«Κλειδί» για πρόωρες εκλογές

Το πρώτο τεστ για τους εκλογικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης αποτελεί η συζήτηση, μεθαύριο στη Βουλή, για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που ανοίγει τον δρόμο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Οι φωτιές που έχει ανάψει στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης η τροποποίηση, μπορεί να αποτελέσουν το πρόσχημα της κυβέρνησης για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

Oι αλλαγές στην Παιδεία και η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων προκαλούν σφοδρές αντιδράσεις σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Στον χορό των κινητοποιήσεων μπαίνουν την Τετάρτη τα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων, από τα δημοτικά έως τα πανεπιστήμια, με τη συμμετοχή τους στη γενική απεργία.

Η αναθεώρηση του άρθρου 16 - υπέρ της οποίας τάσσονται η κυβέρνηση αλλά και το ΠΑΣΟΚ- δοκιμάζει τη συνοχή του κόμματος

ΧΩΡΙΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

«Αποσύρεται» από τη συζήτηση στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, για να μη λειτουργήσει σαν «κόκκινο πανί»

της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Τις διαφωνίες στο ΠΑΣΟΚ θα επιχειρήσει να εκμεταλλευθεί πολιτικά η κυβέρνηση, ενώ η Χαριλάου Τρικούπη θέλει να υποβαθμίσει το θέμα του άρθρου 16 εστιάζοντας στις γενικότερες αλλαγές στην Παιδεία.

Στάση αναμονής
Η κυβέρνηση εμφανίζεται πάντως να τηρεί στάση αναμονής, ενώ τα περισσότερα κυβερνητικά στελέχη συνδέουν το εύρος των κινητοποιήσεων που θα γίνουν σε αυτή τη φάση με την απόφαση για πρόωρες εκλογές, που μπορεί να διεξαχθούν ακόμη και πριν από το καλοκαίρι με προμετωπίδα τις αλλαγές στην Παιδεία. Όπως εκτιμούν κυβερνητικοί παράγοντες, εάν οι κινητοποιήσεις κλιμακωθούν αυτή την περίοδο που αρχίζει η συζήτηση για το άρθρο 16, το πιθανότερο είναι ότι η κυβέρνηση θα βρει μπροστά της ακόμη μεγαλύτερο κύμα αντιδράσεων στα τέλη της άνοιξης, όταν επιχειρήσει να φέρει στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στα ΑΕΙ. Όπως λένε, διέξοδος τότε μπορεί να είναι μόνο οι εκλογές, με την ατζέντα για τη λεγόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να τίθεται με διλημματικό τρόπο στους ψηφοφόρους. Τουλάχιστον στην παρούσα φάση η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να πυροδοτήσει μεγαλύτερες αντιδράσεις στην πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά ούτε να ανέβει το πολιτικό θερμόμετρο. Γι΄ αυτό τον λόγο «αποσύρει» από τη συζήτηση που αρχίζει μεθαύριο στη Βουλή για τις αλλαγές στο άρθρο 16 την υπουργό Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου, η οποία μπορεί να λειτουργήσει σαν κόκκινο πανί για την πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως εκτιμούν κυβερνητικοί παράγοντες. Σημειώνεται ότι θα είναι η πρώτη φορά που στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Αναθεώρησης στη Βουλή δεν θα υπάρξει εισήγηση του αρμόδιου για τη σχετική θεματολογία υπουργού.

Το βάρος της στήριξης της κυβερνητικής πρότασης για τις αλλαγές στο άρθρο 16 έχουν κληθεί από το Μαξίμου να σηκώσουν ο υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος και ο γενικός εισηγητής της Ν.Δ. κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος.

Πάντως, στη Ν.Δ. εμφανίζονται αποφασισμένοι να εκμεταλλευθούν πολιτικά τη σύγχυση ή τη διχαστική εικόνα για την αξιωματική αντιπολίτευση που ενδέχεται να βγει από τη συζήτηση για το άρθρο 16, ενώ θεωρούν ότι σε κάθε περίπτωση η κυβερνητική παράταξη «έχει το πάνω χέρι».

«Μετωπική» από ΚΚΕ- ΣΥΝ
Χαρακτήρα μετωπικής αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση προσδίδουν ΚΚΕ και Συνασπισμός στην έναρξη της συζήτησης για αναθεώρηση του άρθρου 16.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα απευθύνει αγωνιστικά προσκλητήρια για την υπεράσπιση της Δημόσιας Παιδείας, ενώ χθες για μία ακόμη φορά ο ΣΥΝ κάλεσε το ΠΑΣΟΚ να ακυρώσει τον ιδιότυπο «αρραβώνα» που έχει συνάψει με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η ηγεσία του Περισσού θεωρεί ότι η αλλαγή του άρθρου 16 θα έχει ως συνέπεια ακριβότερες και χειρότερες σπουδές για τους πολλούς, πλήρη αναίρεση του κοινωνικού ρόλου των πανεπιστημίων και της επιστήμης, όπως επίσης και τη δημιουργία σχολείων και πανεπιστημίων δύο κατηγοριών. Την ίδια ώρα ο Συνασπισμός προειδοποιεί την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ότι δεν έχει τη δεδηλωμένη τής εκπαιδευτικής κοινότητας και όλης της κοινωνίας, που θέλουν το πανεπιστήμιο χώρο γνώσης και όχι επιχειρηματικού κέρδους.


ΠΑΣΟΚ: «παρωνυχίδα» το άρθρο 16

ΘΑ ΠΕΙ ΤΕΛΙΚΑ «Ναι» στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος το ΠΑΣΟΚ στη μεθαυριανή συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, διαψεύδοντας στην πράξη τη φημολογία ότι πρόκειται να αλλάξει στάση. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου απέρριψε εισηγήσεις περί διαφορετικής ίσως στάσης του ΠΑΣΟΚ στη διάρκεια των ψηφοφοριών στη Βουλή στο επίμαχο άρθρο για λόγους καθαρά τακτικής. Όπως έγινε γνωστό ο κ. Παπανδρέου εμμένει στην αρχική του θέση, θεωρώντας ότι αποτελεί ζήτημα τιμής για τον ίδιο και τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ να ταχθεί υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 ώστε να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Επισήμως, η Χαρ. Τρικούπη επιχειρεί να δείξει προς τα έξω ότι δεν ανησυχεί ούτε από τις κινήσεις αυτού του είδους, ούτε από τις πληροφορίες ότι αριθμός βουλευτών δεν πρόκειται να ψηφίσει υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16.

«Θα φανεί»
Έγκυρες πηγές ανέφεραν χθες το βράδυ στα «ΝΕΑ» ότι κατά τη μεθαυριανή συζήτηση στην επιτροπή της Βουλής για την αναθεώρηση του Συντάγματος «θα φανεί σε μεγάλο βαθμό αν οι αντιδράσεις θα έχουν ευρεία ανταπόκριση». Η αναφορά δεν είναι άσχετη με το πόσοι από τους 16 βουλευτές που παίρνουν μέρος στην επιτροπή θα διαφοροποιηθούν από την επίσημη στάση του κόμματος, που θα εκφράσουν ο γενικός εισηγητής Θ. Πάγκαλος και ο ειδικός εισηγητής Μιχ.

Χρυσοχοΐδης, και είναι υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου. Έγινε γνωστό ότι έγιναν διαβουλεύσεις με αρκετούς επίφοβους για διαφοροποίηση βουλευτές, προκειμένου να αποτραπούν τοποθετήσεις στην επιτροπή οι οποίες θα εμφάνιζαν το ΠΑΣΟΚ διχασμένο. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι από τις διαβουλεύσεις προέκυψε πως δύσκολα θα υπάρξουν άλλες τοποθετήσεις πλην των αναμενομένων,

Η ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ

ψηφίζει «Ναι» στην αναθεώρηση.
Εφ΄ όλης της ύλης αντιπαράθεση με την κυβέρνηση για την παιδεία

δηλαδή του Ε. Βενιζέλου και ενδεχομένως του Α. Λοβέρδου, που έχουν ταχθεί κατά της αναθεώρησης.

Ενημέρωση
Η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ θεωρεί ότι το βασικό πρόβλημα με το άρθρο 16 είναι να κάνει σαφές ότι δεν ταυτίζεται με τις θέσεις της κυβέρνησης. Έγινε γνωστό ότι στο μεσοδιάστημα από τη μεθαυριανή συζήτηση ώς την πρώτη συζήτηση και ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής- που τοποθετείται περίπου στις 15 Φεβρουαρίου-, το ΠΑΣΟΚ θα κάνει εκστρατεία ενημέρωσης της κοινής γνώμης για τις θέσεις του όσον αφορά τον εκτελεστικό νόμο για την παιδεία, τονίζοντας ότι το άρθρο 16 δεν αποτελεί παρά παρωνυχίδα του όλου προβλήματος. Θα τονίσει ακόμη ότι το κλειδί είναι η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, για την οποία το ΠΑΣΟΚ δεσμεύεται ότι μόλις γίνει κυβέρνηση θα διαθέσει 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την αναβάθμισή της επιπλέον τών όσων προβλέπει ο τακτικός προϋπολογισμός.

Στην εκστρατεία θα λάβει μέρος και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου.

Πάντως, για αρκετούς από τα στελέχη του κόμματος που αντιδρούν στην αναθεώρηση θεωρείται τεστ η αποψινή συγκέντρωση στο Περιστέρι (αίθουσα ΚΥΒΕ, Εθνάρχου Μακαρίου 1 και Κηφισού), στην οποία η Πρωτοβουλία έχει καλέσει και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο συνταγματολόγος Γ. Κασσιμάτης, ο πρώην βουλευτής Π. Οικονόμου, ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Σπ. Παπασπύρος, ο πρώην πρύτανης του ΕΜΠ Α. Ανδρεόπουλος και ο πανεπιστημιακός Άλκης Ρήγος.


«Δούρειος ίππος» για την αναγνώριση των κολεγίων

Εκτός από την ευρωπαϊκή οδηγία για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων των κολεγίων που θα πρέπει να εφαρμόσει υποχρεωτικά από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η χώρα μας, ένα ακόμη μεγάλο παράθυρο ανοίγει για τα κολέγια προκειμένου, εφόσον το χρησιμοποιήσουν, να μπορούν να επιτύχουν την ντε φάκτο αναγνώρισή τους ως πανεπιστήμια.

Η Ελλάδα, βάσει της διευρωπαϊκής συμφωνίας για τον ενιαίο χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης που έχει υπογράψει (γνωστή και ως συμφωνία της Μπολόνιας) οφείλει, μεταξύ πολλών άλλων, μέχρι το 2010 να έχει εφαρμόσει και το σύστημα μεταφοράς διδακτικών μονάδων στα πανεπιστήμιά της, ενώ ήδη ορισμένα ΑΕΙ αλλά και ΙΕΚ το εφαρμόζουν. Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Διδακτικών Μονάδων (ΕCΤS) μάλιστα ονομάζεται και «ευρώ των πανεπιστημίων».

Αυτή η διαδικασία- επιβεβαιώνει στα «ΝΕΑ» ο πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου Αθηνών κ. Αν. Ανδρεόπουλος-, που οφείλουμε να εφαρμόσουμε ώς το 2010, εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως στο Οικονομικό, και όσοι φοιτητές μετέχουν σε προγράμματα κινητικότητας όπως το Εράσμους εφοδιάζονται με τις αντίστοιχες διδακτικές μονάδες: Δούρειος ίππος για την αναγκαστική αναγνώριση των κολεγίων που συνεργάζονται με ΑΕΙ του εξωτερικού ως πανεπιστημίων στην Ελλάδα ενδέχεται να αποδειχθεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Διδακτικών Μονάδων ΕCΤS (Εuropean Credit Τransfer System).

Η ΕΛΛΑΔΑ

Οφείλει μέχρι το 2010 να εφαρμόσει το σύστημα που διευκολύνει μετακινήσεις και σπουδές σε άλλες χώρες

αυτές οι μονάδες αξιολόγησης, πρακτικά καθιστούν συγκρίσιμες και «μετρήσιμες» τις σπουδές τους.

Τα ίδια δικαιώματα
Τα περισσότερα ελληνικά κολέγια δίνουν σήμερα στους αποφοίτους τους διπλώματα που υπογράφονται από τα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια, κυρίως αγγλικά και γαλλικά. Τα πανεπιστήμια βεβαιώνουν ότι οι σπουδές στα κολέγια αυτά οδηγούν στα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα που οδηγούν οι σπουδές όσων φοιτητών σπουδάζουν απευθείας σε αυτά· υποστηρίζουν δηλαδή με απλά λόγια ότι τα πτυχία αυτά είναι ισότιμα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κολεγίων κ. Κ. Καρκανιάς αναφέρει ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχουν σκέψεις να ζητηθεί από τα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια να εφαρμόσουν το ΕCΤS και για τους αποφοίτους των κολεγίων.

«Το σύστημα μεταφοράς μονάδων μπορεί να αποδειχθεί ένα εργαλείο που θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις αυτές να λειτουργήσουν ως ανώτατα ιδρύματα και μάλιστα μέσω της συμφωνίας της Μπολόνιας», παρατηρεί ο κ. Ανδρεόπουλος. Στην περίπτωση που τα κολέγια εφαρμόσουν το ΕCΤS, όπως γίνεται πλέον φανερό, τα πράγματα για τη χώρα μας θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο. Γιατί θα βρεθούμε να έχουμε αποδεχθεί να εφαρμόσουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια το σύστημα μεταφοράς διδακτικών μονάδων, αλλά να αρνούμαστε να το αναγνωρίσουμε εάν το πτυχίο έχει αποκτηθεί από κολέγιο στην Ελλάδα, παρά τη διευρωπαϊκή συμφωνία. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει τη χώρα σε νέες περιπέτειες.


«Κλειστόν» λόγω άρθρου 16

Ολοήμερο μπλακ- άουτ στην Εκπαίδευση όλων των βαθμίδων αλλά και για την κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων αναμένεται μεθαύριο Τετάρτη, λόγω των έντονων αντιδράσεων για τη συζήτηση που αφορά την αναθεώρηση του άρθρου 16, η οποία αρχίζει στη Βουλή.

Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, από τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια έως τα πανεπιστήμια, έχουν εξαγγείλει εικοσιτετράωρη απεργία. Από τις 11 το πρωί μεθαύριο προβλήματα θα υπάρξουν και στη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς η ΑΔΕΔΥ συμμετέχει στην πανεκπαιδευτική διαμαρτυρία με 4ωρη στάση εργασίας, ενώ η ΓΣΕΕ καλεί επίσης τους εργαζομένους να συμμετέχουν στο συλλαλητήριο. Το μεσημέρι οι εκπαιδευτικοί μαζί με φοιτητές, μαθητές και γονείς προγραμματίζουν συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας και σε άλλες πόλεις. Στις 4 μετά το μεσημέρι θα γίνει συναυλία διαμαρτυρίας

ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ

Συλλαλητήρια στις μεγάλες πόλεις. Συναυλία διαμαρτυρίας στο Σύνταγμα και συμβολική περικύκλωση της Βουλής

στο Σύνταγμα, ενώ το απόγευμα της ίδιας ημέρας οι διαδηλωτές θα επανέλθουν στη Βουλή, όπου θα γίνει παράσταση διαμαρτυρίας και συμβολική περικύκλωσή της. Όπως είναι επόμενο, η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης θα αποδειχθεί πολύ δύσκολη υπόθεση.

Εκτός από την απεργία των εκπαιδευτικών, ορισμένα πανεπιστήμια θα παραμείνουν κλειστά και με αποφάσεις των Συγκλήτων ή των Πρυτανικών Συμβουλίων τους, καθώς η πλειονότητα των πανεπιστημιακών διαφωνεί με την αναθεώρηση του άρθρου 16, θεωρώντας ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο χρειάζεται αναβάθμιση και στήριξη που δεν σχετίζεται με τη λειτουργία μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα. Ήδη αποφάσεις για αναστολή λειτουργίας την Τετάρτη έχουν λάβει τα Πανεπιστήμια Αθήνας, Πάτρας και Κρήτης, ενώ σήμερα και αύριο για το ίδιο θέμα συνεδριάζουν οι Σύγκλητοι του Πολυτεχνείου Αθήνας και του Αριστοτελείου Θεσσαλονίκης. Συνολικά οι Σύγκλητοι 10 πανεπιστήμιων έχουν τοποθετηθεί αρνητικά στην αναθεώρηση του άρθρου 16 μέχρι τώρα, ενώ αναμένονται ανάλογες αποφάσεις και από άλλα.

Από σήμερα σε πολλά πανεπιστημιακά αμφιθέατρα οι φοιτητές αρχίζουν γενικές συνελεύσεις προκειμένου να οργανώσουν τις κινητοποιήσεις τους κατά της ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, ενώ συνελεύσεις επιχειρούν να οργανώσουν και οι μαθητές.

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι δεν φοβάται τις αντιδράσεις, παρά το κύμα κινητοποιήσεων που αναμένεται. «Δεν θα κλείσουμε το κατάστημα επειδή κάποιοι αντιδρούν. Ζούμε σε δημοκρατία και στη δημοκρατία υπάρχουν κανόνες», είπε η χαρακτηριστικά κ. Γιαννάκου.
Τέσσερα «όχι» και ένα «ναι» από φοιτητές

Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ του άρθρου 16 θα σημάνει περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, κατάργηση της δωρεάν Παιδείας και καταστρατήγηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των φοιτητών. Είναι μόνο μερικά από τα επιχειρήματα των φοιτητών που αντιδρούν στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Η πλειονότητα των φοιτητικών παρατάξεων πλην της ΔΑΠ, αλλά και ανένταχτοι φοιτητές λένε «όχι» στην αναθεώρηση και τονίζουν ότι το συλλαλητήριο της Τετάρτης θα είναι μόνο η αρχή στις δυναμικές κινητοποιήσεις που ετοιμάζουν.


( ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ) Λίγα καρτεσιανά επιχειρήματα

Η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ έχουν εισηγηθεί την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος ώστε να προβλέπεται σ΄ αυτό η δυνατότητα ίδρυσης «μη κρατικών πανεπιστημίων». Όσο πλησιάζει η σχετική συζήτηση στη Βουλή, ένας καταιγισμός δημοσιευμάτων επιτάσσει την «κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Πολιτικοί και αρθρογράφοι παραβλέπουν ότι, με βάση το Σύνταγμα της χώρας, δεν υπάρχουν κρατικά πανεπιστήμια . Το ισχύον Σύνταγμα (αρ. 16

παρ. 5) προβλέπει ότι «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση ». Συνεπώς, η συζήτηση περί μη κρατικών σε αντιδιαστολή προς τα κρατικά πανεπιστήμια, σε συνταγματικό επίπεδο, είναι άτοπη και πρέπει να παύσει.

Ο συμφυρμός του «δημόσιου» με το «κρατικό» είναι παραπλανητικός και απαράδεκτος. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι, σε επίπεδο εκτελεστικών νόμων και διοικητικής πρακτικής, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο έχει σε μεγάλο βαθμό απολέσει την (θεωρητική) αυτοτέλειά του και έχει εξαρτηθεί από το κράτος. Συνεπώς, και σε ό,τι το αφορά, αυτό που προέχει είναι, όχι μια αποπροσανατολιστική συνταγματική μεταρρύθμιση, αλλά η αποκρατικοποίηση και «δημοσιοποίηση» του ελληνικού πανεπιστημίου.

Από ΄κεί και πέρα, ο καθένας μπορεί να υποστηρίζει την ίδρυση αμιγώς ιδιωτικών πανεπιστημίων, αρκεί να εκφράζει με ειλικρίνεια τις πεποιθήσεις του. Και να βρίσκει επιχειρήματα: Η αναθεώρηση του Συντάγματος για να ελληνοποιηθούν ξένοι τίτλοι σπουδών που παρέχονται έπειτα από μερική φοίτηση στην Ελλάδα είναι ένας ανόητος συλλογισμός.

Μέσα στο θολό τοπίο, πολλοί (μεταξύ των οποίων, πρυτάνεις) στέκονται επιφυλακτικοί και ζητούν από τα δύο κόμματα να παρουσιάσουν τους εκτελεστικούς νόμους τού υπό αναθεώρηση άρθρου. Πρόκειται για πρωθύστερο σχήμα. Η θέση του καθενός προσδιορίζεται από τις αρχές του καθώς και με την εκτίμηση και τις προσδοκίες του από τα κόμματα εξουσίας. Βάσει αυτών, σε ό,τι αφορά τη Ν.Δ., τα πράγματα είναι απλά: Η αναθεώρηση θα αποτελέσει το τέλειο άλλοθι για την εγκατάλειψη του δημόσιου πανεπιστημίου στις θεσμικές αγκυλώσεις του, η άρση των οποίων αποδεικνύεται ιδιαιτέρως κοστοβόρος για κάθε πονηρό πολιτευτή.

Σε ό,τι αφορά το ΠΑΣΟΚ, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα, αντιφατικά και εν τέλει αβέβαια. Αφενός ο πρόεδρος του κόμματος υποστηρίζει επιμόνως ότι υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Και ότι πρέπει να «ρυθμίσουμε» το τοπίο, για να αποφύγουμε ό,τι συνέβη με τα ιδιωτικά κανάλια. (Η αναλογία είναι πολύ ατυχής). Αλλά πώς θα «ρυθμίσουμε το τοπίο»; Καθιστώντας τις ιδιωτικές επιχειρήσεις «μη κερδοσκοπικές» και επιβάλλοντάς τους «πλήρη αυτοδιοίκηση», όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του ΠΑΣΟΚ; Δηλαδή οι επιχειρηματίες-εργοδότες θα παραιτηθούν από τα κέρδη τους και θα παραδώσουν τη διοίκηση στους καθηγητές, τους υπαλλήλους και τους σπουδαστές τους; Ακόμα και η φαντασία έχει τα όριά της.

Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ εκδηλώνει την πρόθεσή του να μεταρρυθμίσει ριζικά το υφιστάμενο πανεπιστήμιο, στη διοίκηση του οποίου θα μετέχει εφεξής η «κοινωνία των πολιτών», τουτέστιν, με τα ίδια του τα λόγια, «κινήματα (!), αυτοδιοίκηση, επιμελητήρια, σύλλογοι (!), συνδικάτα (!), συνεταιρισμοί (!)». Μπορεί κανείς να ελπίζει ότι το εφιαλτικό αυτό σενάριο θα ξαναγραφτεί από λευκή σελίδα, στη βάση των δεδομένων καλών προθέσεων, μέχρι το προγραμματικό συνέδριο του κόμματος. Παραμένει, όμως, στον πυρήνα του εγχειρήματος, η ιδέα της «αποδημοσιοποίησης» του πανεπιστημίου, με την άρση του καθεστώτος ΝΠΔΔ. Πράγματι, όψεις του καθεστώτος αυτού, όπως ισχύει σήμερα, έχουν οδηγήσει σε καθηλωτικές δυσλειτουργίες. Παραγνωρίζεται, όμως, ότι η μεταβολή της νομικής υπόστασης του δημόσιου πανεπιστημίου, σε συνδυασμό με τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα θέσει ανυπέρβλητα προβλήματα στην κρατική χρηματοδότησή του, και τούτο με βάση το κοινοτικό δίκαιο, την εναρμόνιση με το οποίο επικαλούνται οι υπέρμαχοι της συνταγματικής αναθεώρησης. Είναι ασφαλέστερο να αναζητήσουμε μια πιο ευέλικτη και ευρύχωρη εκδοχή ΝΠΔΔ, παρά να επαγγελλόμαστε νομικά πρόσωπα «τρίτου τύπου».

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το ουσιαστικό διακύβευμα δεν αναλαμβάνεται στην παρούσα συζήτηση. Και αυτό δεν είναι η ίδρυση δήθεν «μη κρατικών», δήθεν «μη κερδοσκοπικών» ΑΕΙ. Επίσης, δεν είναι η «διατήρηση», αλλά, στο πλαίσιο του ισχύοντος Συντάγματος, η «ανάκτηση», ή μάλλον η «επανεφεύρεση» του δημόσιου χαρακτήρα του ελληνικού πανεπιστημίου .

Ο Αλέξης Καλοκαιρινός είναι κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.


Μονάδα με την ίδια αξία για όλα τα πανεπιστήμια

ΤΟ «ΕΥΡΩ» των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων είναι το ενιαίο σύστημα μεταφοράς διδακτικών μονάδων, που προβλέπεται από τη συνθήκη της Μπολόνιας. Όπως το νόμισμα έχει την ίδια αξία στην Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, σε όλες τις χώρες της ευρωζώνης, έτσι και η διδακτική μονάδα ΕCΤS έχει την ίδια αξία μεταξύ των πανεπιστημίων. Στο κάθε μάθημα αντιστοιχεί ένας αριθμός διδακτικών μονάδων και η επιτυχής περάτωση ενός εξαμήνου πιστώνει τον φοιτητή με 30 συνολικά διδακτικές μονάδες στο πανεπιστήμιο που φοιτά. Κάθε φοιτητής, λοιπόν, έχει ένα «πορτοφόλι» με τις μονάδες του, οι οποίες αναγνωρίζονται μεταξύ των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνονται οι μετακινήσεις και οι σπουδές σε άλλες χώρες, πράγμα που αποτελεί έναν από τους στόχους της συμφωνίας της Μπολόνιας.

Για παράδειγμα, ένας Γάλλος φοιτητής που πέρασε επιτυχώς το πρώτο έτος, κατοχυρώνει 60 διδακτικές μονάδες και μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του στο δεύτερο έτος του αντίστοιχου τμήματος ιταλικού πανεπιστημίου. Στη συνέχεια μπορεί να επιστρέψει στη Γαλλία έχοντας 120 διδακτικές μονάδες, να παρακολουθήσει το 3ο έτος του τμήματος που ξεκίνησε, αποκτώντας τις επόμενες 60 διδακτικές μονάδες οπότε και του απονέμεται το πτυχίο. Αντίστοιχα, στο «πορτοφόλι» του, ο σπουδαστής του κολεγίου μπορεί να βάλει τις μονάδες που του αναγνωρίζει το βρετανικό- για παράδειγμα- πανεπιστήμιο που συνεργάζεται με τα ελληνικά κολέγια.

Ακολουθήστε τα ΝΕΑ στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στα ΝΕΑ