Έντονη αντιπαράθεση έχει προκαλέσει στη Βρετανία η πρόταση του επικεφαλής

της Επιτροπής Φυλετικής Ισότητας να δημιουργηθούν διαφορετικές τάξεις αρρένων

για τους «αδύναμους» μαύρους μαθητές. «Ίσως είναι παράνομο αλλά και

ρατσιστικό», προειδοποιούν οι καθηγητές.

Το σκεπτικό. Στόχος του Φίλιπς είναι η βελτίωση των σχολικών επιδόσεων των

μαθητών που παρουσιάζουν αδυναμίες σε συγκεκριμένα μαθήματα

H πρόταση του Τρέβορ Φίλιπς, επικεφαλής της Επιτροπής Φυλετικής Ισότητας,

ακόμη και από τον ίδιο χαρακτηρίστηκε ανατρεπτική. Μιλώντας στην εκπομπή

«Inside Out» του BBC, δήλωσε: «Εάν ο μόνος τρόπος για να σπάσουμε το τείχος

των προκαταλήψεων που περιβάλλει τους μαύρους άρρενες μαθητές είναι να τους

διδάσκονται σε διαφορετικές τάξεις ορισμένα μαθήματα, τότε πρέπει να είμαστε

έτοιμοι γι’ αυτό». Αξίζει να σημειωθεί ότι και ο ίδιος ο Φίλιπς είναι μαύρος

και ως επικεφαλής του δημόσιου οργανισμού για τη φυλετική ισότητα είναι

ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος σε θέματα ρατσισμού στους κόλπους της βρετανικής

κοινωνίας.


Ενίσχυση

Τρέβορ Φίλιπς. Ο επικεφαλής της Επιτροπής Φυλετικής Ισότητας

Με στόχο τη βελτίωση των σχολικών επιδόσεων των μαθητών που παρουσιάζουν

αδυναμίες σε συγκεκριμένα μαθήματα, πρότεινε την πρόσληψη περισσότερων μαύρων

καθηγητών και, αν κριθεί αναγκαίο, ακόμη και την ενίσχυσή τους με ειδικό

επίδομα. Ταυτόχρονα, στράφηκε κατά των… απόντων γονιών, κυρίως των

πατεράδων, οι οποίοι δεν συμμετέχουν με υπευθυνότητα στην ανατροφή αυτών των

παιδιών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι έξι στους δέκα μαθητές που είναι Αφρικανοί

και προέρχονται από χώρες της Καραϊβικής, ανατρέφονται μόνο από τη μητέρα

τους: «Πολύ συχνά, αυτά τα παιδιά δεν βλέπουν τους πατεράδες τους και μου

φαίνεται ότι αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να προβούμε σε κάποιες θετικές

ενέργειες ώστε να επανέλθουν οι συγκεκριμένοι γονείς στη ζωή των παιδιών

τους».

Απώτερος σκοπός της πρότασής του – από την οποία εξαιρούνται τα μαύρα κορίτσια

λόγω των υψηλών επιδόσεών τους, υψηλότερων ακόμη και από εκείνες των λευκών

Βρετανών – είναι οι μαύροι άρρενες μαθητές, ως ενήλικες, να εισαχθούν δυναμικά

στην αγορά εργασίας και να διαδραματίσουν σημαντικότερο ρόλο στην κοινωνία,

δεδομένου ότι, όπως έχουν τώρα τα πράγματα, «καταλήγουν να μην μπορούν να

συμμετέχουν». Οι δηλώσεις του επικεφαλής της Επιτροπής Φυλετικής Ισότητας

έγιναν κατά τη διάρκεια συζήτησης για ένα παρόμοιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που

εφαρμόζεται επιτυχώς στις Ηνωμένες Πολιτείες.



Αμηχανία και φόβοι

ΑΠΟΡΡΙΨΗ, αμηχανία, αλλά και έντονοι φόβοι για το ενδεχόμενο

«απαρτχάιντ» στα βρετανικά σχολεία χαρακτηρίζουν τις αντιδράσεις τουλάχιστον

μερίδας της βρετανικής εκπαιδευτικής κοινότητας, ενώ εκπρόσωπος του Βρετανού

πρωθυπουργού Τόνι Μπλερ έκανε λόγο για «διαφορετικές απόψεις διαφορετικών

ανθρώπων». Ο επικεφαλής του Φόρουμ του Εργατικού Κόμματος για τις μειονότητες

επισήμανε ότι το θέμα άνοιξε και ότι πολλά μέλη των Αφρικανών που προέρχονται

από χώρες της Καραϊβικής θα θεωρήσουν πως ήρθε η ώρα να συζητηθεί το ζήτημα.

«Κάθε διαχωρισμός με βάση το χρώμα του δέρματος θα προκαλούσε μεγάλες

δυσκολίες», προειδοποίησε ο Μάρτιν Γουάρντ, δεύτερος στην ιεραρχία της

επαγγελματικής Ένωσης των Επικεφαλής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που

απαρτίζεται κυρίως από τα ηγετικά στελέχη των σχολικών συμβουλίων. Ο ίδιος

εμφανίστηκε ανήσυχος για το ενδεχόμενο ο προτεινόμενος διαχωρισμός να είναι

παράνομος. «Ανησυχώ διότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο «απαρτχάιντ», θα

ήταν λάθος το μήνυμα προς τις άλλες εθνοτικές ομάδες και δεν νομίζω ότι θα

άλλαζε κάτι δραστικά», επισήμανε η καθηγήτρια Αντρέα Μπέρκελεϊ.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Αφρικανοί

μαθητές της Καραϊβικής αντικατοπτρίστηκαν πέρυσι, σε κρίσιμο διαγώνισμα που

δίνεται ύστερα από πέντε χρόνια φοίτησης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όταν

μόνο το 35,7% των μαύρων μαθητών από τις Αντίλες έλαβε ικανοποιητικό

αποτέλεσμα. Ωστόσο, και σε εθνικό επίπεδο το αντίστοιχο ποσοστό έφτασε το 52%.

LINKS:

* www.cre.gov.uk/

* www.bbc.co.uk/insideout/