«Το δράμα είναι ότι οι ζωγράφοι με το δικό μου στυλ αξίζουμε περισσότερο

πεθαμένοι», λέει ο διεθνώς καταξιωμένος ζωγράφος Ρομπέρ Κομπά που εκθέτει για

πρώτη φορά στην Αθήνα

«Πιστεύω ότι δεν υπάρχει πλέον αρκετός χώρος για τη ζωγραφική. Με αγχώνει

κυρίως η νεο-ποπ με το εξυπνακίστικο ύφος διότι επιτρέπει σε μέτριους

καλλιτέχνες να επιβιώνουν. Και όσο θα υπάρχει κοινό που θα τους ακολουθεί τόσο

εκείνοι θα πιστεύουν ότι είναι ζωγράφοι. Δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος για το

μέλλον της ζωγραφικής», λέει στα «NEA» ο Γάλλος καλλιτέχνης Ρομπέρ Κομπά, που

ύστερα από 100 και πλέον εκθέσεις σε Ευρώπη και Αμερική κάνει το ντεμπούτο του

και στην Αθήνα.

Στο πλευρό του καλλιτέχνη, που παντρεύει μορφές από αρχέγονους μύθους έως τον

Μίκι Μάους και στοιχεία από την Art Brut, στέκεται ο «πατριάρχης» του Θεάτρου

Σκιών Ευγένιος Σπαθάρης, σε μια έκθεση που επιμελείται η ιστορικός τέχνης Ίρις

Κρητικού.

H αφορμή για να αρχίσει να ζωγραφίζει ο Ρομπέρ Κομπά τις κρυμμένες πίσω από

έναν χρωματιστό λαβύρινθο φιγούρες του «μπορεί να είναι οτιδήποτε. Μπορεί μια

κεντρική ιδέα να μετατραπεί σε πολλούς διαφορετικούς πίνακες και κάποιες άλλες

φορές να αρχίσω να ζωγραφίζω από την αρχή, προσπαθώντας να λειτουργήσω

πειραματιζόμενος. Παίζω μέχρι που να φτιάξω ένα έργο και να ανακαλύψω μετά την

ιδέα που κρύβεται πίσω», λέει ο 49χρονος δημιουργός, που στα τέλη της

δεκαετίας του ’70 είχε ιδρύσει το ροκ συγκρότημα Les Demodes με πρωτόγονη

μουσική και ντανταϊστικά κείμενα του ιδίου. «H μουσική ξεκίνησε ως μέρος της

δουλειάς μου και μου άνοιξε δρόμους στη ζωγραφική, καθώς ο ρυθμός της έμεινε

και στη ζωγραφική μου.

Το δράμα είναι ότι οι ζωγράφοι με το στυλ το δικό μου αξίζουμε

περισσότερο πεθαμένοι. Και δεν είμαστε ούτε Αμερικανοί ούτε έγχρωμοι για να

ασχοληθεί ο κόσμος με την επανάστασή μας. Όσο και να επαναστατούσαμε, Γάλλοι

παραμέναμε. Το μόνο θετικό της ιστορίας είναι ότι εκείνοι «πέθαναν», ενώ εμείς

είμαστε ακόμη ζωντανοί».

Πού συναντάται όμως η δουλειά του καλλιτέχνη που διατύπωσε την «ελεύθερη

απεικόνιση» (figuration libre) με τον «νεώτερο Θεόφιλο», όπως έχει

χαρακτηριστεί ο Ευγένιος Σπαθάρης; «Αν παρατηρήσετε την κίνηση στις μορφές των

έργων μου, η εικαστική γλώσσα και των δυο μας είναι αρκετά κοντινή, καθώς έχει

σχέση με εκείνο που αποκαλούμε έντεχνη σύγχρονη ζωγραφική. H φιγούρα εισβάλλει

στο έργο μας με έναν αυθόρμητο τρόπο. Παράλληλα αγαπώ την παράδοση, αλλά και

τους νεωτερισμούς, με αποτέλεσμα να ακροβατώ ανάμεσα στα δύο. Κάτι ανάλογο

κάνει και ο Σπαθάρης διότι μπορεί να ξεκίνησε από το Θέατρο Σκιών, αλλά

κατάφερε να βγάλει μια μοντέρνα πλευρά μέσα από την ελευθερία με την οποία

χειρίζεται το χρώμα».

Γιατί τα έργα του είναι δημοφιλή σε όλο τον κόσμο; «Πιστεύω πως παίζει ρόλο η

ενέργεια που εκπέμπει ο κάθε πίνακας και βεβαίως ο αυθορμητισμός. Δεν μπορώ να

λειτουργήσω με παραγγελίες. Συνήθως απογοητεύω τους πελάτες μου. Από την εποχή

του ροκ μού έχει μείνει και το στοιχείο της έκπληξης, που παραλλάσσει ανάλογα

με τον χώρο που εκθέτω».

INFO

Η έκθεση Ρομπέρ Κομπά – Ευγένιου Σπαθάρη εγκαινιάζεται απόψε στην γκαλερί

«Fine Arts Καπόπουλος» (Λ. Ποσειδώνος 62, τηλ. 210-9835.303). Έως 6 Μαΐου.