Την αλήθεια της Κούβας χωρίς τουριστικό χρώμα και εξωτικές πινελιές αναζήτησε

με τον φακό του ο Χάρης Κακαρούχας (νέο κτίριο Μουσείου Μπενάκη)

Όμορφα ή «στραπατσαρισμένα», αυθόρμητα ή στημένα, «πειραγμένα» στον υπολογιστή

ή αυθεντικά, παρόντα πολλές φορές μέσω των ιχνών που αφήνουν στο πέρασμά τους.

Είναι τα πρόσωπα που θα «καταλάβουν» για ένα μήνα 28 εκθεσιακούς χώρους και

γκαλερί της Αθήνας, πρωταγωνιστές στα καρέ των 100 Ελλήνων και ξένων

φωτογράφων που συμμετέχουν στον 13ο Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας, τον οποίο

διοργανώνει το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας με θέμα «Περί προσώπων».

Γιατί το πρόσωπο επιλέχθηκε ως κεντρικό θέμα της φετινής διοργάνωσης; «Τα

πρόσωπα και η ανθρώπινη μορφή είναι από τα αγαπημένα θέματα των φωτογράφων»,

απαντά στα «ΝΕΑ» ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μήνα Φωτογραφίας Σταύρος

Μωρεσόπουλος. «Από τη μια πλευρά, το πρόσωπο αφήνεται στα χέρια του δημιουργού

και του μέσου αγνοώντας αν η εικόνα του τελικά θα είναι εκείνη που περιμένει.

Από την άλλη, ο φωτογράφος αφήνεται στην κρίση του θεατή, γεγονός που αν το

αναλύσουμε περισσότερο μας οδηγεί στις τρεις υποενότητες που έχουμε

υιοθετήσει. Την ηθική του φωτογράφου, την αλληγορία στη φωτογραφία και το

διφορούμενο στο φωτογραφικό πορτρέτο».


Τη σκληρή καθημερινότητα που βίωσε ο Ελληνισμός πριν και μετά τον Β’

Παγκόσμιο Πόλεμο κατέγραψε ο φωτογραφικός φακός της Βούλας Παπαϊωάννου (νέο

κτίριο Μουσείου Μπενάκη)

Από τα ασπρόμαυρα «ανθρωπιστικά» καρέ της Βούλας Παπαϊωάννου που

λειτούργησαν στη μεταπολεμική περίοδο ως αντίδοτο στην κατάλυση των ανθρωπίνων

αξιών εξαιτίας του πολέμου – έκθεση – αφιέρωμα που αποτελεί και την κεντρική

εκδήλωση της διοργάνωσης στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς – έως τα

συγκλονιστικά πορτρέτα των ασθενών στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης του

Γιώργου Κατσαγγέλου, και από τις στιγμές της καθημερινότητας των κατοίκων της

Κούβας που αποδομούν κάθε έννοια τουριστικού – εξωτικού τις οποίες αποδίδει ο

Χάρης Κακαρούχας μέχρι τα γυμνά σώματα των γυναικών του Anton που αποδίδονται

εικαστικά, καθώς ο δημιουργός επεμβαίνει με το χέρι την ώρα της εκτύπωσης,

είναι μερικές από τις στιγμές που ξεχωρίζουν στον 13ο Μήνα Φωτογραφίας.

Από τις διεθνείς παρουσίες αξίζει να σταθεί κάποιος στις «φωτογραφικές

πολεμικές ανταποκρίσεις» του Βρετανού Σάιμον Νόρφολκ και τα έργα του Σλοβάκου

Μάρτιν Κόλαρ που σχολιάζει πώς αλλάζει ο τρόπος ζωής στο πρώην ανατολικό

μπλοκ.

Περισσότεροι από 1.000 φωτογράφοι, εκ των οποίων περίπου 300 Έλληνες, έχουν

περάσει από τις 300 και πλέον εκθέσεις που έχουν φιλοξενηθεί στο πλαίσιο του

Διεθνούς Μήνα Φωτογραφίας, θεσμός που συμπληρώνει φέτος 13 διοργανώσεις στην

20χρονη πορεία του. «Κλείνουμε πλέον κύκλο και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε

από του χρόνου μια νέα δυναμικότερη εικοσαετία που θα έχει στόχο την προβολή

της ελληνικής φωτογραφίας στο εξωτερικό», λέει ο κ. Μωρεσόπουλος.

Αυξάνονται οι φωτογράφοι

Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τη φωτογραφία ολοένα και αυξάνονται. Απόδειξη

πως 125 είναι οι φορείς που συγκεντρώνουν γύρω τους επίδοξους φωτογράφους – οι

70 μάλιστα εκτός Αθηνών – όταν το 2002 ήταν μόλις 30. Εκπρόσωποι όλων αυτών

των φορέων θα συγκεντρωθούν στη 2η πανελλήνια συνάντηση φωτογραφικών ομάδων

και λεσχών στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού από τις 27 έως τις 29 Οκτωβρίου στο

πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του 13ου Διεθνούς Μήνα Φωτογραφίας. «Η νέα

τεχνολογία διευκόλυνε όχι μόνο την επικοινωνία, αλλά και την εκπαίδευση. Αρκεί

να σκεφτεί κάποιος πως πλέον το 70%-80% της παραγωγής γίνεται με ψηφιακά μέσα,

ενώ ήδη παρατηρούνται ελλείψεις στην ποικιλία υλικών της αναλογικής

τεχνολογίας», εξηγεί ο κ. Μωρεσόπουλος.

Σε αριθμούς

Πόση αλήθεια μπορεί να κρύβει μια φωτογραφία από τον πόλεμο στον Λίβανο; Οι

φωτογραφίες του Βρετανού Σάιμον Νόρφολκ (γκαλερί «Cats & Marbles») δίνουν

απάντηση – με τα κρυμμένα πίσω και πέρα από τις εικόνες του CNN

30 ατομικές εκθέσεις.

6 ομαδικές εκθέσεις.

12 εκθέσεις με ασπρόμαυρες φωτογραφίες.

100 Έλληνες και ξένοι φωτογράφοι.

4 εκθέσεις ειδικά για τον Μήνα Φωτογραφίας.

50.000 ευρώ το κόστος (το καλύπτει το ΥΠΠΟ).

INFO

13ος Μήνας Φωτογραφίας, από 18 Σεπτεμβρίου έως 18 Οκτωβρίου, σε 28 χώρους της

Αθήνας. http: //www. hcp.gr.