Το φετινό πρόγραμμα του Κύκλου Μουσικής Δωματίου στο Μέγαρο Μουσικής

«αναδεικνύει την ευρωπαϊκή πολυπολιτισμικότητα και τις διαφοροποιήσεις των

αισθητικών προτύπων από πόλη σε πόλη της Ευρώπης», λέει ο Λεωνίδας Καβάκος

«H ετήσια παρουσίαση του Κύκλου της Μουσικής Δωματίου στο Μέγαρο Μουσικής

αποτελεί την πραγματοποίηση ενός ονείρου για μένα», λέει ο Λεωνίδας Καβάκος.

«Στην παγκόσμια μουσική σκηνή, η μουσική δωματίου έχει παρεξηγηθεί λόγω της

ιδιομορφίας της, της εσωτερικότητάς της, της μη πομπώδους ή πολυπρόσωπης

έκφρασής της και έχει καταχωρηθεί ως μουσικό είδος μικρότερης ποιοτικής αξίας.

Με εξαίρεση τα κουαρτέτα εγχόρδων, βλέπει κανείς ότι στους προγραμματισμούς

των αιθουσών υπάρχει σοβαρή έλλειψη μουσικής δωματίου», επισημαίνει. Ο πρώτος

Κύκλος Μουσικής Δωματίου στο Μέγαρο, «Από τον Σούμαν στον Μπραμς»,

πραγματοποιήθηκε το 1992. Ο φετινός – 13ος κύκλος – βρίσκει τον διάσημο

βιολονίστα στην ακμή του, με συνεχείς προσκλήσεις και συνεργασίες, με πάνω από

εκατό εμφανίσεις τον χρόνο, ανάμεσα σε αεροπλάνα και αίθουσες μουσικής

μεγαλουπόλεων.

«Προχθές επέστρεψα από το Βερολίνο όπου έδωσα οκτώ συναυλίες, αμέσως μετά την

Αθήνα πετάω για Φλωρεντία όπου θα παίξω υπό τον Ζούμπιν Μέτα και αμέσως μετά

φεύγω για περιοδεία στις ΗΠΑ», αναφέρει. Την 1η Μαΐου θα είναι στη Βουδαπέστη,

στις 2 Μαΐου στο Ζάλτσμπουργκ κ.ο.κ. Ο Λεωνίδας Καβάκος είναι σολίστας με

διεθνή απήχηση. Παρά το βαρύ πρόγραμμά του, όμως, ο ετήσιος Κύκλος της

Μουσικής Δωματίου είναι και φέτος εδώ, σε ένα πρόγραμμα που «αναδεικνύει την

ευρωπαϊκή πολυπολιτισμικότητα».

Κάθε μία από τις πέντε ημέρες συναυλιών αφορά σε μία ευρωπαϊκή πόλη. Χθές, ο

κύκλος ξεκίνησε με τη Βιέννη, με Σούμπερτ και Μπρούκνερ. Απόψε, επίκεντρο

είναι το Λονδίνο, που έχει «γεννήσει» και σημαντικούς συνθέτες όπως τον

Μπέντζαμιν Μπρίτεν και τον Έντουαρντ Έλγκαρ. Για τον δεύτερο, ο Λεωνίδας

Καβάκος λέει ότι «είναι κορυφαίος ρομαντικός συνθέτης, με αστείρευτη έμπνευση

και μεγάλη ανθρωπιά».

Αύριο, το μουσικό ταξίδι θα κάνει στάση στην Αγία Πετρούπολη – των

Αλεξάντρ Μποροντίν, Άντον Αρένσκι και Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι – με οδηγό το Νέο

Κουαρτέτο του Ελσίνκι. Είναι ένα αφιέρωμα στη ρωσική μουσική δωματίου, που

είχε περιφρονηθεί στα πρώτα της βήματα – τον 18ο αιώνα – και που αργότερα

άνθησε με τη συμβολή των συγκεκριμένων συνθετών. Την Παρασκευή, η αίθουσα

Δημήτρη Μητρόπουλου θα φιλοξενήσει παρισινούς ήχους του Ζορζ Ενέσκου, του

Μορίς Ραβέλ και του Γκαμπριέλ Φορέ. Όσο για την Κυριακή, το φινάλε του Κύκλου

θα γίνει με μουσικές της Πράγας: Γιόζεφ Σουκ, Μπέντριχ Σμέτανα, Αντονίν

Ντβόρζακ, Έρβιν Σούλχοφ. Για την παρουσίαση του Σούλχοφ ο Λεωνίδας Καβάκος

νιώθει ιδιαίτερη περηφάνια, καθώς είναι ένας συνθέτης άγνωστος στο ελληνικό

κοινό, ο οποίος «προχώρησε σε μία πολύ ιδιόμορφη τονικότητα, περασμένη μέσα

από το ιδίωμα της Κεντρικής Ευρώπης».

Δικαίωμα στην ευρωπαϊκή… διαφορά

Ο Λεωνίδας Καβάκος θεωρεί σημαντικό το να υπάρχει κάθε χρόνο ένας «άξονας»

που να συνδέει τις επί μέρους συναυλίες του Κύκλος Μουσικής Δωματίου και να

τις καθιστά ενιαίο σύνολο. Στην πολύχρονη ιστορία του θεσμού, το φετινό

πρόγραμμα περιήγησης στα ευρωπαϊκά μουσικά κέντρα είναι – κατά πάσα πιθανότητα

– το πιο «ελεύθερο», με την έννοια ότι στόχος του ήταν ακριβώς να αναδείξει

της τοπικές διαφοροποιήσεις. Σταθερή παραμένει, ωστόσο, η «εμμονή» στον ίδιο

τον θεσμό του ετήσιου Κύκλου Μουσικής Δωματίου που – όπως λένε οι άνθρωποι του

Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – αποτελεί «ένα από τα πιο δημιουργικά πράγματα που

κάνουμε κάθε χρόνο».

INFO

Κύκλος Μουσικής Δωματίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη,

τηλ. 210-7282.333). Απομένουν λίγα εισιτήρια.