Ο Gabriel Hawawini είναι πρύτανης του INSEAD από τον Αύγουστο του 2000. Έχει

βραβευτεί για τις ακαδημαϊκές του επιδόσεις από το πανεπιστήμιο City της Νέας

Υόρκης, το Wharton, όπου δίδασκε, καθώς και το 2004 από το ίδρυμα Fullbright.

Έχει γράψει 12 βιβλία και πάνω από 70 ερευνητικά δοκίμια γύρω από θέματα

διοίκησης, εκτίμηση ρίσκου, διαχείριση χαρτοφυλακίου κ.ά.

Πόσο σημαντική θεωρείτε την έρευνα σε ένα Business School;

Αρκετά σημαντική γιατί συμβάλλει στην καλή φήμη της εκάστοτε σχολής και ελκύει

τους καλύτερους μαθητές. H έρευνα είναι επίσης σημαντική για τις

εταιρείες-πελάτες ενός Business School, όσον αναφορά στην εξειδικευμένη

εκπαίδευση. Οι κορυφαίες εταιρείες προτιμούν να στέλνουν τα στελέχη τους σε

Business Schools, όπου αναπτύσσονται σχετικές έρευνες με το αντικείμενό τους,

παρά σε σχολές όπου διδάσκονται απλά το υλικό παλαιοτέρων ευρημάτων.

To INSEAD αναπτύχθηκε στη Γαλλία. Σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον «πιο χαλαρό»

σε σχέση με το γνωστό αγγλοσαξονικό μοντέλο εκπαίδευσης. Παρ’ όλα αυτά

θεωρείται ως μία από τις καλύτερες σχολές.

Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το γεγονός πως το INSEAD ήταν πάντα μία διεθνής

και όχι γαλλική εταιρεία, καθώς επίσης και με το γεγονός πως πρόκειται για μία

ιδιωτική και ανεξάρτητη σχολή με αποτέλεσμα να παίρνει τις δικές της

αποφάσεις. Στην πρώτη τάξη του MBA – το 1959 – είχαμε κιόλας μαθητές από 14

διαφορετικές εθνικότητες. Σήμερα έχουμε από 65 διαφορετικές εθνικότητες. H

δημιουργία του INSEAD το 1957 συνέβαλε επίσης στην ανάγκη να ενισχυθεί η

επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη ύστερα από μία μεταπολεμική περίοδο

συγκέντρωσης και αναγέννησης. (Σύμβαση της Ρώμης, 1958). Ολόκληρος ο κόσμος

είχε τεθεί σε εγρήγορση και το INSEAD είχε τη δυνατότητα να πρωτοστατήσει. Κι

αυτό γιατί οι ιδρυτές μάς καθόρισαν ένα σύστημα βασικών αρχών, το οποίο

οδήγησε τη σχολή σε επιτυχία, τόσο εντός όσο και εκτός της Γαλλίας.

Και πρέπει να πούμε ότι οι αρχές μάς εμπνέουν έως σήμερα.

Ποιες αρχές ήταν αυτές;

· Διαφορετικότητα τόσο στη μορφή εκπαίδευσης με συνεχή εμπλουτισμό όσο και στο

κτίσιμο της προσωπικότητας των στελεχών με σκοπό το δυναμικό αποτέλεσμα στην

επιχειρηματικότητα και στην κοινωνία.

· Πνευματική και οικονομική ανεξαρτησία και αυτονομία στη λήψη των αποφάσεων

· Ακαδημαϊκή εγρήγορση και σχετικότητα

· Στενή συνεργασία με τη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα

· Πνεύμα επιχειρηματικότητας και καινοτομίας σε οτιδήποτε κάνουμε

Τι έχει αλλάξει στην επιχειρηματική εκπαίδευση μετά την 11η

Σεπτεμβρίου; Ειδικά σε ό,τι αφορά τα Business Schools.

Κάποιες ευρωπαϊκές σχολές έχουν αύξηση εισροής των αλλοδαπών μαθητών ως

αποτέλεσμα της 11ης Σεπτεμβρίου, καθώς η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επιβάλει

αυστηρή μεταναστευτική πολιτική. Στο INSEAD όμως, οι συνέπειες της 11ης

Σεπτεμβρίου δεν είναι ορατές, κάτι που προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία

υποδοχής των μαθητών. Αυτό αποτελεί συνέπεια του γεγονότος πως το INSEAD είχε

πάντα υψηλού ποιοτικού επιπέδου διεθνείς μαθητές. Οι περισσότεροι προτιμούν το

INSEAD παρακινούμενοι από τη φήμη της σχολής και όχι επειδή δεν μπορούν να

πάνε σε κάποια σχολή των ΗΠΑ.

Πώς αντέδρασε η ασιατική αγορά στο άνοιγμά σας;

Δραστηριοποιούμαστε στην Ασία για περισσότερο από 20 χρόνια, διδάσκοντας και

παράγοντας αυθεντική έρευνα. Σήμερα, περίπου το 25% των μαθητών του INSEAD

προέρχονται από την Ασία και επιπλέον έχουμε ιδρύσει ισχυρούς επιχειρηματικούς

και ακαδημαϊκούς δεσμούς στην περιοχή. Το Campus του INSEAD στην Σιγκαπούρη

ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2000 και σήμερα απασχολεί 150 άτομα μόνιμο

προσωπικό και ακαδημαϊκούς. Το Ασιατικό Campus αποτελεί πραγματική επιτυχία

και έχει προσθέσει μία νέα διάσταση δραστηριοτήτων με πολλές ανταλλαγές

μαθητών και από τα δύο campuses. Περίπου πάνω από το 60% των μαθητών μας

επιλέγουν να σπουδάσουν και στα δυο campuses. Το Ασιατικό Campus κατά το

ακαδημαϊκό έτος 2002-03, μόλις 3 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του,

ξεπέρασε τους οικονομικούς στόχους που είχαν προγραμματιστεί για 2 χρόνια

μετά.

Τι ποσοστό γυναικών παρακολουθεί το πρόγραμμα MBA; Πιστεύετε πως οι

γυναίκες managers έχουν τις ίδιες ευκαιρίες και ικανότητες με τους άντρες;

Οι γυναίκες είναι οπωσδήποτε το ίδιο ικανές με τους άντρες, αλλά η θυσία μίας

υψηλού επιπέδου επιχειρηματικής καριέρας – λιγότερος χρόνος για τα παιδιά και

την οικογένεια – είναι πιθανότατα πιο καταπιεστική για τις γυναίκες. Παράλληλα

οι έρευνες δείχνουν πως οι γυναίκες εξακολουθούν να κερδίζουν λιγότερα από

τους άντρες για την ίδια εργασία. Επιπλέον δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε

ότι υπάρχει η «γυάλινη οροφή» στους περισσότερους οργανισμούς για τις

γυναίκες, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολο να αναρριχηθούν στην ιεραρχία μιας

εταιρείας από ένα επίπεδο και πάνω. Στο INSEAD οι γυναίκες είναι μόλις το 20%,

ποσοστό που αντιπροσωπεύει την εικόνα και στον πραγματικό επιχειρηματικό

κόσμο. Αντιλαμβανόμαστε πως πρέπει να προσελκύσουμε περισσότερες γυναίκες, και

αυτό το επιδιώκουμε με το να συμμετέχουμε στα δίκτυα των γυναικών και να

προσφέρουμε υποτροφίες για γυναίκες.

Οι εξαιρετικοί φοιτητές και καθηγητές είναι αυτοί που κάνουν τη διαφορά

«Αποστολή μας είναι να ενθαρρύνουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον το οποίο θα

φέρει κοντά ανθρώπους, κουλτούρες και ιδέες από όλο τον κόσμο», λέει ο

καθηγητής Hawawini ο οποίος τονίζει ότι οι καλοί φοιτητές και το διδακτικό

προσωπικό είναι τα στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν μια σχολή στην κορυφή.

Τι πιστεύετε για τους Έλληνες σπουδαστές σας. Παίζουν ρόλο οι

πολιτιστικές διαφορές ή τελικά υπερισχύει όλων η επιχειρηματική κουλτούρα;

Στο INSEAD ενθαρρύνουμε τις πολιτιστικές διαφορές στο σώμα των μαθητών μας.

Αποστολή μας είναι να ενθαρρύνουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον το οποίο θα

φέρει κοντά ανθρώπους, κουλτούρες και ιδέες από όλο τον κόσμο. Δεν υπάρχει

κάποια κυρίαρχη κουλτούρα στο campus. Καμία εθνικότητα δεν εκπροσωπεί πάνω από

το 12% του συνολικού σώματος των μαθητών μας. Πιστεύουμε στην εκμάθηση μέσω

της ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών.

Τι κάνει τη διαφορά μεταξύ μίας κορυφαίας σχολής και των υπολοίπων;

Αυτό που κάνει πραγματικά τη διαφορά είναι οι εξαιρετικοί φοιτητές και

καθηγητές συνδυαστικά, με μία παγκόσμια οπτική θεώρηση των πραγμάτων και ένα

πολύ αναγνωρισμένο brand. Τα υπόλοιπα ακολουθούν αυτόματα.

Είπε

Το INSEAD είχε πάντα υψηλού ποιοτικού επιπέδου διεθνείς μαθητές. Οι

περισσότεροι το προτιμούν παρακινούμενοι από τη φήμη της σχολής

Είπε

Στην πρώτη τάξη του MBA – το 1959 – είχαμε κιόλας μαθητές από 14

διαφορετικές εθνικότητες. Σήμερα έχουμε από 65 διαφορετικές εθνικότητες