H Σαγκάη, μία πόλη που άλλοτε την κατέκλυζαν τα ποδήλατα, χάνει το…στοίχημα

που έβαλε πριν από περίπου 25 χρόνια!

Είναι η κινεζική πόλη που σταθερά και με ταχύτατους ρυθμούς προσανατολίζεται

προς τη Δύση! Όταν οι ιθύνοντες σχεδίαζαν την εικόνα που ήθελαν να δώσουν στην

πόλη στις αρχές της δεκαετίας του 1980, είχαν αποκλείσει δύο δεινά: την

κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Με αυτόν τον στόχο,

διοχετεύθηκαν τεράστια ποσά προκειμένου να κατασκευαστούν εντυπωσιακές

γέφυρες, δρόμοι με κλίση και ένα νέο δίκτυο υπόγειου σιδηροδρόμου. Μια ματιά

όμως από ένα παράθυρο της πόλης σήμερα, αποτελεί την καλύτερη και συνάμα την

πιο απογοητευτική διάψευση των παραπάνω προσδοκιών. H Σαγκάη, μία πόλη που

άλλοτε την κατέκλυζαν τα ποδήλατα, χάνει το… στοίχημα που έβαλε πριν από

περίπου 25 χρόνια!

Όσο οι πολίτες στην πλουσιότερη κινεζική πόλη γίνονται περισσότερο εύποροι,

εμφανίζουν ένα όλο και εντεινόμενο πάθος για τα αυτοκίνητα. Στη Σαγκάη, όπως

και σε μεγάλο τμήμα της Κίνας άλλωστε, «πλουτίζω» σημαίνει «αγοράζω

αυτοκίνητα»! Αποτέλεσμα αυτής της τάσης είναι να αυξάνονται όλο και

περισσότερο τα προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων και να μολύνεται η

ατμόσφαιρα. Αλλά και κάτι άλλο: τα αρχικά σχέδια της δεκαετίας του ’80

προέβλεπαν ότι ο αριθμός των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στην πόλη θα

ξεπεράσει το όριο των δύο εκατομμυρίων αυτοκινήτων το 2020. Το «ρεκόρ» αυτό

όμως έχει ήδη κατακτηθεί από τον περασμένο Νοέμβριο, δηλαδή 14 χρόνια

νωρίτερα.

Δεδομένων όλων αυτών, οι αρχές της πόλης προχωρούσαν κάθε χρόνο, από το 2000

και μετά, σε αυξήσεις των τελών για χορήγηση άδειας κυκλοφορίας του οχήματος

στη Σαγκάη. Αυτήν τη στιγμή μάλιστα ξεπερνούν τα 4.500 ευρώ για κάθε όχημα,

έχοντας διπλασιαστεί σε σύγκριση με τις τιμές που ίσχυαν πριν από λίγα χρόνια.

Παράλληλα έχει διευρυνθεί το σύστημα των μέσων μαζικής μεταφοράς με νέες

γραμμές.