Μάχη γιγάντων στους αιθέρες: σε έντονη αντιπαράθεση έχουν εμπλακεί οι δύο

κορυφαίες εταιρείες στην κατασκευή επιβατηγών αεροσκαφών, η ευρωπαϊκή Airbus

και η αμερικανική Boeing. Αιτία, η παραγωγή από τη δεύτερη ενός «πλαστικού»

αεροσκάφους.

Το Boeing 787 Dreamliner, το οποίο έχει στα σκαριά η αμερικανική εταιρεία, θα

είναι το πρώτο επιβατηγό αεροσκάφος που θα διαθέτει άτρακτο και πτερύγια

κατασκευασμένα από σύνθετα υλικά – πλαστικό και ίνες άνθρακα – και όχι

αλουμίνιο. Το εγχείρημα αυτό είναι πρωτοποριακό. Σύνθετα υλικά

χρησιμοποιούνται μέχρι τώρα σε πλήθος εξαρτημάτων και οχημάτων (από καλάμια

ψαρέματος και ρακέτες του τένις, μέχρι ποδήλατα και αυτοκίνητα της Φόρμουλα 1)

αλλά και στην αεροναυπηγική, όμως είναι η πρώτη φορά που θα αποτελέσουν τη

βασική ύλη για μια τόσο μεγάλη κατασκευή, μιαν άτρακτο αεροσκάφους που θα

μεταφέρει μέχρι και 300 άτομα.

H Airbus ήταν η εταιρεία που πρώτη χρησιμοποίησε – το 1985 – τα σύνθετα υλικά

στο ουραίο τμήμα του αεροσκάφους A 310 και μάλιστα τώρα είναι έτοιμη να κάνει

ένα βήμα πιο πέρα. Στο υπό κατασκευή A 350, τον μεγαλύτερο αντίπαλο του Boeing

787, τα πτερύγια θα προέρχονται από παρόμοια υλικά. Όχι όμως και η άτρακτος. H

άτρακτος θα κατασκευασθεί από αλουμίνιο και αυτή είναι μία από τις μεγάλες

διαφορές σε σύγκριση με το 787 Dreamliner. Μάλιστα, η ευρωπαϊκή εταιρεία

επισημαίνει ότι η χρήση σύνθετων υλικών στην άτρακτο είναι επισφαλής.

Ουράνια… χαρακώματα

Οι σχετικές δηλώσεις εκπροσώπων τής Airbus έχουν σημάνει συναγερμό στην άλλη

πλευρά του Ατλαντικού και στην Boeing, στελέχη της οποίας εμφανίζονται

οργισμένα από τις κρίσεις των… συναδέλφων τους. «H Boeing έμεινε πίσω σε

πολλά άλλα μικρά βήματα κατά το παρελθόν όσον αφορά τη χρήση σύνθετων υλικών

και τώρα προσπαθεί να κερδίσει το χαμένο έδαφος με ένα γιγάντιο βήμα. Όμως

αυτό συνοδεύεται από συγκεκριμένους κινδύνους», επεσήμανε συγκεκριμένα

εκπρόσωπος της Airbus. Το ίδιο στέλεχος μάλιστα διευκρίνισε ότι, σε αντίθεση

με την περιοχή των πτερυγίων, η άτρακτος είναι περισσότερο ευπαθής περιοχή

ώστε να χτυπηθεί από τα συστήματα φόρτωσης των αποσκευών, τροφοδοσίας των

εδεσμάτων και εξόδου των επιβατών. «Είναι πιο δύσκολο να εντοπισθούν πιθανές

ζημιές αλλά και η ακριβής έκτασή τους στα υλικά από ίνες άνθρακα. Το μεταλλικό

υλικό απορροφά την ενέργεια και παραμορφώνεται· έτσι η ζημιά, συνήθως, είναι

τοπική. Όμως το υλικό των ινών άνθρακα δεν παραμορφώνεται πριν σπάσει».

Κρίσεις όπως οι παραπάνω, προκάλεσαν αναταραχή στα γραφεία του αμερικανικού

γίγαντα. «H άτρακτος από σύνθετα υλικά θα είναι τόσο ισχυρή, ώστε αν δεν

υπάρχει ορατή ζημιά, δεν θα χρειάζεται επιδιόρθωση», απάντησε εκπρόσωπος της

Boeing και άφησε να εννοηθεί ότι στόχος της Airbus είναι να προκαλέσει

ανησυχία στις αεροπορικές εταιρείες που δείχνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο

για το 787 Dreamliner: 291 παραγγελίες έχει στα συρτάρια της η Boeing για το

787, ενώ η ευρωπαϊκή εταιρεία 172 για το A350, το οποίο αναμένεται να ανοίξει

τα φτερά του δύο χρόνια μετά τον… εχθρό του.

© The Times, 2006

Επιμέλεια: Ρένα Δημητρίου