Ο διευθύνων σύμβουλος της Intel, Paul Otellini, παρουσιάζει κατά τη διάρκεια

της Διεθνούς Έκθεσης Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών δύο συσκευές που άλλαξαν την

πορεία της αγοράς: ένα από τα πρώτα κινητά τηλέφωνα της Μοτορόλα και έναν από

τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές της IBM. Μήπως η επόμενη… επανάσταση

είναι η τηλεόραση μέσω του Διαδικτύου;

Έχετε φανταστεί πώς θα ήταν ο κόσμος, αν όλοι είχαν τη δυνατότητα να

παρακολουθούν τηλεόραση μέσω του Ίντερνετ; Ακριβώς αυτό είναι το σχέδιο! Αντί

να βλέπουν κανάλια που μεταδίδονται σε συγκεκριμένες συχνότητες ή δορυφορική

τηλεόραση της οποίας το πρόγραμμα επιλέγεται από τη διεύθυνση κάθε τηλεοπτικού

σταθμού, οι τηλεθεατές να μπορούν να κάνουν κάτι καλύτερο: να ψάχνουν στο

Ίντερνετ και να επιλέγουν οι ίδιοι ποιο πρόγραμμα θα παρακολουθήσουν στην

τηλεόρασή τους, από εκατοντάδες χιλιάδες – κυριολεκτικά – διαφορετικά κανάλια!

Αυτό θα είναι εφικτό, καθώς οι τηλεοπτικοί δέκτες θα είναι συνδεδεμένοι με το

Διαδίκτυο σε πολύ υψηλές ταχύτητες.

«Οσμή» κέρδους

Όπως δείχνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις που παρουσιάστηκαν στη φετινή Διεθνή

Έκθεση Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών, που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές

ημέρες, το μέλλον ανήκει στην τηλεόραση μέσω του Διαδικτύου, καθώς

εταιρείες-γίγαντες, όπως η Yahoo! και η Google, η Intel και η Microsoft, έχουν

εκδηλώσει ενδιαφέρον να μπουν δυναμικά στο παιχνίδι της Ιντερνετικής

τηλεόρασης, που προσφέρει ευκαιρίες για μεγάλα κέρδη.

H Yahoo! και η Google ενδιαφέρονται να «μοιράζουν» τέτοιου είδους προγράμματα

στους τηλεθεατές μέσω του Διαδικτύου, ενώ η Intel θέλει να κατασκευάσει νέα

γενιά επεξεργαστών που θα επιτρέπουν την πραγματοποίηση του εγχειρήματος, το

οποίο μέχρι πρόσφατα ανήκε στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας: να ανοίγει

ο τηλεθεατής την τηλεόρασή του στην κρεβατοκάμαρα ή στο σαλόνι του και να

παρακολουθεί μέσω Ίντερνετ οποιοδήποτε πρόγραμμα τον ενδιαφέρει, χωρίς να

δεσμεύεται από κανάλια.

Αναζητεί συμμαχίες

H Microsoft, από την πλευρά της, αναζητεί συμμαχίες που θα της επιτρέψουν να

χρησιμοποιηθεί, στις νέες αυτές τηλεοράσεις, το δικό της λογισμικό για την

απαιτούμενη σύνδεση στο Ίντερνετ. Σήμερα, η Microsoft κυριαρχεί στην αγορά

προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς το λογισμικό της βρίσκεται

εγκατεστημένο σε εννέα στους δέκα υπολογιστές! «Είναι ξεκάθαρο, ότι το ποτάμι

δεν γυρίζει πίσω», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Intel, Paul Otellini, και

προσθέτει: «Υπάρχει μια ξεκάθαρη προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί το Ίντερνετ ως

μέσο διανομής τηλεοπτικού προγράμματος· και αυτό δεν πρόκειται να σταματήσει».

Μάχη συμφερόντων

H είσοδος εταιρειών οι οποίες μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνταν μόνο στον τομέα

των υπολογιστών και του Διαδικτύου, στον χώρο της τηλεόρασης, αναμένεται να

προκαλέσει «πόλεμο» με τις παραδοσιακές εταιρείες του κλάδου, οι οποίες σήμερα

προσφέρουν υπηρεσίες δορυφορικής, καλωδιακής και συνδρομητικής τηλεόρασης. Οι

εταιρείες αυτές δεν θέλουν με κανέναν τρόπο να χάσουν την πελατεία τους και θα

αγωνιστούν σκληρά, τόσο για να κρατήσουν τους τηλεθεατές, όσο και για να

κατακτήσουν κι αυτές μερίδιο από την πίτα της μετάδοσης τηλεοπτικών

προγραμμάτων μέσω του Διαδικτύου. Ο ανταγωνισμός φουντώνει, μέρα με την ημέρα,

καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν ψηφιακές τηλεοράσεις.

Το μεγάλο πλεονέκτημα που προσφέρει η τηλεόραση μέσω Διαδικτύου, είναι ότι ο

τηλεθεατής έχει πολύ μεγαλύτερο έλεγχο σε ό,τι αφορά τα προγράμματα που

παρακολουθεί. «H παραδοσιακή τηλεόραση είναι νεκρή», λέει ο Γουίλιαμ Ράντολφ

Χιρστ, συνεργάτης της επενδυτικής εταιρείας Kleiner Perkins Caufield &

Byers. Ο κ. Χιρστ είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Akimbo, εταιρείας

που προσφέρει υπηρεσίες μέσω του Διαδικτύου. H Akimbo παρέχει, μεταξύ άλλων,

στους πελάτες της τη δυνατότητα να «κατεβάζουν» τηλεοπτική εικόνα (βίντεο) από

το Ίντερνετ σε ειδικές τηλεοπτικές συσκευές. Πρόσφατα η Akimbo ανακοίνωσε ότι

πέτυχε συμφωνία, η οποία θα επιτρέπει στους πελάτες της να «κατεβάζουν»

ταινίες του Χόλιγουντ, τις οποίες στη συνέχεια θα μπορούν να παρακολουθούν

στις τηλεοράσεις τους.

Θα κυριαρχήσει

Με βάση τις τρέχουσες τεχνολoγικές εξελίξεις, η τηλεόραση μέσω του Διαδικτύου

(IPTV) σύντομα θα κυριαρχήσει, «αρπάζοντας» σημαντικό μερίδιο από τα

παραδοσιακά κανάλια. Αυτό μάλιστα δεν αναμένεται να συμβεί μόνο στις Ηνωμένες

Πολιτείες, αλλά και σε άλλες χώρες, σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, είναι δύσκολο να

βρει κανείς στο Διαδίκτυο τηλεοπτικό πρόγραμμα καλής ποιότητας. Επιπλέον, η

βιομηχανία ηλεκτρονικών καταναλωτικών συσκευών δεν έχει καταφέρει ακόμη να

φτάσει σε συμφωνία με τους δημιουργούς, όπως είναι το Χόλιγουντ, για την

προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων, γίνονται όμως κινήσεις προς την

κατεύθυνση αυτή.

Το μεγάλο πλεονέκτημα της τηλεόρασης μέσω του Διαδικτύου είναι το πολύ

χαμηλότερο κόστος της σε σχέση με την καλωδιακή τηλεόραση. Επίσης, επιτρέπει

στους καταναλωτές να αποθηκεύουν ταυτόχρονα πολλά προγράμματα, τα οποία

μπορούν αργότερα να παρακολουθήσουν με την ησυχία τους στην τηλεόραση του

δωματίου ή του σαλονιού τους.

Το Ίντερνετ αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον

οποίο θα βλέπουμε τηλεόραση στο μέλλον· και πολλά θα κριθούν από το πόσο

προσιτό θα γίνει το «γρήγορο» Ίντερνετ για τα νοικοκυριά. Για να μεταδοθεί ένα

ψηφιακό βίντεο (π.χ. NTSC) σε πραγματικό χρόνο, απαιτείται ταχύτητα 1,5

Megabit, ενώ για να μεταδοθεί τηλεοπτικό σήμα υψηλής ποιότητας (high

definition), επίσης σε πραγματικό χρόνο, απαιτείται ταχύτητα έξι έως οκτώ Megabit.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ