Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κουβέιτ, στην Αίγυπτο και στη Λιβύη έχουν

στραφεί πλέον οι περισσότεροι από τους Έλληνες κατασκευαστές, οι οποίοι ήδη

είτε έχουν «κλείσει» σημαντικές δουλειές είτε βρίσκονται σε αναζήτησή τους.

Μόνοι ή σε συνεργασία με ντόπιους εργολάβους, διεκδικούν δημόσια έργα

(λιμάνια, σιδηροδρομικά έργα, νοσοκομεία αλλά και ολόκληρα πολεοδομικά

συγκροτήματα), ενώ παράλληλα αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες και σε ιδιωτικά

έργα, στον τομέα του Real Estate.

Έργο 20 δισ. δολαρίων

Μέχρι στιγμής, από τους μεγάλους κερδισμένους της ελληνικής επίθεσης στην

πλούσια σε «πετροδολάρια» περιοχή της Μέσης Ανατολής δείχνει να είναι ο όμιλος

της Ελληνικής Τεχνοδομικής, ο οποίος μέσω του Άκτoρα ετοιμάζεται να αναλάβει –

από κοινού με τον τουρκικό όμιλο Enka – ένα από τα μεγαλύτερα έργα που

πρόκειται να κατασκευαστούν στην ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου, και

συγκεκριμένα στο Ομάν. Πρόκειται για την κατασκευή μιας ολόκληρης πόλης που θα

κοστίσει 20 δισ. δολάρια, και ο ελληνικός όμιλος φαίνεται να έχει εξασφαλίσει

τη συμμετοχή του στην πρώτη φάση του έργου, προϋπολογισμού 11,9 δισ. δολαρίων.

Ισχυρές προσβάσεις

Παρών στη Μέση Ανατολή είναι ήδη και ο κατασκευαστικός όμιλος J&Ρ Άβαξ, ο

οποίος μέσω του κυπριακού μητρικού ομίλου Ιωάννου & Παρασκευαΐδης έχει

αποκτήσει ισχυρές προσβάσεις στις χώρες της περιοχής. Ο συγκεκριμένος όμιλος

κατασκευάζει ήδη, σε συνεργασία με συγγενείς εταιρείες του μητρικού ομίλου,

νοσοκομείο στο Κατάρ και κτιριακό συγκρότημα επισκευής αεροσκαφών στο Dubai.

Το 30% του τζίρου της

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 χρονολογείται η παρουσία του ομίλου Αθηνά

στην κατασκευαστική αγορά της Μέσης Ανατολής. H εξειδικευμένη στην κατασκευή

λιμανιών εταιρεία κατασκευάζει μόνη της το κυριότερο λιμάνι των Ηνωμένων

Αραβικών Εμιράτων, το οποίο βρίσκεται στον Ινδικό Ωκεανό και θα κοστίσει 80

εκατ. ευρώ. Το 2004 οι δραστηριότητες της Αθηνάς στη Μέση Ανατολή

αντιστοιχούσαν στο 30% του συνολικού της τζίρου.

Από το πλούσιο Κουβέιτ έχει ξεκινήσει τις δραστηριότητές του στη Μέση Ανατολή

ο όμιλος Έδραση – Ψαλλίδας. Με σύμμαχο τον μεγαλύτερο κατασκευαστικό όμιλο της

χώρας, έχει συστήσει κοινή εταιρεία, η οποία θα «χτυπήσει» δουλειές, όχι μόνο

στο Κουβέιτ αλλά και σε γειτονικές χώρες. Στην εταιρεία αυτή ο ελληνικός

όμιλος συμμετέχει με ποσοστό 49%, ενώ η κουβεϊτιανή Ahmadian Contracting με

51%. Σε φάση αναζήτησης συμμάχων και έργων στις αγορές της Μέσης Ανατολής

βρίσκονται, επίσης, οι κατασκευαστικοί όμιλοι της Ιντρακάτ και της ΓΕΚ-Τέρνα.

Μια ολόκληρη πόλη

Το έργο που εξασφάλισε στο Ομάν ο Άκτωρ, από κοινού με την τουρκική Enka,

είναι το μεγαλύτερο που θα κατασκευάσει ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό. Αφορά

στη δημιουργία μιας νέας πόλης στο κράτος του Ομάν, της Blue City, που θα

εκτείνεται σε περίπου 3,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα, θα έχει συνολική δόμηση

1.700.000 τ.μ. Για το έργο αυτό έχει ήδη υπογραφεί το σχετικό μνημόνιο

συνεργασίας ανάμεσα στις εμπλεκόμενες εταιρείες, και ο ελληνικός όμιλος

προετοιμάζεται για την υπογραφή της τελικής σύμβασης.

Λιμάνια με ελληνική τεχνογνωσία

Ο κατασκευαστικός όμιλος Αθηνά είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία που είναι

εγγεγραμμένη στο μητρώο κατασκευαστικών εταιρειών της Λιβύης, μιας από τις

πλουσιότερες χώρες της περιοχής. Στη Λιβύη η εταιρεία έχει δικό της γραφείο,

στο οποίο βρίσκονται μονίμως δύο στελέχη της και τρεις Λίβυοι, και

κατασκευάζει ήδη το λιμάνι στα Σούθσα, συνολικού προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ.

Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου κατασκευάζει συνολικά τέσσερα λιμάνια

συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 100 εκατ. ευρώ, η Αθηνά απασχολεί πάνω από

30 Έλληνες – εξειδικευμένα στελέχη της. H εταιρεία, εξειδικευμένη στα λιμενικά

έργα, έχει μεταφέρει από την Ελλάδα στα HAE σημαντικό μέρος του μηχανολογικού

της εξοπλισμού, τον οποίο ενίσχυσε και με πλωτούς γερανούς και ρυμουλκά που

αγόρασε από την Κίνα.