«H Σκάλα έγινε άντρο της ματαιοδοξίας ενός μέτριου μαέστρου, του Ρικάρντο

Μούτι», λέει ο Φράνκο Τζεφιρέλι (αριστερά) που έχει ανοίξει πόλεμο με τον

Ιταλό αρχιμουσικό

Δεν πρόλαβαν να συμπληρωθούν τρεις μήνες από την ημέρα που η περίφημη Σκάλα

του Μιλάνου, το πιο διάσημο – ίσως – λυρικό θέατρο της οικουμένης, ξανάνοιξε

ανανεωμένη και σφοδρός πόλεμος κλονίζει τα (ευτυχώς, ενισχυμένα πλέον) θεμέλιά

της. H κόντρα του διάσημου σκηνοθέτη (γνωστού και από τις συνεργασίες του με

τη Μαρία Κάλλας) Φράνκο Τζεφιρέλι με τον διάσημο μαέστρο και καλλιτεχνικό

διευθυντή της Ορχήστρας της Σκάλα (τους έχουμε ακούσει και στο Μέγαρο Μουσικής

Αθηνών) Ρικάρντο Μούτι. Τον οποίο ο πρώτος θεωρεί ως υπεύθυνο για τα δεινά του

λυρικού θεάτρου, το οποίο αυτό τον καιρό κλονίζεται από απεργίες και έριδες.

Βέβαια, ο ίδιος ο Τζεφιρέλι ξεκίνησε τον πόλεμο -κατά την άποψή του εξέφρασε

απλώς με τόλμη, δημοσίως, εκείνα που ψιθυρίζονται στους διαδρόμους της Σκάλα

και στα πηγαδάκια των φίλων της όπερας. Σε μια συνέντευξή του στον «Guardian»

είπε πως «ο Μούτι είναι μεθυσμένος με τον εαυτό του, άγεται και φέρεται από

τις προσωπικές του φιλοδοξίες, μπορεί να μιλά μόνον για τον εαυτούλη του και

έχει καταντήσει πια καρικατούρα μαέστρου», προσθέτοντας ότι ανεβάζει στη Σκάλα

«τη μία φρικτή παράσταση μετά την άλλη, μια σειρά από άψυχες και άνευρες

παραγωγές».

Πέρυσι ο γνωστός ως τελειομανής Μούτι προτίμησε να ακυρώσει μια παραγωγή στο

Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου ένα μήνα πριν από την πρώτη αυλαία της, αντί να

δεχθεί σκηνογραφικές αλλαγές. «Το πρόβλημα με τον Μούτι είναι πως θέλει να

είναι ο απόλυτος δικτάτορας της Σκάλα», λέει ο Τζεφιρέλι. «Δεν έχει ξαναγίνει

αυτό».

Το ξέσπασμα Τζεφιρέλι έρχεται μία εβδομάδα μετά την απόλυση του προέδρου του

διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού, για τον ίδιο λόγο που είχε εκδιωχθεί

και ο πρώην γενικός διευθυντής της Σκάλα, Κάρλο Φοντάνα: λόγω «διαφορών» με

τον Μούτι -«διαφορές» που μήνες τώρα έφερναν προβλήματα στη διοίκηση του

θεάτρου. Κατά τον Τζεφιρέλι, αυτή η τελευταία κρίση οφειλόταν στο γεγονός ότι

ο πρόεδρος ήθελε «πιο δημοφιλή κομμάτια» στο πρόγραμμα και ο μαέστρος «δεν

έβρισκε τα δημοφιλή κομμάτια γοητευτικά». Επίσης, υπό τη διεύθυνση του Μούτι η

Ορχήστρα αύξησε τα συμφωνικά κομμάτια στα προγράμματά της, ενώ κατά τον

Τζεφιρέλι, «η ορχήστρα αυτή είναι γεννημένη για να παίζει όπερα και είναι η

καλύτερη στο οπερατικό ρεπερτόριο στον κόσμο».

«H Σκάλα έχει χάσει τη μαγεία της. Έγινε άντρο ματαιοδοξίας ενός μέτριου

μαέστρου. Δεν έρχονται πια καλοί μαέστροι να διευθύνουν την Ορχήστρα της

Σκάλα», παραπονιέται ο Ιταλός σκηνοθέτης. «Πέταξαν το μεγαλείο της Σκάλα στην

αποχέτευση…».