«Παγώνουν» έργα προϋπολογισμού πάνω από 1,2 δισ. ευρώ, τα οποία είχε

προγραμματιστεί να αρχίσουν φέτος (οι διαδικασίες προκήρυξης και ανάθεσης της

κατασκευής τους) με χρηματοδότηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Πρόκειται για τμήματα των αυτοκινητοδρόμων και άλλες υποδομές που «μπαίνουν

στο συρτάρι», καθώς δεν θα επιτευχθεί ο αρχικός προγραμματισμός και έτσι δεν

θα εισπραχθούν εντός του 2005 οι κοινοτικοί πόροι που προορίζονταν για την

κατασκευή τους.

Αιτία, οι ρυθμοί «χελώνας» στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων που

εξακολουθούν να υπάρχουν παρά την επίπλαστη εικόνα επιτάχυνσης των

απορροφήσεων που επιχειρεί να παρουσιάσει η κυβέρνηση. Οι ανεπάρκειες στους

μηχανισμούς σύνταξης των μελετών των έργων και οι ελλείψεις στους φακέλους που

υποβάλλονται στις αρμόδιες κοινοτικές αρχές συνεχίζουν να προκαλούν μεγάλες

καθυστερήσεις στην απορρόφηση των κοινοτικών πόρων και να αποτελούν

«γάγγραινα» για την οικονομία. Τα προβλήματα αυτά, αλλά και η «αδηφάγος» μαύρη

τρύπα του προϋπολογισμού, οδηγούν σε αναβολή των έργων αυτών που θα

χρηματοδοτούνταν φέτος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

«Ψαλίδι» 15%

Στο υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν ότι υπάρχει μεγάλη υστέρηση στην

απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων που είχαν προϋπολογισθεί ως έσοδα του

Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Όπως τονίζουν, θα περικόψουν ανάλογα, κατά

15%, τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που προορίζονται να

διατεθούν ως εθνική συμμετοχή στα προγραμματισμένα έργα. Πρόκειται για

περικοπές δημοσίων επενδύσεων που ουσιαστικά προσφέρονται θυσία στον βωμό των

δημοσίων ελλειμμάτων. Το «ψαλίδι» στις δημόσιες επενδύσεις θα είναι ένα από τα

μέτρα του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, προκειμένου να κλείσει η

μαύρη τρύπα του φετινού προϋπολογισμού, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία του

πρώτου εξαμήνου, υπερβαίνει το 1,5 δισ. ευρώ.

Ο «μεγάλος χαμένος»

Διευρύνεται έτσι, και λόγω των περικοπών αυτών, ο κατάλογος των έργων που η

έναρξη ή η ολοκλήρωση της κατασκευής τους παρουσιάζει δραματικές

καθυστερήσεις. Τα στοιχεία που αφορούν τις αλλεπάλληλες αναβολές της

ολοκλήρωσης των χρονοδιαγραμμάτων του τραμ, του προαστιακού σιδηρόδρομου αλλά

και άλλων προγραμματισμένων δημοσίων έργων, είναι αποκαλυπτικά για την πορεία

εκτέλεσης των μεγάλων έργων, πολλά από τα οποία αντιμετωπίζουν έντονα

προβλήματα χρηματοδότησης. Μεγάλος χαμένος των καθυστερήσεων αυτών είναι η

ελληνική οικονομία, όχι μόνον επειδή κινδυνεύει να χάσει οριστικά κοινοτικούς

πόρους λόγω αδυναμίας έγκαιρης είσπραξής τους, αλλά και διότι εξαιτίας της

καθυστέρησης των έργων επιταχύνεται η καθίζηση των ρυθμών ανάπτυξης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν ότι εξαιτίας

της χαμηλών ρυθμών είσπραξης των κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα έσοδα

του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από την πηγή αυτή θα υστερήσουν κατά

περίπου 15% σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα. Έτσι, ένα αντίστοιχο ποσοστό από

τις δαπάνες του ΠΔΕ που είχαν προϋπολογισθεί δεν πρόκειται να διατεθεί. Οι

δαπάνες του ΠΔΕ για το 2005 προβλεπόταν να ανέλθουν τα 8,050 δισ. ευρώ. Τώρα,

το ποσό που θα διατεθεί θα είναι μειωμένο κατά 15% (ή περίπου 1,2 δισ. ευρώ).

Για να «καλύψουν» ελλείμματα

Αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών παραδέχονται ότι οι περικοπές στις

δαπάνες του ΠΔΕ θα συμβάλουν στην «κάλυψη» των μεγάλων υπερβάσεων που

παρουσιάζουν φέτος τα δημόσια ελλείμματα. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι

έτσι «κουτσουρεύεται» ακόμη περισσότερο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ήδη

η κυβέρνηση, στον φετινό προϋπολογισμό προχώρησε σε μεγάλη μείωση -κατά 16%

-των προβλέψεων για τις δαπάνες του ΠΔΕ σε σχέση με πέρυσι (που ανέρχονταν σε

9,6 δισ. ευρώ) επικαλούμενη το πέρας των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά είναι σαφές

ότι έβαλε μαχαίρι στις αναπτυξιακές δαπάνες για χάρη των ελλειμμάτων που

διογκώθηκαν με την απογραφή.

Επιπτώσεις στην ανάπτυξη

Το νέο «ψαλίδι» στις δημόσιες επενδύσεις, καθώς αφαιρεί δαπάνες που κανονικά

θα πραγματοποιούνταν σε διάφορους τομείς της οικονομίας, εκτιμάται ότι θα έχει

αρνητική επίδραση στην οικονομική ανάπτυξη. Ήδη οι προβλέψεις της Τραπέζης της

Ελλάδος χτυπούν «καμπανάκι», αφού μιλούν για κάμψη του ρυθμού ανάπτυξης της

οικονομίας στα επίπεδα του 3% το 2005, από 3,9% που προβλέπει η κυβέρνηση.

Πρόβλεψη που, αν επαληθευτεί, θα έχει επιπτώσεις και στο επίπεδο της ανεργίας.

Το τρικ των προεσόδων

Σε ό,τι αφορά την κάλυψη του ελλείμματος του φετινού προϋπολογισμού, στο

υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι θα συμβάλει και η προείσπραξη των εσόδων

με τη μέθοδο της τιτλοποίησης μελλοντικών φορολογικών εσόδων του κράτους.

Πρόκειται για ένα μέτρο με το οποίο η κυβέρνηση όχι μόνο υιοθετεί αλλά και

διευρύνει τη λειτουργία μεθόδων τις οποίες κατέκρινε ως αντιπολίτευση. Με το

τρικ των προεσόδων αναμένεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους έως 4 δισ. ευρώ. Το

υπουργείο Οικονομικών ήδη έχει έλθει σε συμφωνία με τις τράπεζες για την

έκδοση των τίτλων αυτών, που θα έχουν τη μορφή ομολόγων.