«Οδηγώ οικολογικά»: η νέα τάση που θέλει τους οδηγούς να ακολουθούν

συγκεκριμένους κανόνες όταν βρίσκονται στο τιμόνι, προκειμένου να

προστατεύσουν το περιβάλλον αλλά και να κάνουν οικονομία, έρχεται και στην

Ελλάδα.

Οι οδηγίες είναι απλές και αφορούν την πρόβλεψη της απαιτούμενης επιτάχυνσης

εκ μέρους του οδηγού, τη γρήγορη ή αργή εναλλαγή ταχυτήτων, την αποφυγή του

άσκοπου πατήματος του φρένου ή του γκαζιού ή ακόμα και με την ταχύτητα

εκκίνησης στο πράσινο φανάρι. «Μπορούν να αποτελέσουν ασπίδα για το

περιβάλλον», υποστηρίζουν οι εμπνευστές της νέας τάσης, που ονομάζεται

«eco-driving» ή αλλιώς «ήπια οδήγηση».

Οικονομία

Στη Γερμανία, στην Ολλανδία, στη Φινλανδία, στη Γαλλία, στην Ελβετία, όπου η

ήπια οδήγηση έχει αποκτήσει φανατικούς οπαδούς, τα αποτελέσματα είναι απτά.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης στις Μεταφορές της Ολλανδίας, η εφαρμογή

εδώ και ένα χρόνο του προγράμματος – το οποίο υποστηρίζει οικονομικά η

Επιτροπή Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης – πέτυχε την εξοικονόμηση

καυσίμων έως και 10% κάθε μέρα, ενώ η τεχνική παρακολούθηση έδειξε έως και 50%

λιγότερη φθορά στα φρένα, στις αναρτήσεις και στα ελαστικά.

«Το σημαντικότερο όφελος ωστόσο είναι περιβαλλοντικό» επισημαίνουν οι

Ολλανδοί. «Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώθηκαν κατά 15%. H

ηχορρύπανση έκανε βουτιά αρκετών ντεσιμπέλ. Ενώ και η μείωση του άγχους των

οδηγών μείωσε τα ατυχήματα, ακόμα και τα μικρά, κατά 25%».

Στην Ελλάδα, την προώθηση της ήπιας οδήγησης έχει αναλάβει να προωθήσει το

Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, το οποίο μέσα στους επόμενους μήνες θα

διοργανώσει τα πρώτα ειδικά σεμινάρια για ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς

τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Για να συμμετάσχει ένας οδηγός

στο πρόγραμμα χρειάζεται να παρακολουθήσει μαθήματα συνολικής διάρκειας 72

ωρών. Εξειδικευμένοι καθηγητές θα διδάσκουν τους κανόνες της ήπιας οδήγησης,

είτε σε συσκευές εικονικής πραγματικότητας είτε στα ίδια τα αυτοκίνητα. Οι

συμμετέχοντες θα μαθαίνουν ακόμα και το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται σε

περίπτωση μποτιλιαρίσματος, ενώ έμφαση δίνεται στην οδική συμπεριφορά τους

κάθε φορά που βιάζονται να πάνε κάπου.

«Πράσινος στόλος»

Όσοι αποφοιτούν από τα σεμινάρια στο εξωτερικό αποκτούν ένα ειδικό αυτοκόλλητο

σήμα, το οποίο τοποθετεθείται στο όχημα. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε

έναν «πράσινο στόλο οχημάτων» στην Ευρωπαϊκή Ένωση» λένε οι ιθύνοντες του

προγράμματος. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί πιλοτικό σεμινάριο για οδηγούς των μπλε

λεωφορείων του ΟΑΣΑ.