Με επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης, η αεροπορική

εταιρεία χαμηλού κόστους easyJet φιλοδοξεί να «κλέψει» μερίδιο αγοράς από την

Iberia, τον εθνικό αερομεταφορέα της Ισπανίας, ενώ έπεται και η ιρλανδική

Ryanair

Η Ισπανία είναι το νέο πεδίο μάχης των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους,

οι οποίες σχεδιάζουν την επέκτασή τους και στα εσωτερικά δρομολόγια της χώρας.

Μια εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα προκαλέσει την εκθρόνιση της Iberia, του

εθνικού αερομεταφορέα της χώρας, από την ηγεμονία της τοπικής αγοράς και

παράλληλα θα επιφέρει κατακόρυφη μείωση του κόστους των εισιτηρίων στις

εσωτερικές πτήσεις.

«Μονομάχοι» είναι οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους στην

Ευρώπη, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται η easyJet, η Ryanair, η Spanair, η

Vueling και η Air Europa.

Ο πόλεμος τιμών που σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές θα έρθει μέσα στους

επόμενους μήνες θα λειτουργήσει ευεργετικά για δεκάδες εκατομμύρια Ευρωπαίων

τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ισπανία, ενώ ενδέχεται να

αποτελέσει και προάγγελο επιχειρηματικών «μαχών» σε άλλους δημοφιλείς

τουριστικούς προορισμούς ανά την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής

αγοράς αερομεταφορών.

Πανευρωπαϊκό παράδοξο

Εδώ και χρόνια πάντως, οι αερομεταφορές στην Ισπανία θεωρούνται πανευρωπαϊκό

παράδοξο. Και αυτό γιατί κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες πληρώνουν λιγότερο

από 50 λίρες Αγγλίας (περίπου 75 ευρώ) για να ταξιδέψουν από τη Βρετανία στην

Ισπανία μέσω κάποιας από τις εταιρείες χαμηλού κόστους. Λίγο υψηλότερο είναι

το κόστος για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, με αεροπορικά εισιτήρια από και προς

την Ισπανία σε τιμές κάτω από 100 ευρώ. Την ίδια στιγμή, όμως, το κόστος για

εσωτερικές πτήσεις είναι πολλαπλάσιο και παραμένει ιδιαίτερα υψηλό. Για

παράδειγμα, το εισιτήριο μετ’ επιστροφής από τη Μαδρίτη στην Τενερίφη συχνά

μπορεί να κοστίσει πάνω από 230 ευρώ.

Η κατάσταση αυτή όμως αλλάζει ραγδαία. Ήδη η easyJet προχωρεί σε επενδύσεις

100 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο Barajas στη Μαδρίτη, το οποίο και θα αποτελέσει

το νέο κέντρο των δραστηριοτήτων της στην Ισπανία. Με την κίνηση αυτή ο

βρετανικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους σχεδιάζει να ταράξει την αεροπορική

αγορά της Ισπανίας και μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσει το νέο

πρόγραμμα των δρομολογίων του από τη Μαδρίτη, τόσο εσωτερικών όσο και διεθνών.

Τα «πάνω-κάτω»

Σύμφωνα με πληροφορίες, η easyJet θα πραγματοποιεί από εδώ και στο εξής

δρομολόγια από τη Μαδρίτη προς τα Κανάρια Νησιά αλλά και προς την Αστούρια και

το Μπιλμπάο που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα της χώρας. Σύμφωνα με τα στελέχη

της, η κίνηση αυτή θα φέρει «τα πάνω-κάτω» στην τοπική αγορά. «Ήδη το 30% των

πτήσεων εντός Ισπανίας είναι χαμηλού κόστους, όμως κατά τις εκτιμήσεις μας το

ποσοστό αυτό θα αυξηθεί άμεσα» υποστηρίζει ο κ. Arnaldo Μuρoz, διευθυντής της

easyJet στη Νότια Ευρώπη.

Ακόμα όμως και πριν από την εισβολή των διεθνών ανταγωνιστών, η Iberia, ο

εθνικός αερομεταφορέας της Ισπανίας αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από

εγχώριες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Ήδη έχει περικόψει το

πρόγραμμα των εσωτερικών πτήσεών της κατά 20% λόγω του ανταγωνισμού από την

εταιρεία Vueling που εδρεύει στην Ισπανία, την Air Europa και τη Spanair.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα η Vueling ανέβασε τον πήχυ του

ανταγωνισμού, ανακοινώνοντας την αύξηση των δρομολογίων της από τη Μαδρίτη σε

40 έναντι 16, συμπεριλαμβανομένων και τριών νέων προορισμών εντός της

Ισπανίας. Η προσπάθεια της Iberia να απαντήσει στον εντεινόμενο ανταγωνισμό

μέσω της δικής της εταιρείας χαμηλού κόστους, Clickair, αντιμετωπίζει εμπόδια

λόγω της άρνησης των εργαζομένων.

Δωρεάν εισιτήρια

Στο παιχνίδι του ανταγωνισμού αναμένεται να μπει σύντομα και η ιρλανδική

Ryanair, ανταγωνίστρια της easyJet σε πτήσεις χαμηλού κόστους σε πανευρωπαϊκό

επίπεδο. Μπορεί μέχρι στιγμής η εν λόγω εταιρεία να μην προσφέρει εσωτερικές

πτήσεις – εντός Ισπανίας -, θεωρείται όμως βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα θα μπει

και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα –

προκειμένου να βελτιώσει το προφίλ της στην τοπική αγορά, η εταιρεία προσέφερε

δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια σε όποιους εμφανίζονταν στην κεντρική πλατεία της

Βαρκελώνης για να διαμαρτυρηθούν έναντι των πρακτικών της Iberia.

Πάντως, η κίνηση αυτή της ιρλανδικής εταιρείας δεν είχε το αναμενόμενο

αποτέλεσμα. Και αυτό γιατί, αφού έδωσε 200 εισιτήρια, η εκπρόσωπος τής

εταιρείας ανακοίνωσε τη λήξη της προσφοράς, αφήνοντας εκατοντάδες άλλους

Ισπανούς με άδεια χέρια. Αυτοί στράφηκαν εναντίον της εκπροσώπου της

εταιρείας, κυνηγώντας τη γύρω από την πλατεία και απαιτώντας δωρεάν εισιτήρια.

Χρειάστηκε εν τέλει η συνδρομή της Αστυνομίας προκειμένου η υπάλληλος της

εταιρείας να διασωθεί από το οργισμένο πλήθος.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ