Οι απώλειες που είχαν τα τελευταία χρόνια στη μάχη του ανταγωνισμού πολλές από

τις ξένες πολυεθνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, τις οδήγησαν σταδιακά στην…

αγκαλιά των Ελλήνων μάνατζερ. H «ελληνική διείσδυση» στις πολυεθνικές

εταιρείες άρχισε δειλά δειλά στα μέσα της δεκαετίας του ’80 αφού προηγουμένως

είχε διαμορφωθεί μία νέα γενιά στελεχών, τα οποία εξοπλισμένα με σπουδές και

επαγγελματική εμπειρία στο εξωτερικό ήταν έτοιμα να κερδίσουν τη μάχη με τους

ξένους ανταγωνιστές τους. Από την άλλη, οι μητρικές εταιρείες, κυρίως αυτές

που παράγουν προϊόντα μαζικής κατανάλωσης, αντιλήφθηκαν – άλλες εγκαίρως και

άλλες με αρκετή καθυστέρηση – ότι ο ξένος μάνατζερ ήταν… εκτός ελληνικής

πραγματικότητος.

Πενταπλασίασε το μερίδιό της

Μέχρι το 1999, στο τιμόνι της Ford Motor Ελλάς βρέθηκαν πέντε ξένοι μάνατζερ,

οι οποίοι μάλιστα άλλαζαν κάθε τόσο, καθώς οι δουλειές δεν πήγαιναν καλά. Οι

πωλήσεις της συγκεκριμένης βιομηχανίας εκείνη τη χρονιά ανέρχονταν σε 6.000

αυτοκίνητα και το μερίδιο που της αντιστοιχούσε στην ελληνική αγορά δεν

ξεπερνούσε το 2%. H διοίκηση του μητρικού ομίλου κατάλαβε, τότε, ότι η λύση

σωτηρίας ήταν να αναθέσει τις τύχες της θυγατρικής της εταιρείας σε Έλληνα

μάνατζερ. Για την απόφασή της αυτή σύντομα δικαιώθηκε, καθώς ο κ. Δημ.

Σακελλαρόπουλος, επικεφαλής της Ford στην Ελλάδα, κατάφερε τα επόμενα χρόνια

να πενταπλασιάσει το μερίδιο της εταιρείας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

Αυτή η… ελληνική επιτυχία αποτέλεσε και την αφορμή για να στραφεί η Ford

Motor Ευρώπης στην αναζήτηση Ελλήνων μάνατζερ και για άλλες θυγατρικές της

εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Γηραιά Ήπειρο.

Ανέβασε τις πωλήσεις κατά 45%

Ένας άλλος πολυεθνικός όμιλος που μέχρι και πριν από λίγα χρόνια ανέθετε το

μάνατζμεντ της θυγατρικής του εταιρείας στην Ελλάδα σε ξένα στελέχη, ήταν η

MacDonald’s. Ωστόσο, οι δουλειές του αμερικανικού πολυεθνικού ομίλου στην

Ελλάδα δεν πήγαιναν καθόλου καλά και οι ιθύνοντες της αλυσίδας αναζήτησαν έναν

νέο μάνατζερ από το ελληνικό στελεχικό δυναμικό. Ο κ. Σταύρος Πετρόπουλος, ο

οποίος προερχόταν από το στελεχικό δυναμικό της Coca Cola Hellas, ήταν ο

πρώτος Έλληνας που ανέλαβε να προσαρμόσει τα προϊόντα της Macdonalds στις

διατροφικές προτιμήσεις της ελληνικής αγοράς. Όπως υποστηρίζει ο σημερινός

γενικός διευθυντής της εταιρείας, κ. Ηλίας Μάλαμας, «η ανάληψη του μάνατζμεντ

της McDonald’s Hellas από Έλληνες αποτέλεσε «σταθμό» στη δεκαετή (μέχρι τότε)

παρουσία της πολυεθνικής αλυσίδας μαζικής εστίασης στη χώρα». H ελληνική

«συνταγή» είχε θεαματικά αποτελέσματα στις οικονομικές επιδόσεις της

εταιρείας, η οποία από το 2000 μέχρι σήμερα αύξησε τις πωλήσεις της κατά 45%.

Για καλύτερες επιδόσεις

Σε ελληνικό μάνατζμεντ αναζήτησε, το 2001, τη λύση, για να βελτιώσει τις

επιδόσεις της στην ελληνική αγορά και η Telestet (σημερινή ΤΙΜ) αναθέτοντας τη

διοίκηση της θυγατρικής της εταιρείας στην Ελλάδα στον κ. Νίκο Βαρσάκη, ο

οποίος αντικατέστησε τον Ιταλό R. Rovera. Σήμερα, το μάνατζμεντ της εταιρείας

έχει αναλάβει ο κ. Σωκράτης Κομινάκης, μέχρι πριν από μερικούς μήνες εμπορικός

διευθυντής της ΤΙΜ.

Πάντως, κάποιες από τις ξένες πολυεθνικές κατάλαβαν έγκαιρα ότι για να τα

καταφέρουν από την πρώτη στιγμή στη δύσκολη ελληνική αγορά, πρέπει να

αναλάβουν το μάνατζμεντ των εδώ θυγατρικών τους Έλληνες μάνατζερ. Μία από

αυτές είναι η πολυεθνική εταιρεία κατεψυγμένων προϊόντων McCain, τις

δραστηριότητες της οποίας – τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια – διευθύνει

ο κ. Γιώργος Γκόνος.

Και σε χώρες εκτός Ελλάδος

H αναβάθμιση των Ελλήνων μάνατζερ στην αγορά στελεχών για πολυεθνικές

επιχειρήσεις αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι δεν είναι λίγοι οι Έλληνες

μάνατζερ των οποίων οι διευθυντικές αρμοδιότητες περιλαμβάνουν και χώρες εκτός

Ελλάδος. Χαρακτηριστική περίπτωση, αυτή του καθηγητή κ. Παν. Αθανασόπουλου,

επί πολλά χρόνια επικεφαλής των δραστηριοτήτων της Toyota στην Ελλάδα, ο

οποίος αναβαθμίστηκε από τα «αφεντικά» της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και

σήμερα είναι ένα από τα κορυφαία στελέχη της Toyota Motor Corporation, ως

Managing Officer και εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Toyota Ευρώπης.

H κ. Λίτσα Παναγιωτοπούλου, ιδρυτικό στέλεχος της Oracle Hellas, διηύθυνε

μέχρι πριν από ένα χρόνο περίπου, τις δραστηριότητες της εταιρείας όχι μόνο

στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες της Αδριατικής και της Κύπρου.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες και ο γερμανικός όμιλος της Thyssen Krupp άλλαξε

πορεία πλεύσης και αντικατέστησε το γερμανικό μάνατζμεντ των Ναυπηγείων

Σκαραμαγκά αναθέτοντας τη διοίκησή τους στον κ. Γιώργο Πατεράκη, εκτιμώντας

προφανώς ότι ένας Έλληνας μάνατζερ θα διαχειριστεί αποτελεσματικότερα τα

προβλήματα που υπάρχουν ανάμεσα στα Ναυπηγεία και το Ελληνικό Δημόσιο.