«Με τα μούτρα» έχουν πέσει στη μελέτη των τευχών δημοπράτησης του διαγωνισμού

για τις ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τόσο οι δικηγόροι των εταιρειών που

ενδιαφέρονται γι’ αυτές όσο και τα αρμόδια στελέχη των τραπεζών. Οι όροι του

διαγωνισμού – και κυρίως τα «ψιλά γράμματα» – είναι τόσο πολύπλοκοι, που

πρέπει κανείς να αναλώσει δεκάδες ώρες ούτως ώστε να τους κατανοήσει. Ειδικά

για τις ξένες τράπεζες, η μελέτη των τευχών θα απαιτήσει διπλάσιο χρόνο, αφού

ο ΔΕΣΜΗΕ, ο αρμόδιος κρατικός φορέας, δεν μπήκε στον κόπο να τα μεταφράσει στα

αγγλικά! Κι αυτό, ενώ είναι γνωστό σε όλους ότι οι ξένες τράπεζες – κυρίως –

είναι αυτές που θα αποφασίσουν, εάν τελικά θα κατασκευασθούν ιδιωτικές μονάδες

ηλεκτροπαραγωγής ή όχι. Δεν έχουν άδικο, λοιπόν, αυτοί που φοβούνται ότι η

προκήρυξη του διαγωνισμού θα πάει πολύ πίσω – πέρα μάλιστα και από τις αρχικές

προθέσεις του αρμόδιου υπουργείου Ανάπτυξης.


Άρση του… απαγορευτικού

Σύντομα τα ναύλα της Γ’ θέσης δεν θα καθορίζονται από το υπουργείο, κι έτσι

το Αιγαίο θα γίνει πιο… ελκυστικό για τους επιχειρηματίες

Οι εξελίξεις στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά θα είναι ραγδαίες το 2006. Αυτό

τουλάχιστον εκτιμούν τα στελέχη τόσο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε

αυτήν όσο και των πιστωτριών τραπεζών. H αιτία για την εν λόγω εκτίμηση δεν

είναι άλλη από το γεγονός ότι η ολική απελευθέρωση της συγκεκριμένης αγοράς

αποτελεί – πλέον – θέμα χρόνου. Με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ασκεί αφόρητες

πιέσεις, η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν έχει πια άλλη επιλογή από το να

απελευθερώσει πλήρως τη διαμόρφωση των ναύλων όλων των θέσεων. Με την άρση και

αυτού του περιορισμού – δηλαδή των ναύλων της Γ’ θέσης, τα οποία και

καθορίζονται σήμερα με υπουργική απόφαση -, η θάλασσα του Αιγαίου θα

αναδειχθεί σε μια ιδιαίτερα ελκυστική αγορά, όχι μόνο για τους επαγγελματίες

ακτοπλόους αλλά και για επιχειρηματίες… παντός καιρού.



Ο «εμφύλιος» διαλύει τον ΣΕΣΜΕ

Ο «εμφύλιος» στον χώρο των σούπερ μάρκετ καλά κρατεί. Πρόκειται για μια

διαμάχη που μαίνεται εδώ και πολύ καιρό και η οποία, φυσικά, δεν είναι άσχετη

με τον έντονο ανταγωνισμό και τον πόλεμο τιμών που έχει ξεσπάσει στη

συγκεκριμένη αγορά. Το περίεργο δεν είναι, βέβαια, η «έκρηξη» του ανταγωνισμού

(την οποία, άλλωστε, συναντούμε στους περισσότερους κλάδους της ελληνικής

οικονομίας), αλλά το γεγονός ότι ο «εμφύλιος» αυτός κοντεύει να διαλύσει το

συνδικαλιστικό όργανο των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ της χώρας. Όταν από τον

ΣΕΣΜΕ έχουν ήδη αποχωρήσει οι Carrefour Μαρινόπουλος, A-B Βασιλόπουλος,

Ατλάντικ και τώρα τελευταία και η εταιρεία Μετρό, είναι σαφές πως ο Σύνδεσμος

δύσκολα μπορεί να ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τον κλάδο.


Ψάχνουν για δουλειές

Για νέες αγορές, συγγενικές βέβαια με τον κατασκευαστικό κλάδο, ψάχνουν ολοένα

και περισσότερο οι Έλληνες εργολάβοι, για να καλύψουν τα κενά που

δημιουργούνται από τη συρρίκνωση των δημοσίων έργων. Ο όμιλος της ΓΕΚ, για

παράδειγμα, θα είναι ο πρώτος ιδιώτης που θα κατασκευάσει – και θα

εκμεταλλευθεί στη συνέχεια – ένα ολόκληρο βιομηχανικό πάρκο στη Θεσσαλονίκη.

Μαθαίνουμε, μάλιστα, ότι ανάλογες δουλειές διεκδικούν και άλλοι όμιλοι.


Κυρίαρχος του παιχνιδιού

Τρεις νέους, μεγάλους πελάτες έχει εξασφαλίσει η Δημόσια Επιχείρηση Παροχής

Αερίου. Πρόκειται για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων (που θα αγοράζει

φυσικό αέριο για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Θεσσαλονίκης), τη ΔΕΗ (για τη

νέα μονάδα της στο Λαύριο) και – αργότερα – την Αλουμίνιον της Ελλάδος, για τη

δική της μονάδα ηλεκτροπαραγωγής. Το γεγονός αυτό ικανοποιεί ιδιαίτερα τη

διοίκηση της επιχείρησης, για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι, παρά την

απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου – προς το παρόν μόνο για

ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες – η ΔΕΠΑ φαίνεται να ελέγχει το παιχνίδι με άνεση.

Ο δεύτερος είναι ότι, με αυτούς τους νέους πελάτες, η επιχείρηση αποκτά ένα

πιο «υγιές» πελατολόγιο. Διότι, με έναν και μοναδικό πελάτη, όσο καλός και να

είναι αυτός, οι συναλλαγές είναι πάντα πιο δύσκολες.

Την επιστροφή στους μετόχους 1,24 ευρώ ανά μετοχή (και συνολικού ποσού

7.999.488 ευρώ) αποφάσισε η Γενική Συνέλευση της Ιμπέριο. Με την επιστροφή

κεφαλαίου μειώνεται ισόποσα το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, καθώς η

ονομαστική αξίας της μετοχής διαμορφώνεται από 1,73 ευρώ σε 0,49 ευρώ. Το

μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα ανέρχεται σε 3.161.088 ευρώ, διαιρούμενο σε

6.451.200 κοινές ανώνυμες μετοχές, ονομαστικής αξίας 0,49 ευρώ.