H νύχτα μάς δίνει πληροφορίες για την ημέρα και για τo πιθανό μας μέλλον. H

νύχτα… ζηλεύει την ημέρα, αλλά δεν θέλει και να γίνει ίδια μ’ αυτήν. H νύχτα

αντιστέκεται, η νύχτα ελίσσεται, η νύχτα είναι ζωντανή!

Νέα Υόρκη: η «πόλη που δεν κοιμάται ποτέ»

Στην Πολωνία, τα μεγάλα σούπερ-μάρκετ είναι πλέον ανοιχτά 24 ώρες το 24ωρο.

Στη Γερμανία, τα σημεία πώλησης που βρίσκονται στους μεγάλους σιδηροδρομικούς

σταθμούς επιτρέπεται – εδώ και δύο χρόνια – να μένουν ανοιχτά και τη νύχτα.

Στην Αγγλία, περιορισμοί υπάρχουν μόνο για την ώρα που ανοίγουν τα

σούπερ-μάρκετ, στην Ιταλία κάθε κοινότητα αποφασίζει τα δικά της ωράρια, ενώ

στο Βέλγιο δόθηκε πρόσφατα νομική υπόσταση στα περίφημα night shops. Στην

Πορτογαλία, τα καταστήματα μπορούν να μένουν ανοιχτά μέχρι τα μεσάνυχτα, ενώ η

Ισπανία οδεύει προς την απόλυτη ελευθερία. Για να μην μιλήσουμε – βέβαια – για

τη Νέα Υόρκη, την «πόλη που δεν κοιμάται ποτέ», όπου το Μετρό, τα φαρμακεία,

τα βιβλιοπωλεία, τα γυμναστήρια, οι βιβλιοθήκες, οι παιδικοί σταθμοί, ακόμη

και μερικά δικαστήρια μένουν ανοιχτά μέρα-νύχτα. H νύχτα «αποικιοποιείται».

Και αυτή η «αποικιοποίηση» δεν γίνεται, βέβαια, χωρίς αντιστάσεις. Υπάρχει μια

διαρκής αντιπαράθεση ανάμεσα στην «πόλη που κοιμάται» και την «πόλη που

διασκεδάζει» ή «που δουλεύει». Αλλά η δεύτερη μοιάζει να κερδίζει έδαφος

συνεχώς!

Προχωρούμε, λοιπόν, ολοταχώς προς τις πόλεις «24/7», όπου όλα θα είναι ανοιχτά

24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα; H «καρδιά» της νύχτας έχει ήδη

περιορισθεί σε ένα τρίωρο, από τις 1.30 ώς τις 4.30 τα χαράματα, απαντά στη

«Λιμπερασιόν» ο γεωγράφος Λυκ Γκβιατζίνσκι, ο οποίος μελετά εδώ και

δέκα χρόνια τη… νύχτα της πόλης. Από το Λας Βέγκας ώς την ΄Ιμπιθα, οι

δημοτικές αρχές βρίσκονται σε επαφή με τους επαγγελματίες της νύχτας,

προσπαθώντας να οργανώσουν μια οικονομία που υπολογίζεται σε 2 δισεκατομμύρια

ευρώ. Ένα προφανές (ως προς τις προθέσεις του) μέτρο είναι η επέκταση του

ωραρίου των μέσων μεταφοράς: στο Παρίσι, ο… τελευταίος συρμός του Μετρό θα

αποτελεί, σύντομα, μια ανάμνηση! Αλλά δεν φτάνει αυτό. H νύχτα πρέπει να γίνει

πιο φιλόξενη, πρέπει να μπορείς να φας, να πιεις, να κυκλοφορήσεις με

ασφάλεια. Ήδη λαμβάνονται πρωτοβουλίες σε αυτήν την κατεύθυνση, όπως είναι ο

θεσμός του «νυχτερινού δημάρχου» στο Άμστερνταμ ή του «φύλακα της πόλης» στο

Λονδίνο. Αντί να επιβάλλεται απαγόρευση της κυκλοφορίας στους νέους με…

προβλήματα, όπως γίνεται από μια ορισμένη ώρα και μετά σε κάποιες πόλεις της

Βρετανίας, πρέπει να προτείνονται στα άτομα αυτά «υγιείς» νυχτερινές

δραστηριότητες: οι Αρχές της Αστούριας το έκαναν, και «είδαν» την

εγκληματικότητα να μειώνεται σημαντικά.

Όλα αυτά δεν «σημαίνουν» ότι η νύχτα πρέπει να εξομοιωθεί με την ημέρα. H

νύχτα δεν είναι εμπόρευμα και η πόλη, όπως ο άνθρωπος, έχει ανάγκη από χώρους

και περιόδους παύσης! Ακόμη κι ο Θεός, την εβδόμη ημέρα αναπαύθηκε…

LINK:

http://diastaseis.blogspot.com