύκλωμα της αγοράς πετρελαιοειδών κερδίζει και στην πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.


Εταιρείες και πρατηριούχοι από τον περασμένο Ιούλιο μέχρι σήμερα- οπότε το μπρεντ έχει κατρακυλήσει κατά περίπου 25 δολάρια- ακολουθώντας τη γνωστή μέθοδο να μετακυλίουν στον καταναλωτή μόνο μέρος της πτώσης, εκτιμάται ότι έβαλαν στην τσέπη επιπλέον 5,5 λεπτά στο λίτρο! Διαφορά που μεταφράζεται σε κερδοσκοπία πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.

Από τα υψηλά του Ιουλίου (14/7/2006), όταν η τιμή του μπρεντ βρισκόταν μια ανάσα από τα 76 δολάρια το βαρέλι, έπεσε σταδιακά στα 51,7 δολάρια (12/1/2007), δηλαδή μειώθηκε κατά 32%. Το ίδιο διάστημα το υπουργείο Ανάπτυξης κατέγραψε μείωση της τιμής στην οποία πωλούν τα διυλιστήρια την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων προς τις εταιρείες, κατά 23%. Τελικά, αντί η μέση πανελλαδική τιμή στα πρατήρια να μειωθεί κατά τουλάχιστον 20%, μειώθηκε μόνο κατά 15%. Από 1,082 ευρώ/ λίτρο που ήταν τον περασμένο Ιούλιο, υποχώρησε μόλις σε 91-92 λεπτά, ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται στα 86-87 λεπτά.

Αλληλοκατηγορούνται

Αυτά τα 5,5 λεπτά της διαφοράς που χάθηκαν κάπου στον δρόμο- μπήκαν στην τσέπη εταιρειών και πρατηριούχων- μεταφράζονται σε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ επιπλέον κέρδη. Το παραδέχονται ακόμη και τα ίδια τα στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, ενώ οι εταιρείες και οι πρατηριούχοι αλληλοκατηγορούνται για το ποιος φέρει την ευθύνη.

Η μείωση των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο και τα παράγωγά του συνέπεσε με την αύξηση της φορολογίας από την 1η Ιανουαρίου 2007 κατά 5,75% στη βενζίνη, γεγονός που προσέθεσε 2 λεπτά στην τιμή της, αν συνυπολογιστεί ο ΦΠΑ. Παρ΄ όλα αυτά, ακόμη και μετά τον συνυπολογισμό των φόρων, το τμήμα της τιμής που αντιπροσωπεύει το εμπορικό κέρδος εταιρειών και πρατηρίων παραμένει απαράδεκτα υψηλό.

Οι λεόντειες συμβάσεις

«Ο καταναλωτής έχει λόγους να είναι δυσαρεστημένος από τη διαμόρφωση των τιμών λιανικής στην Ελλάδα. Πολλές από τις αιτίες αυτές αναφέρονται στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το οποίο επιβεβαιώνει τις πάγιες στρεβλώσεις που υπάρχουν εδώ και χρόνια στην αγορά», παραδέχονται εταιρείες και πρατηριούχοι. Πρόκειται, μεταξύ των άλλων, για τις λεόντειες συμβάσεις που υπογράφουν τα πρατήρια με κάποιες εταιρείες, για τον τρόπο καταβολής των εκπτώσεων, την αδυναμία εκ μέρους των εταιρειών να στήσουν αποθηκευτικούς χώρους στην περιφέρεια, τη διατήρηση κλειστού του επαγγέλματος του βυτιοφορέα, την απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων.