Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος της διαρροής στη θάλασσα, στον κόλπο των

Λινοπεραμάτων Ηρακλείου, δεκατεσσάρων τόνων μαζούτ και άλλων πέντε

ορυκτελαίου, από το ξεχασμένο, εδώ και 25 χρόνια, ναυάγιο του λιβανέζικου

φορτηγού «Adeb al Salam».

H εκτεταμένη διάβρωση στο κουφάρι του πλοίου υποχρέωσε τον Οργανισμό Λιμένος

Ηρακλείου να προχωρήσει στην οργάνωση επιχείρησης για την απάντληση, σε πρώτη

φάση, των πετρελαιοειδών και ακολούθως για την ανέλκυση και τον τεμαχισμό του

πλοίου.

H εκτιμήσεις των ειδικών – τις έλαβε υπ’ όψιν του ο Οργανισμός Λιμένος

Ηρακλείου – είναι ότι στην περίπτωση που αρχίσει η διαρροή του μαζούτ στη

θάλασσα, η οικολογική καταστροφή που θα προκληθεί θα είναι ανυπολόγιστη, αφού

η πετρελαιοκηλίδα που θα δημιουργηθεί εκτιμάται ότι θα φθάσει μέχρι τα Μάλια.

Βασικός λόγος πάντως που η διαρροή έχει αποφευχθεί έως τώρα είναι η θέση που

έλαβε το πλοίο στον βυθό. Το φορτηγό βρισκόταν αγκυροβολημένο όταν βυθίστηκε:

πήρε κλίση και μέσα σε λίγες ώρες αναποδογύρισε, «τουμπάρισε» στη θάλασσα και

με τη βοήθεια της άνωσης «στεγανοποιήθηκαν» οι δεξαμενές των καυσίμων του.

Δεν χωράει αναβολή

H ανέλκυση του «Adeb al Salam» ήταν ένα ζήτημα που είχε τεθεί αμέσως μετά τη

βύθισή του. Ωστόσο, κάθε φορά που ετίθετο, η επιχείρηση «κολλούσε» στο κόστος

– που ακόμη και τώρα, που πλέον αποφασίσθηκε – δεν έχει υπολογισθεί με

ακρίβεια. Όμως πια δεν χωράει άλλη αναβολή, λόγω της διάβρωσης που έχει

επέλθει έπειτα από 25 χρόνια στον βυθό.

Το ναυάγιο βρίσκεται σε απόσταση 400 περίπου μέτρων από την ακτή και σε βάθος

3,5 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. H απάντληση των πετρελαιοειδών

προκειμένου να αποσοβηθεί ο κίνδυνος της οικολογικής καταστροφής είναι η πρώτη

προτεραιότητα για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και οι σχετικές διαδικασίες

έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα.

Θα γίνει βιντεοσκόπηση από δύτες

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ συνεργείο από την Αθήνα με επαγγελματίες δύτες θα

βιντεοσκοπήσει το ναυάγιο και θα καταγράψει επακριβώς την κατάσταση στην οποία

βρίσκεται το πλοίο. H σχετική άδεια για τις εργασίες αυτές θα εγκριθεί από το

Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου και πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα θα αρχίσει η

πρώτη φάση του έργου, την οποία θα επιβλέπουν άνδρες του Λιμενικού Σώματος με

πλωτά μέσα αλλά και ειδικός περιβαλλοντολόγος. Στη συνέχεια το υλικό που θα

συγκεντρωθεί θα αποτελέσει και τη βάση για τον ακριβή σχεδιασμό της

διαδικασίας απάντλησης, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος διαρροής και

ρύπανσης.

Το φορτηγό πλοίο – όπως και το φορτίο του – είχε δεσμευθεί το 1980 λόγω χρεών

και είχε ακινητοποιηθεί στον Κόλπο των Λινοπεραμάτων. Οι γραφειοκρατικές

διαδικασίες και οι καθυστερήσεις που ακολούθησαν είχαν ως συνέπεια να το

εγκαταλείψει το πλήρωμά του, ώσπου το σκάφος ρήμαξε. Τελικά, τον Φεβρουάριο

του 1981, λόγω κακοκαιρίας, πήρε κλήση και βυθίστηκε.