H Ευρώπη χάνει τον πόλεμο για την εκπαίδευση, στον οποίο βγαίνει κερδισμένη

η Ασία. Σε αυτόν τον τομέα, η Γερμανία και η Γαλλία λειτουργούν σαν βαρίδια

αφού, μολονότι συναποτελούν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής οικονομίας, δεν

επενδύουν όσα θα έπρεπε στην εκπαίδευση.

Σε απογοητευτικά συμπεράσματα για την ευρωπαϊκή παιδεία καταλήγει η έκθεση του

Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) που δόθηκε χθες στη

δημοσιότητα. Για τη γενικότερη κατάσταση στην Ευρώπη επιρρίπτει ευθύνες στη

Γαλλία και τη Γερμανία, τις οποίες κατηγορεί ότι διαθέτουν μέτρια εκπαιδευτικά

συστήματα, τα οποία δεν είναι απαλλαγμένα από ταξικές προκαταλήψεις.

Αντιθέτως, η Κίνα και η Ινδία αρχίζουν να παράγουν «υψηλές δεξιότητες με

χαμηλό κόστος και με αυξανόμενο ρυθμό». H Νότια Κορέα και η Φινλανδία

ξεχωρίζουν στην έκθεση ως θετικά παραδείγματα χωρών όπου οι επενδύσεις στην

παιδεία αποτελούν υψηλή προτεραιότητα.

Ο ΟΟΣΑ διατυπώνει τέσσερις προτάσεις για την ανάκαμψη της παιδείας στην

Ευρώπη:

1. Δημιουργία συστήματος διατηρήσιμων και υψηλής ποιότητας

εκπαιδευτικών θεσμών που θα είναι ελεύθεροι να ανταποκρίνονται στη ζήτηση.

2. Ανάπτυξη ανώτερων εκπαιδευτικών συστημάτων για τη βελτίωση της

πρόσβασης, της ποιότητας και της ισότητας.

3. Ενθάρρυνση της δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης.

4. Διοίκηση των πανεπιστημίων από κύκλο επενδυτών ευρύτερο από την

ακαδημαϊκή κοινότητα.

«H παιδεία θα είναι το κλειδί με το οποίο η Ευρώπη θα μπορέσει να επιτύχει

τους φιλόδοξους στόχους της» επισημαίνει ο Αντρέας Σλάιχερ, ο συντάκτης της

έκθεσης. «Αν η Ευρώπη επιθυμεί να διατηρήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της,

το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να γίνει πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό και

πιο προσιτό σε περισσότερους ανθρώπους».

Ο Σλάιχερ κάνει τον υπολογισμό: Μολονότι η Γαλλία και η Γερμανία «αποτελούν το

35% της ευρωπαϊκής οικονομίας των 11,6 τρισ. ευρώ, δεν είναι μεταξύ των χωρών

που διαδραματίζουν διεθνώς ηγετικό ρόλο στη γνώση». Και πλέκει το εγκώμιο στο

«θαύμα» της Νότιας Κορέας, χώρας που τη δεκαετία του 1960 είχε χαμηλότερο

εισόδημα από το Μεξικό και τις χώρες της Νότιας Αμερικής και ήταν μεταξύ των

τελευταίων χωρών του ΟΟΣΑ στον τομέα της παιδείας. Σήμερα, το 97% των

Νοτιοκορεατών ηλικίας 25-34 ετών είναι απόφοιτοι λυκείου ­ το υψηλότερο

ποσοστό μεταξύ των βιομηχανικών χωρών.

Ενισχύουν τον ταξικό διαχωρισμό

«ΌΤΑΝ H ΖΗΤΗΣΗ για εκπαίδευση άρχισε να ξεπερνά την προσφορά, οι

μαθητές δεν γύρισαν στα σπίτια τους» εξηγείται στην έκθεση. «Αντίθετα,

δημιουργήθηκαν μεγαλύτερες τάξεις και παρατάθηκαν οι ώρες διδασκαλίας».

Επίσης, οι γονείς επένδυσαν στην ιδιωτική εκπαίδευση των παιδιών τους. «Τα

κίνητρα πίσω από αυτή τη μεταρρύθμιση ήταν μια πληθώρα αξιοκρατικών ευκαιριών

μάθησης. H πρόοδος των παιδιών είχε αφορούσε τις ικανότητές τους και όχι την

καταγωγή τους». Σε αυτό, υποστηρίζεται στην έκθεση, η Νότια Κορέα διαφέρει από

τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιταλία όπου ο ταξικός διαχωρισμός αποτελεί πηγή

ανησυχίας. «Οι Ευρωπαίοι που προέρχονται από προβληματικό κοινωνικοοικονομικό

περιβάλλον δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα παιδιά των πλούσιων και

μεσοαστικών οικογενειών» διαπιστώνεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ.


Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη του ΟΟΣΑ στο http: //www.tanea.gr/docs/oecd130306.pdf