«H ζωή και η τέχνη είναι συνυφασμένες», λέει ο τεχνίτης της εγκαυστικής,
ζωγράφος Γιάννης Αντωνόπουλος. «Μαραθωνοδρόμος έγινα από αγάπη για τη
ζωγραφική. Στη ζωγραφική άλλωστε τρέχεις με το μυαλό...»


Δρομέας μεγάλων αποστάσεων, στην τέχνη και τη ζωή, ο ζωγράφος Γιάννης
Αντωνόπουλος επιχειρεί έναν χαμηλόφωνο ζωγραφικό μαραθώνιο στα ελληνικά τοπία,
τα οποία απαθανατίζει με τον αρχαίο τρόπο ζωγραφικής, την εγκαυστική.


Στην εποχή της ταχύτητας, όταν τα περισσότερα έργα τέχνης έχουν ημερομηνία
λήξεως, ο ζωγράφος Γιάννης Αντωνόπουλος αποφάσισε να ασχοληθεί με τον πλέον
αρχαίο, σπάνιο και απαιτητικό τρόπο ζωγραφικής: την εγκαυστική, όπου ο
ζωγράφος γίνεται και λίγο αλχημιστής. Ζεσταίνει το καθαρό κερί, το διαλύει σε
διάφορα υλικά, ώσπου να γίνει αλοιφή, την ανακατεύει με χρώματα σε σκόνη και
με γρήγορες κινήσεις τα αποθέτει στον καμβά.


«Ένα τέτοιο έργο», λέει ο Γ. Αντωνόπουλος, «αργεί να στεγνώσει. Τα χρώματα
όμως μετά τη δοκιμασία της φωτιάς, την εγκαυστική, στερεοποιούνται και μένουν
αναλλοίωτα ανά τους αιώνες. Δεν οξειδώνονται. Το άσπρο δεν κιτρινίζει, όπως
στα έργα με βερνίκι. Όταν τριφτούν δε ελαφρώς με μαλακό πανί, τα χρώματα
λάμπουν και ζωντανεύουν.


Δάσκαλός μου στην εγκαυστική ήταν ο γνωστός ζωγράφος και συντηρητής τού
Βυζαντινού Μουσείου, ο Μπαλτογιάννης, ο οποίος μου έδειξε στο εργαστήρι του
αυτή την τεχνική πριν από πέντε χρόνια. Επειδή δε με τραβάνε τα δύσκολα,
αποφάσισα να μάθω κάτι που δεν συνηθίζεται: τοπία με τη μέθοδο της
εγκαυστικής. Οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν αυτήν τη μέθοδο για να ζωγραφίζουν
ακουμπώντας το χρώμα με το λειωμένο κερί στην επιφάνεια του πίνακα μ' ένα
μεταλλικό εργαλείο. Στην Αίγυπτο χρησιμοποιούσαν την αμμωνία που περιέχουν τα
ούρα της καμήλας για να το διαλύσουν».


Τι κοινό έχει ο μαραθωνοδρόμος με τον ζωγράφο;


Την ένταση και το ταξίδι, το ότι δουλεύεις ασταμάτητα, το ότι μπορεί να
παρατηρείς. Μετά το 30ό χιλιόμετρο στον μαραθώνιο τρέχεις όπως και στη
ζωγραφική. Με το μυαλό, με τη θέληση.


Μαραθωνοδρόμος στα 43 χρόνια...


Και στα 58. Τώρα τον Μάρτιο ετοιμάζομαι να συμμετάσχω σ' έναν μαραθώνιο στη
Μαδρίτη. Έχω συμμετάσχει σε 18 μαραθωνίους έως τώρα, σε όλη την Ευρώπη, κι
έτσι γνώρισα και τα μουσεία των πόλεων.


H πιο δύσκολη διαδρομή...


Ο μαραθώνιος της Αθήνας, γιατί έχει πολλές ανηφόρες.


Τι βαρύνει περισσότερο στη ζωγραφιά: το εγώ, η ανάγκη του καλλιτέχνη να
εκφρασθεί ή ο σκοπός να κάνουμε το έργο εργαλείο για μια καλύτερη κοινωνία;


Το εγώ του καλλιτέχνη, τη φιλοδοξία, το κάνουμε εύκολα εμείς. Οι άνθρωποι
είναι ίδιοι. Το εγώ, η επιτυχία, η κυριαρχία δεν με σκοτίζουν. Μου αρέσει
περισσότερο να ζω αυτό που κάνω, να δίνομαι και να δίνω.


Αν κοιτάξει κανείς το σύνολο της δουλειάς σας, διαπιστώνει ότι από το 1980
συνεχώς αλλάζετε. Ξεκινήσατε ως εξπρεσιονιστής, κάνατε έργα χώρου, νεκρές
φύσεις, μελέτες πάνω στους πλανήτες, έρευνες για τις αρχαίες γραφές με την
εγκαυστική, όπου κυριαρχεί το γκρι χρώμα.


Είναι το χρώμα μου και οι συνάδελφοι λένε η ταυτότητά μου. Είναι ένα χρώμα που
έχει μέσα του όλους τους τόνους, είναι νηφάλιο, χαμηλόφωνο, αλλά σαφές. Οι
ζωγράφοι ξέρουν ότι αν ανακατέψεις όλα τα χρώματα δεν θα βγει το λευκό - αυτό
ισχύει μόνο στη θεωρία -, αλλά ένα γκρι. Άλλωστε, θα έχετε προσέξει ότι οι
άνθρωποι με ψυχολογικά προβλήματα εκφράζονται με έντονα χρώματα.


Γκρί από την ομίχλη της Καρδίτσας



H σχέση του Γιάννη Αντωνόπουλου με το γκρίζο χρώμα είναι βιωματική. Ξεκινά από
τον τόπο καταγωγής του στην Καρδίτσα. «Το γκρι, η ομίχλη, τύλιγε τον χώρο όταν
έπιανε το φθινόπωρο, το κουβαλάω μέσα μου», λέει και μας το παραδίδει σε σειρά
τοπίων μικρών διαστάσεων: την ώρα που αρχίζει να βγαίνει το φως, μέσα από τη
νοτισμένη ακόμα ατμόσφαιρα, όπως είναι μετά τη βροχή. Λόφοι και νερά, η Λίμνη
Πλαστήρα, τα Γρεβενά, παραλίες της Μυκόνου, η Βόρεια Εύβοια, προβάλλουν όλο
τον πλούτο του ανάγλυφου, τη δροσιά του χόρτου, που χάνονται κάτω από το
έντονο φως τις σκληρές σκιές, τον ήλιο, και σχεδόν μας αγγίζει με τ' άρωμά
του. Θέλω να δουλεύουν στα έργα μου όλες οι αισθήσεις, λέει. Όχι μόνο η όραση.
Το χρώμα θέλω να το ακουμπώ. Παραδίδομαι στους ήχους όταν το πινέλο
γρατζουνάει τον καμβά. Κάθε χρώμα έχει κι άλλον ήχο, μια δική του μουσική.


INFO



Γιάννης Αντωνόπουλος, «Τοπία με εγκαυστική» στην Γκαλερί Έκφραση (Βαλαωρίτου
9A) έως 28 Ιανουαρίου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από