Χρέη ύψους 3,5 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες απειλούν τις περισσότερες

κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, ενώ οι δημοπρατήσεις που εξακολουθούν να

γίνονται με το σταγονόμετρο οδηγούν σε ολοένα και μεγαλύτερες εκπτώσεις και

επιδεινώνουν το εφιαλτικό τοπίο στον κλάδο.

Το τετράμηνο Μαρτίου – Ιουνίου 2005 οι εκπτώσεις στα δημόσια έργα έφτασαν κατά

μέσον όρο το 43%, από 37%, θέτοντας σε ορατό κίνδυνο την ολοκλήρωσή τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής και πρώην υπουργός

του ΠΑΣΟΚ Χρίστος Βερελής, τα χρέη των κατασκευαστικών εταιρειών προς τις

τράπεζες έχουν ήδη φτάσει στο αστρονομικό ποσό των 3,5 δισ. ευρώ, ενώ από

αυτά, τα 2,7 δισ. είναι χρέη των εισηγμένων εταιρειών στο Χρηματιστήριο! Την

ίδια στιγμή ο κατασκευαστικός κλάδος ήδη μετρά 60.000 ανέργους, μεταξύ αυτών

περίπου 8.000 μηχανικούς, ενώ οι οφειλές του Δημοσίου και του ευρύτερου

δημόσιου τομέα προς τις κατασκευαστικές ανέρχονται στα 850 εκατ. ευρώ.

Μεγάλες εκπτώσεις

«Ο κατασκευαστικός τομέας σήμερα είναι »βόμβα» έτοιμη να εκραγεί και θα

παρασύρει όχι μόνο αυτές αλλά και άλλες επιχειρήσεις που συνδέονται με τον

κλάδο» επισημαίνει ο κ. Βερελής, ο οποίος χθες κατέθεσε στοιχεία και πίνακα με

τις εκπτώσεις δημοσίων έργων σε σχετική ερώτηση προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ. «Οι

κατασκευαστικές προκειμένου να πάρουν έργα δίνουν πολύ μεγάλες εκπτώσεις. Αν

συνυπολογιστεί ότι οι υψηλές αυτές εκπτώσεις δίνονται επί τιμολογίων

κατασκευής που είναι εξαιρετικά μειωμένα σε σχέση με αυτά προ του 2004, είναι

εύκολα αντιληπτό ότι γυρίζουμε σε δυσάρεστες καταστάσεις όπως προ του 1997 που

θεσπίστηκε ο μαθηματικός τύπος».

«Βούλιαξε ο κλάδος»

Όπως αναφέρεται στην ίδια ερώτηση, παρότι το ΥΠΕΧΩΔΕ επιχείρησε να ανακόψει το

κύμα των μεγάλων εκπτώσεων τις οποίες έδιναν και δίνουν οι εταιρείες

προκειμένου να πάρουν ένα δημόσιο έργο, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τα ενιαία

τιμολόγια δημοσίων έργων, ο μέσος όρος των εκπτώσεων όχι μόνο δεν μειώθηκε,

αλλά αυξήθηκε. Σε 50 έργα προϋπολογισμού, περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ο μέσος όρος

των εκπτώσεων που δόθηκαν είναι 43%. «Οι αιτίες αυτής της κατάστασης είναι

προφανείς» τονίζεται στην ερώτηση. «H κυβέρνηση πάγωσε για έναν χρόνο τις

δημοπρατήσεις των δημοσίων έργων προκειμένου να αλλάξει τον νόμο με συνέπεια ο

κλάδος να βουλιάξει. Όλοι ξέρουμε ότι οι υψηλές εκπτώσεις εγκυμονούν τον

κίνδυνο εγκατάλειψης των έργων και άλλες εμπλοκές που αφορούν τη χρηματοδότησή

τους από το Γ’ ΚΠΣ».