«Ο χορός είναι μια διεθνής γλώσσα χωρίς σύνορα. Υπάρχουν μόνο καλοί ή κακοί
χορευτές. Και καλοί σήμερα είναι οι δυνατοί χορευτές. Τέτοιους έχω δει στη
Γαλλία και στην Κούβα» λέει η Νατάλια Μακάροβα (κάτω δεξιά), η Κυρία του Χορού
που τούτη τη φορά μας φέρνει ως χορογράφος την «Μπαγιαντέρα», με το Βασιλικό
Μπαλέτο της Σουηδίας


«Καθώς έβγαινα στη σκηνή από τον τάφο σαν σκιά, σαν φάντασμα, σαν αερικό, είδα
τα αστέρια στον ουρανό και άκουσα τη φωνή μιας κουκουβάγιας. Η ατμόσφαιρα
εκείνης της νύχτας στο Ηρώδειο που χόρεψα Ζιζέλ χαράχτηκε μέσα μου. Τώρα
βρίσκομαι πάλι εδώ!».


Νατάλια Μακάροβα: ο ζωντανός θρύλος του κλασικού μπαλέτου. Ο εύθραυστος
Κύκνος, η αιθέρια Ζιζέλ, η πρωταγωνίστρια πολλών έργων που η φήμη της οδήγησε
πολλά κορίτσια μπροστά στον καθρέφτη με την μπάρα στις αίθουσες διδασκαλίας
του μπαλέτου. Νατάλια Μακάροβα, ο θησαυρός των Κίροφ που αυτομόλησε στη Δύση
και έγινε αστέρι της Αμερικής στα χρόνια του '70 και του '80, την εποχή πριν
από τα ιντερνετικά μπλογκ. Μαντόνα της σκηνής πριν από τη Μαντόνα, βασίλισσα
της ποπ. Τότε που ο κόσμος του χορού διέδιδε το μήνυμα, η Μακάροβα κινούσε τα
χέρα της με τέτοια χάρη που οι καρποί της φάνταζαν σπασμένοι.


Έπειτα από δεκαετίες η χάρη της χορεύτριας εκείνης της νύχτας στο Ηρώδειο
εξελίχθηκε σε αίγλη χορογράφου. Που θα την επιδείξει στον ίδιο χώρο με το
Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας στην «Μπαγιαντέρα» σε μουσική Λ. Μίνκους.


«Ακόμα και στα Μπαλέτα Κίροφ όταν χόρευα τον ρόλο σε χορογραφία Πετιπά, το
έργο ήταν κομμένο. Χρειάστηκε να ψάξω χρόνια, να χρησιμοποιήσω τη φαντασία μου
για να δώσω τη δική μου εκδοχή και να το παρουσιάσω ολοκληρωμένο το 1980 με το
Αμέρικαν Μπάλε Θίατερ», εξηγεί η Νατάλια Μακάροβα. Και αυτή την «Μπαγιαντέρα»
παρουσίασε ξανά το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας το 1989. «Μια ποιητική εκδοχή
της εξωτικής ιστορίας αιώνιας αγάπης, θεϊκών παρεμβάσεων, εκδίκησης και
δικαιοσύνης, στην Ινδία των μαχαραγιάδων, όπου τα σκηνικά και τα θεατρικά εφέ
έχουν σημαντικό ρόλο. Στο Ηρώδειο βέβαια, υπάρχει το φυσικό μυστήριο του χώρου
που αντικαθιστά πολλά από τα σκηνικά».


Δεν αρνείται ότι προτιμά να δουλεύει με καλλιτέχνες χορευτές και να τους
μεταδίδει την εμπειρία της, παρά να μαθαίνει στα παιδιά τη δική της πειθαρχία.
«Είμαι τόσο αυθόρμητη και με ανεξέλεγκτο χαρακτήρα που δεν κάνω για δασκάλα
χορού. Είναι μεγάλη ευθύνη να χειρίζεσαι παιδιά, γιατί τα χρόνια της μαθητείας
τους στον χορό τα πληρώνουν σε όλη τους τη ζωή. Έχω ένα όνειρο: να μπορούσα να
δημιουργήσω μία σχολή χορού με τα καλύτερα στοιχεία από διαφορετικές σχολές
όλου του κόσμου. Επειδή όμως δεν έχει απομείνει πολύς χρόνος, θα μείνει
όνειρο».


«Πεινούσα για εμπειρίες»



Κλασική αξία του χορού η Νατάλια Μακάροβα, δεν αποκλίνει από την άποψη ότι «το
κλασικό μπαλέτο είναι διαχρονικό και θα εξακολουθεί να υπάρχει όσο υπάρχουν
επαγγελματισμός και ποιότητα στους ανθρώπους του χορού. Κάθε γενιά χορευτών
και ερμηνευτών προσθέτει στο κλασικό μπαλέτο στοιχεία της εποχής τους, αλλά
και μία διάσταση από τον εαυτό τους. Γι' αυτό και το μπαλέτο βρίσκεται σε
διαρκή ανανέωση. Άλλωστε, αυτή την αίσθηση κυνηγούσα όταν έφυγα από τη χώρα
μου. Γιατί πεινούσα για καλλιτεχνικές εμπειρίες. Γιατί ήθελα να εξερευνήσω
περισσότερους ρόλους, να διευρύνω τους ορίζοντές μου. Το σώμα των χορευτών
έχει περιορισμένο χρόνο για να εκφράσει αυτά τα στοιχεία».


INFO



«Μπαγιαντέρα» από το Βασιλικό Μπαλέτο Σουηδίας για τα 60χρονα της Ουνέσκο.
Συνοδεία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ σε διεύθυνση Μπέντζαμιν
Πόουπ. Στο Ηρώδειο 20.30 αύριο και στις 14, 15/9. Εισιτήρια 95, 75, 65, 45,
30, 15 ευρώ (τηλ. 210-3272.000).

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από