H κυοφορούμενη είσοδος της ΕΥΔΑΠ στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, αλλά

κυρίως η ανακοίνωση για τις συνομιλίες με την Pepsico-HBH για ενδεχόμενη

συνεργασία των δύο επιχειρήσεων στο κομμάτι της εμφιάλωσης και το δίκτυο

διανομής των προϊόντων, δημιουργούν νέα δεδομένα στην αγορά. Μάλιστα,

πληροφορίες «θέλουν» την εταιρεία να συνδυάζει την είσοδό της στον τομέα του

εμφιαλωμένου νερού με το λανσάρισμα καινοτόμων προϊόντων (όπως συσκευασία

πέντε λίτρων) που θα αλλάξουν τους κανόνες του ανταγωνισμού. Παρά το γεγονός

ότι – σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΥΔΑΠ – δεν υπάρχει ακόμα οριστική ή

προκαταρκτική συμφωνία στο θέμα αυτό, το γεγονός ότι η δημόσια επιχείρηση

βρίσκεται στο στάδιο των συνομιλιών ήταν αρκετό για να… ταράξει τα νερά.

«Κλειδί» το δίκτυο

H ενδεχόμενη αξιοποίηση του δικτύου της Pepsico, το οποίο ήδη διανέμει στην

αγορά το εμφιαλωμένο νερό «HBH-Λουτρακίου», επιτρέπει στην ΕΥΔΑΠ να καλύψει

άμεσα το «χαμένο έδαφος» σε σχέση με τους λοιπούς ανταγωνιστές. Όπως τονίζουν

παράγοντες της αγοράς, η μεγαλύτερη δυσκολία για την είσοδο οποιασδήποτε

εταιρείας στον κλάδο είναι η ανάπτυξη σωστού δικτύου διανομής. Ειδικά τους

καλοκαιρινούς μήνες, το νερό πρέπει να φτάσει έγκαιρα και σε μεγάλες ποσότητες

σε δυσπρόσιτους προορισμούς όπως είναι τα νησιά, καθώς εκεί πραγματοποιείται

το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου. Αν, όμως, οι σχετικές επαφές τελεσφορήσουν,

η ΕΥΔΑΠ θα μπορέσει να «πατήσει» στα σημεία πώλησης της Pepsico που ήδη

υπάρχουν και να αξιοποιήσει τις συνέργειες που έχει αναπτύξει η αμερικανική

εταιρεία.

Καλοκαίρι του 2006

Υπό αυτές τις προϋποθέσεις, στελέχη της ΕΥΔΑΠ εκτιμούν ότι το καλοκαίρι του

2006 το νέο τους προϊόν θα ανταγωνίζεται επί ίσοις όροις τα υπόλοιπα

εμφιαλωμένα νερά, τόσο στη «ζεστή» (καταστήματα τροφίμων και σούπερ μάρκετ)

όσο και στην «κρύα» (καταστήματα ψιλικών και περίπτερα) αγορά. H κίνηση αυτή

εκτιμάται ότι θα προκαλέσει σημαντικές ανακατατάξεις, αλλά και έντονη

κινητικότητα στην αγορά, καθώς οι υπόλοιποι «παίκτες» ετοιμάζουν ήδη τις

κινήσεις με τις οποίες θα «απαντήσουν». Αν και οι πληροφορίες για την είσοδο

της ΕΥΔΑΠ στον κλάδο είχαν κυκλοφορήσει ανεπίσημα εδώ και εβδομάδες, η

επιβεβαίωση των σχεδίων της δημόσιας επιχείρησης, διά στόματος του προέδρου

της κ. Σήφη Γλυνιαδάκη, «αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού».

Οικονομίες κλίμακας

Πάντως, παρά τον αρχικό αιφνιδιασμό που προκάλεσε η ανακοίνωση σε ορισμένες

εταιρείες του κλάδου, οι περισσότεροι από τους «παίκτες» στην αγορά του

εμφιαλωμένου νερού έχουν τα δικά τους ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ως απόρροια

της εμπειρίας τους από την πολυετή δραστηριοποίησή τους στην αγορά. Το πρώτο

από αυτά είναι οι οικονομίες κλίμακας που συμπιέζουν το κόστος του προϊόντος,

από τη στιγμή της εμφιάλωσης μέχρι τη μεταφορά του στο τελικό σημείο πώλησης.

Για την τιμή

Όπως εξηγεί ο κ. Βασίλης Χήτος, εμπορικός διευθυντής της Χήτος ABEE, «σε

αντίθεση με άλλα προϊόντα, στο εμφιαλωμένο νερό το μεγαλύτερο κόστος

προέρχεται από τα λειτουργικά έξοδα, τις πρώτες ύλες της συσκευασίας και τη

διανομή». Αυτό σημαίνει πως, ακόμα και αν η ΕΥΔΑΠ δραστηριοποιηθεί στο κομμάτι

του επιτραπέζιου νερού, το βασικό κόστος παραμένει κοινό, γεγονός που δεν

επιτρέπει στην εταιρεία να διαφοροποιηθεί σημαντικά σε ό,τι αφορά την τιμή.

Ωστόσο, αν τα στελέχη της ΕΥΔΑΠ επιλέξουν να λανσάρουν στην αγορά μεγαλύτερες

συσκευασίες (π.χ. των 5 λίτρων αντί των συσκευασιών 0,5 και 1,5 λίτρου, που

υπάρχουν), η τελική τιμή ανά λίτρο νερού μπορεί να είναι σημαντικά χαμηλότερη.

Αγορά 100 εκατ. ευρώ με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης

«Σύμμαχος» της ΕΥΔΑΠ στα σχέδιά της για πώληση εμφιαλωμένου νερού είναι η

έντονη ανάπτυξη που γνωρίζει ο κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, στην Ελλάδα καταναλώνονται σε ετήσια βάση

περίπου ένα δισεκατομμύριο λίτρα εμφιαλωμένου νερού, ενώ ο τζίρος προσεγγίζει

πλέον τα 100 εκατ. ευρώ, με διψήφιους ρυθμούς ετήσιας ανάπτυξης. Μάλιστα, οι

Έλληνες καταναλωτές υπολείπονται σημαντικά στην κατά κεφαλήν κατανάλωση

εμφιαλωμένου νερού, έναντι των λοιπών Ευρωπαίων, γεγονός που δημιουργεί

αισιόδοξες προοπτικές για τις εταιρείες του κλάδου. Με αυτά τα δεδομένα, η

αγορά φαίνεται πως «αντέχει» επιπλέον έναν «παίκτη», αν και οι εταιρείες που

δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα δείχνουν διατεθειμένες να «κλείσουν τον δρόμο»

στην ΕΥΔΑΠ.