Τα τρία κουπέ της δοκιμής μας προβάλλουν ένα ιδιαίτερα προσωπικό στυλ, το οποίο συνδυάζεται με γρήγορες επιδόσεις, ενώ και οι τιμές τους είναι μεν τσιμπημέν ες, αλλά ό χι απαγορευτικές.


▅ Είναι γεγονός ότι από τη ζωή μας λείπει το χρώμα. Δυστυχώς αυτό ισχύει σε μεγάλο βαθμό και για την πλειοψηφία των μοντέλων της κόμπακτ κατηγορίας. Οι εταιρείες λειτουργούν με τη λογική «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο», γι΄ αυτό και δίνουν έμφαση σε πρακτικής φύσης αξίες, τοποθετώντας σε δεύτερη μοίρα το ντιζάιν. Το αποτέλεσμα είναι να μοιάζουν τα περισσότερα κόμπακτ μοντέλα σαν να έχουν βγει από το ίδιο καλούπι και να στερούνται προσωπικότητας, όσον αφορά τουλάχιστον στην εμφάνισή τους. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται πάντως μεταστροφή ενός μέρους του αγοραστικού κοινού σε μοντέλα πιο ντιζαϊνάτα, καθώς τα ολιγομελή νοικοκυριά- ενός έως τριών ατόμων- γίνονται ολοένα περισσότερα. Οι απαιτήσεις τους σε χώρους καλύπτονται πλέον και από τρίθυρα κόμπακτ μοντέλα, όπως η τριάδα της συγκριτικής δοκιμής μας που απαρτίζεται από το Citroen C4 Coupe, το Οpel Αstra GΤC και το εντελώς φρέσκο Volvo C30. Μάλιστα το κουπέ σχήμα τους μάς έβαλε στον πειρασμό να επιλέξουμε εκδόσεις με κινητήρες αντάξιους του σχήματος του αμαξώματος, δηλαδή με τουλάχιστον 140 ίππους, έστω και αν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό μας.

Έτσι παίρνουν μέρος στη συγκριτική δοκιμή μας το Citroen C4 VΤS με δίλιτρο κινητήρα 180 ίππων και τιμή εκκίνησης τα 24.310 ευρώ, το Οpel Αstra GΤC με κινητήρα 1,8 λίτρων 140 ίππους και αρχική τιμή αγοράς 19.720 ευρώ και τέλος ως νεώτερο μέλος της παρέας το Volvo C30 με κινητήρα δύο λίτρων, 145 ίππους μέγιστη απόδοση και τιμή που αρχίζει από 25.950 ευρώ. Και τα τρία προσφέρονται με πλούσια πακέτα εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας, τα οποία παρατίθενται αναλυτικά στους πίνακες της δοκιμής μας. Ειδικά για το Οpel Αstra GΤC επιλέξαμε την έκδοση 1.8

Sport (από 20.820 ευρώ) αντί της βασικής Εnjoy, επειδή διαθέτει σύστημα ευστάθειας ΕSΡ, το οποίο θεωρούμε απαραίτητο- ειδικά για μοντέλα με δυνατούς κινητήρες.

Η Volvo επιβεβαιώνει και στην περίπτωση του C30 τη φήμη της ως κατασκευάστρια εταιρεία με υψηλά στάνταρ ασφάλειας, καθώς εφοδιάζει τη δίλιτρη βασική έκδοση Κinetic με έξι αερόσακους, σύστημα ευστάθειας ΕSΡ, ενεργά προσκέφαλα, κ.λπ. Στον κατάλογο του προαιρετικού εξοπλισμού περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων το σύστημα ΒLΙS με κάμερα ελέγχου στα πλευρά για εξάλειψη της νεκρής γωνίας και ασφαλέστερες προσπεράσεις, αλλά και κρύσταλλα που δεν προκαλούν θραύσματα, όταν σπάσουν. Ανάλογου επιπέδου είναι και ο εξοπλισμός ασφάλειας στο Citroen C4 2.0 VΤS, από το οποίο λείπουν βέβαια τα ενεργά προσκέφαλα, αλλά προβλέπονται στάνταρ περιστροφικοί προβολείς αερίου Ξένον και αισθητήρες βροχής για τους υαλοκαθαριστήρες. Το Οpel Αstra GΤC 1.8

προσφέρει και αυτό ένα αξιοπρεπέστατο πακέτο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας, διαψεύδοντας έτσι όσους θα περίμεναν περικοπές σε αυτόν τον τομέα εξαιτίας της αισθητά χαμηλότερης τιμής του σε σύγκριση με τους άλλους δύο ανταγωνιστές του.

Οι Σουηδοί λανσάρισαν με το C30 ένα κόμπακτ τρίθυρο μοντέλο με προδιαγραφές κουπέ, δηλαδή με ελκυστικότατες γραμμές, οι οποίες απαιτούν σοβαρούς συμβιβασμούς στον τομέα της χρηστικότητας. Παρατηρούμε λοιπόν ότι το πανέμορφο σχήμα περιορίζει τον χώρο για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, ενώ και ο χώρος αποσκευών βρίσκεται αισθητά κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας με μόλις 278 λίτρα όγκο. Ο ιδιοκτήτης και οι επιβάτες αποζημιώνονται πάντως από το υποδειγματικό φινίρισμα και το πιο σικ σαλόνι, που έχει υπάρξει ποτέ σε μικρομεσαίο αυτοκίνητο. Βεβαίως οι συμβιβασμοί δεν αφορούν μόνον το Volvo, αλλά και τα Οpel και Citroen. Για παράδειγμα, ο χώρος αποσκευών στο Αstra GΤC είναι ο μεγαλύτερος από τους τρεις, όμως οι πλάτες των πίσω καθισμάτων δεν διπλώνουν εντελώς και σχηματίζεται ένα μεγάλο σκαλοπάτι που δυσχεραίνει τη φόρτωση. Εξαιρετικά περιορισμένη κρίνεται επίσης η ορατότητα προς τα πίσω, ένας τομέας όπου το Citroen C4 2.0 VΤS τα πηγαίνει σαφώς καλύτερα. Με τη διαφορά βέβαια, ότι ο μηχανισμός αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων στο γαλλικό μοντέλο αποδεικνύεται δύσχρηστος και το ψηλό και φαρδύ κατώφλι δυσκολεύει τη φόρτωση.

Τέρμα όμως με την κριτική σε θέματα λειτουργικότητας. Όπως γράψαμε και στην αρχή, ένα όμορφο τρίθυρο κουπέ με δυνατό κινητήρα είναι πρωτίστως υποχρεωμένο να ικανοποιεί οδηγικά και όλα τα υπόλοιπα έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Αυτό συμβαίνει σίγουρα στην περίπτωση του Οpel Αstra GΤC 1.8, παρόλο που διαθέτει τον μικρότερο και- στα χαρτιά τουλάχιστον- υποδεέστερο σε ισχύ κινητήρα (140 ίπποι). Σε πείσμα αυτού του γεγονότος, επιταχύνει το γερμανικό τρίθυρο μοντέλο χάρη στην κοντή κλιμάκωση του πεντατάχυτου σαζμάν με το απαραίτητο νεύρο, ενώ ικανοποιεί και με την ελαστικότητά του. Από την άλλη πλευρά καταφέρνει και συνδυάζει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης με αποτελεσματικό φιλτράρισμα των κραδασμών, το άμεσο τιμόνι του φροντίζει για υποδειγματική οδηγική απόλαυση και τα φρένα του κερδίζουν τις εντυπώσεις με την αμεσότητά τους.

Στο Volvo μάς άρεσε η σπιρτάδα του δίλιτρου κινητήρα με τους 145 ίππους, αλλά και ο εξαιρετικά αθόρυβος και πολιτισμένος τρόπος λειτουργίας του. Ο τετρακύλινδρος συνεργάζεται άψογα με το χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων και καταναλώνει μία ιδέα περισσότερη βενζίνη από τον αντίστοιχο κινητήρα στο Αstra.

Το Citroen C4 2.0 VΤS αποσβαίνει ικανοποιητικά τους κραδασμούς και κινείται με ασφάλεια, αναπτύσσει όμως έντονους αεροδυναμικούς θορύβους και θορύβους κύλισης. Επίσης χάνει πολύτιμους βαθμούς στο κεφάλαιο της οδηγικής απόλαυσης εξαιτίας της μειωμένης αίσθησης του τιμονιού του και της απότομης και πρόωρης ενεργοποίησης του συστήματος ευστάθειας. Κατά τα άλλα πετυχαίνει το αυτονόητο, δηλαδή τις γρηγορότερες επιδόσεις, καθώς υπερτερεί κατά 40 ίππους έναντι του Αstra GΤC και 35 έναντι του Volvo C30. Αυτά δείχνουν τα χρονόμετρα, γιατί η υποκειμενική αίσθηση που αποκομίζεις από το δίλιτρο C4 VΤS είναι ότι αποδίδει γύρω στους 130 ίππους και όχι 180, δείγμα και αυτό του χαρακτήρα του ως στυλάτο κόμπακτ μοντέλο για σβέλτες και- κυρίως – άνετες μετακινήσεις και όχι για εκρηκτικά πετάγματα.

Επιδόσεις τεστ

Βάρη (σε κιλά)

Βaθμολογία

Τιμή/εξοπλισμός

Κόστος χρήσης

Συμπέρασμα

▅ Τo πρακτικό Οpel Αstra GΤC συνδυάζει το όμορφο ντιζάιν και την υψηλή οδηγική απόλαυση με τις προσιτότερες τιμές, γι΄ αυτό και κατακτά εύκολα την πρώτη θέση. Δεύτερο το Volvo C30 με τον ξεχωριστό σχεδιασμό, αλλά και μέτριους βαθμούς στο κεφάλαιο της χρηστικότητας.

Τρίτο το Citroen C4 Coupe VΤS, καθότι υστερεί σε σπορτίβ αίσθηση οδήγησης, αν και προσφέρει τις γρηγορότερες επιδόσεις.