Αλυσιδωτές επιχειρηματικές ανακατατάξεις στην ελληνική αγορά πετρελαιοειδών

και φυσικού αερίου, αλλά ταυτόχρονα και σκληρές κόντρες ανάμεσα στους

εμπλεκόμενους εγχώριους και ξένους ομίλους άρχισαν ήδη να αναδεικνύονται με

φόντο τους αγωγούς Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης και Ελλάδας – Τουρκίας –

Ιταλίας.

Ήδη, ο κυοφορούμενος «γάμος» ανάμεσα στη Μότορ Όιλ του ομίλου Βαρδινογιάννη

και τη μεγαλύτερη ενεργειακή ρωσική εταιρεία Lukoil, που επανήλθε στην

επικαιρότητα στις αρχές της εβδομάδας, αναμένεται να διαμορφώσει ένα νέο

περιβάλλον στην αγορά τόσο της διύλισης όσο και της εμπορίας πετρελαιοειδών.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η «αναβάθμιση»

των σχέσεων που παραδοσιακά υπήρχαν ανάμεσα στη Μότορ Οιλ και τη Lukoil

εκδηλώθηκε λίγες μόνον… ώρες, μετά την επίσκεψη Πούτιν στην Αθήνα και την

ανακοίνωση της πολιτικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς –

Αλεξανδρούπολης.

Η Lukoil, που επιδιώκει διακαώς εδώ και αρκετά χρόνια να διεισδύσει στην

εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, τώρα έχει ένα λόγο παραπάνω, καθώς θα μπορεί

πλέον μέσω του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης να διοχετεύει στην ελληνική

αγορά με μεγαλύτερη άνεση το αργό πετρέλαιο που παράγουν οι πετρελαιοπηγές

της. Αυτό σημαίνει ότι σε λίγα χρόνια από τώρα, και εφόσον ολοκληρωθεί τόσο ο

«γάμος» όσο και ο αγωγός, η Lukoil θα αναδειχθεί σε έναν από τους

σημαντικότερους παίκτες στην ενεργειακή αγορά της Ελλάδας, αφού στο

χαρτοφυλάκιό της ελέγχει πετρελαιοπηγές στη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, πάνω

από 7 διυλιστήρια και ένα ευρύτατο δίκτυο λιανικών πωλήσεων στη ΝΑ Ευρώπη.

Η συμφωνία φημολογείται ότι περιλαμβάνει και γενικότερη στρατηγική συνεργασία

των 2 εταίρων. Υπενθυμίζεται ότι η Lukoil είχε ενδιαφερθεί για πρώτη φόρα για

την εγχώρια «διυλιστηριακή» αγορά το 2002, όταν από κοινού με τον όμιλο Λάτση

εξέφρασε ενδιαφέρον για είσοδο στα ΕΛΠΕ.

Τα οφέλη για τα ΕΛΠΕ

Αναμένεται ότι ο «γάμος» ανάμεσα στον ελληνικό και τον ρωσικό πετρελαϊκό όμιλο

θα ασκήσει ισχυρές πιέσεις στο σύνολο των ενεργειακών ομίλων της Ελλάδας, τόσο

στο κομμάτι της εμπορίας όσο και της διύλισης. Κύκλοι της αγοράς

πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι αργά ή γρήγορα και ο όμιλος των Ελληνικών

Πετρελαίων θα αναζητήσει και αυτός τον δικό του στρατηγικό σύμμαχο, ο οποίος

θα διαθέτει τις δικές του πετρελαιοπηγές. Επισημαίνεται ότι τα ΕΛΠΕ με τη

συμμετοχή τους στην Κοινοπραξία Transbalkan Pipeline σε συνδυασμό και με την

αναβάθμιση λόγω αγωγού της ελληνικής ενεργειακής αγοράς αποτελούν ελκυστικό

στόχο για στρατηγικές συμμαχίες με ξένο πετρελαϊκό όμιλο. Άλλωστε από μόνη της

η συμμετοχή τους στην κοινοπραξία αναμένεται να ενισχύσει την κερδοφορία τους,

τόσο από τη συμμετοχή τους στα κέρδη του αγωγού όσο και από το χαμηλότερο

κόστος μεταφοράς των προμηθειών τους σε αργό πετρέλαιο, (η διέλευση διά ξηράς

κοστίζει λιγότερο σε σύγκριση με τη μεταφορά μέσω τάνκερ). Φυσικά τα πάντα θα

εξαρτηθούν από τους όρους συμμετοχής των ΕΛΠΕ στην κοινοπραξία του αγωγού,

όπως τα ποσοστά, τα πρόσθετα οικονομικά οφέλη, όπως εγγυήσεις για τα ίδια

κεφάλαια που θα βάλουν για την κατασκευή του έργου, κ.ά.

Κατασκευαστικά κέρδη

Η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης δεν θα φέρει μόνο

επιχειρηματικές ανακατατάξεις, αλλά θα μοιράσει και μια «πίτα» το μέγεθος της

οποίας υπολογίζεται να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με παράγοντες της

αγοράς.

Φυσικά, η πίτα αυτή δεν θα πάει μόνο σε ελληνικά χέρια, αφού για τον

διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον αρκετοί από

τους μεγαλύτερους ομίλους με εξειδίκευση στην κατασκευή αγωγών, ωστόσο

θεωρείται βέβαιο ότι ένα μεγάλο μέρος των υπεργολαβιών θα κατασκευαστεί από

Έλληνες εργολάβους αλλά και από εταιρείες που ειδικεύονται στη μελέτη και τον

σχεδιασμό τέτοιων έργων.

Θεωρείται αυτονόητο ότι ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας αυτής θα επωφεληθούν

εταιρείες που είναι συνδεδεμένες με τα μέλη της κοινοπραξίας, όπως είναι η

Ασπροφός των Ελληνικών Πετρελαίων, η Προμηθέας Γκας του ομίλου Κοπελούζου κ.ά.

Πιο μεγάλο από ποτέ το ενδιαφέρον

Το ενδιαφέρον της Μόσχας να «τρέξει» η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς –

Αλεξανδρούπολης είναι πιο μεγάλο παρά ποτέ. Στο περιθώριο των συναντήσεων που

είχε τη Δευτέρα με Έλληνες παράγοντες, η ρωσική πλευρά ανακοίνωσε ότι στο

κονσόρτσιουμ των εταιρειών που θα συμμετάσχουν στην κοινοπραξία, εκτός από τις

Gazpromneft (η πρώην Sibneft, θυγατρική πλέον της Gazprom), ΤΝΚ-ΒΡ και

Rosneft, περιλαμβάνεται και η παντοδύναμη κρατική Trasneft. Η εταιρεία έχει

στην ιδιοκτησία της όλους τους πετρελαιαγωγούς της Ρωσίας, συνολικού μήκους

50.000 χιλιομέτρων…

Οφέλη για τους τρεις ισχυρούς Έλληνες παίκτες

Σε κάθε περίπτωση οι αγωγοί πετρελαίου και φυσικού αερίου που αναβαθμίζουν την

ενεργειακή σκακιέρα της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης, αναδεικνύουν σε

πρώτο πλάνο τρεις ισχυρούς ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους. Πρόκειται για

τον όμιλο Λάτση, ο οποίος έχει παραδοσιακά φιλικές σχέσεις με ρωσικές

πετρελαϊκές εταιρείες, όπως για παράδειγμα με τη Lukoil, με την οποία η πρώην

Πετρόλα είχε διεκδικήσει από κοινού το 2002 την απόκτηση του πακέτου μετοχών

των ΕΛΠΕ που πωλούσε η τότε κυβέρνηση. Με τον ρωσικό όμιλο της Lukoil

συνδέεται, όπως δείχνουν οι πρόσφατες εξελίξεις, και ο όμιλος Βαρδινογιάννη,

ενώ ο όμιλος Κοπελούζου διατηρεί ισχυρές σχέσεις με τον ενεργειακό κολοσσό της

Gazprom, η οποία συμμετέχει με ποσοστό 50% στην Προμηθέας Γκας. Δεν είναι

τυχαίο και το γεγονός ότι στο επίσημο δείπνο που παρέθεσε στον Πρόεδρο Πούτιν

ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, και οι τρεις αυτοί επιχειρηματίες ήταν

ανάμεσα στους επίσημους προσκεκλημένους.