Οικονομία

H παρακράτηση «τρώει» τις αυξήσεις

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
6 λεπτά






H αύξηση του συντελεστή παρακράτησης φόρου εισοδήματος που θα εφαρμοστεί από
την 1-1-2005, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της νέας φορολογικής κλίμακας, η
οποία είναι δυσμενέστερη για τους φορολογουμένους με μεσαίο και υψηλό
εισόδημα, για μεγάλη μερίδα μισθωτών και συνταξιούχων θα έχει αποτέλεσμα να
«ροκανιστούν» οι πενιχρές αυξήσεις που θα δοθούν από την κυβέρνηση το νέο
έτος.


Από στοιχεία για την αύξηση των αποδοχών που επεξεργάστηκε η «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
προκύπτει ότι οι φορολογούμενοι με ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο των 13.000 ευρώ
θα διαπιστώσουν από το πρώτο εκκαθαριστικό μισθοδοσίας του 2005 ότι οι
αυξήσεις που παίρνουν είναι «ψαλιδισμένες», λόγω της αύξησης του συντελεστή
παρακράτησης φόρου, αλλά και της νέας φορολογικής κλίμακας.


Χαμηλότερες


Συγκεκριμένα, με βάση την παραδοχή ότι οι αυξήσεις στους μισθούς και στις
συντάξεις το 2005 θα είναι της τάξεως του 3,5% – ποσοστό που εμμέσως πλην
σαφώς έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της πολιτικής λιτότητας που
θα εφαρμόσει – οι πραγματικές αυξήσεις θα είναι πολύ χαμηλότερες, λόγω των
δυσμενών αλλαγών στη φορολογία εισοδήματος. Για παράδειγμα, ένας μισθωτός που
το 2004 είχε μηνιαίο εισόδημα 15.000 ευρώ (1.071 ευρώ μηνιαίως), το 2005 θα
έχει μηνιαία αύξηση αποδοχών 3,5%, δηλαδή 37,5 ευρώ. Ωστόσο, λόγω της αύξησης
της παρακράτησης φόρου και των αλλαγών στη φορολογική κλίμακα, το επιπλέον
εισόδημα που τελικά θα βάλει στην τσέπη του για το 2005 θα είναι 32,04 ευρώ.


Τα πράγματα είναι χειρότερα για όσους έχουν υψηλότερα εισοδήματα. Για
παράδειγμα, ένας μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ το 2004, το οποίο θα
αυξηθεί σε 25.875 ευρώ το 2005, θα έχει μηνιαία αύξηση αποδοχών 62,5 ευρώ.
Ωστόσο, μετά την παρακράτηση η πραγματική αύξηση περιορίζεται σε 38,43 ευρώ,
δηλαδή περίπου η μισή αύξηση καταλήγει στο ταμείο της Εφορίας. Πάντως, για
τους μισθωτούς και συνταξιούχους με εισόδημα έως 13.000 ευρώ η νέα φορολογική
κλίμακα θα προσφέρει οριακή φορολογική ελάφρυνση. Για τους υπόλοιπους, αν
συνυπολογιστούν και οι μισθολογικές αυξήσεις του 2005, προκύπτει μεγαλύτερη
φορολογική επιβάρυνση.


Από την Πρωτοχρονιά


Από το νέο έτος θα ισχύσει σειρά αλλαγών στη φορολογία. Έτσι:


* Καθιερώνεται νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήματα. Το υπουργείο
Οικονομίας και Οικονομικών θεσπίζει νέα φορολογική κλίμακα, η οποία, ενώ
προσφέρει οριακή μείωση φόρου στα χαμηλά εισοδήματα, επιβαρύνει σημαντικά τα
μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα. Το αφορολόγητο όριο αυξάνεται για τους
μισθωτούς και τους συνταξιούχους, από τα 10.000 στα 11.000 ευρώ, ενώ για τους
υπόλοιπους φορολογουμένους αυξάνεται από τα 8.400 στα 9.500 ευρώ. Το όφελος
από την αύξηση του αφορολόγητου «ροκανίζεται» – και σε πολλές περιπτώσεις
εξανεμίζεται – από άλλες παρεμβάσεις στην κλίμακα, όπως η εφαρμογή του
υψηλότερου φορολογικού συντελεστή σε χαμηλότερο εισόδημα (ο συντελεστής 40%
εφαρμόζεται από τα 23.000 ευρώ αντί των 23.400 που ισχύει σήμερα).


*Αυξάνεται ο συντελεστής παρακράτησης φόρου για τους μισθωτούς και τους
συνταξιούχους. Από την 1-1-2005 ο συντελεστής παρακράτησης φόρου εισοδήματος
θα αυξηθεί από το 97,5% στο 98,5%. Αυτό σημαίνει ότι το υπουργείο Οικονομίας
και Οικονομικών θα προεισπράττει από τους φορολογουμένους 1% περισσότερο φόρο.


* Καταργούνται οι αφορολόγητες καταναλωτικές δαπάνες που ισχύουν για μισθωτούς
και συνταξιούχους. Αυτό σημαίνει αυτόματη επιβάρυνση 75 ευρώ για όλους τους
μισθωτούς και συνταξιούχους.


* Αυξάνεται, από 15% σε 20%, ο συντελεστής έκπτωσης από τον φόρο των δαπανών
για ιατρικά έξοδα, τόκους στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας,
ενοίκιο κύριας κατοικίας, ενοίκιο κατοικίας παιδιών που σπουδάζουν σε
αναγνωρισμένες σχολές του εσωτερικού και δίδακτρα φροντιστηρίων. Σημειώνεται
ότι η αύξηση του ποσοστού στα στεγαστικά δάνεια θα αφορά μόνο τα δάνεια που
χορηγήθηκαν μετά την Πρωτοχρονιά του 2003.


* Καθιερώνεται φοροαπαλλαγή για δαπάνες που καταβάλλουν οι διαζευγμένοι
σύζυγοι στα παιδιά τους με τα οποία δεν συγκατοικούν.


* Αναγνωρίζεται έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος έως και 500 ευρώ για τη
σύνδεση με το δίκτυο φυσικού αερίου.


* Καθιερώνεται φοροαπαλλαγή για την αγορά μεριδίων μεικτών και μετοχικών
αμοιβαίων κεφαλαίων εσωτερικού που θα διακρατηθούν για τρία χρόνια.
Αναγνωρίζεται το 20% της δαπάνης με μέγιστη έκπτωση φόρου τα 3.000 ευρώ.


* Αυξάνεται, από 30 σε 60 ευρώ, η μείωση φόρου για κάθε παιδί φορολογουμένου
που κατοικεί και εργάζεται σε παραμεθόρια περιοχή της χώρας.


* Επιμηκύνεται κατά δύο έτη ο χρόνος που τα παιδιά του φορολογουμένου
αναγνωρίζονται ως προστατευόμενα μέλη, εφόσον είναι άνεργα. Αυτό σημαίνει ότι
οι φορολογούμενοι με παιδιά που είναι άνεργα θα απολαμβάνουν αυξημένο
αφορολόγητο όριο εισοδήματος για επιπλέον δύο έτη.


* Αναγνωρίζεται φοροαπαλλαγή για τη μετεγκατάσταση εργαζομένων στην
περιφέρεια.


* Αυξάνεται, από τα 1.000 στα 1.100 ευρώ, το όριο δαπάνης ασφαλίστρων ζωής που
εκπίπτει από το εισόδημα. Φορολογούμενοι που επιθυμούν να συνάψουν ασφάλιση
ζωής με ετήσιο ασφάλιστρο άνω των 1.000 ευρώ θα γλιτώσουν περισσότερο φόρο αν
συνάψουν τη σχετική σύμβαση μετά την Πρωτοχρονιά.


* Για τους φορολογουμένους που κατοικούν σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100
κατοίκων, το αφορολόγητο όριο εισοδήματος αυξάνεται κατά 50%.


Αποταμίευση – επενδύσεις


* Αυξάνεται, από 7% σε 10%, ο συντελεστής φορολόγησης των τόκων ρέπος. Αυτό
σημαίνει ότι ένας φορολογούμενος με ρέπος 60.000 ευρώ και ετήσιους τόκους
1.200 ευρώ, ενώ φέτος κατέβαλε φόρο 84 ευρώ, το 2005 θα καταβάλει 120 ευρώ.
Για τους καταθέτες, ο Φόρος Τόκων Ταμιευτηρίου μειώνεται, από το 15% στο 10%.


* Μειώνεται κατά 50% (από 0,3% σε 0,15%) ο φόρος που επιβάλλεται στις
χρηματιστηριακές συναλλαγές.


Τι αλλάζει για τις επιχειρήσεις



* Καθιερώνεται προαιρετικός τρόπος αυτόματης περαίωσης των φορολογικών χρήσεων
για επιχειρήσεις με ακαθάριστα ετήσια έσοδα έως 300.000 ευρώ και ελεύθερους
επαγγελματίες με ετήσιο εισόδημα έως 150.000 ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για
την επαναφορά της ρύθμισης της συνάφειας. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να
υπολογίζουν με αντικειμενικό τρόπο τα έσοδα ή τα κέρδη τους και να πληρώνουν
πολύ αυξημένο φόρο σε σχέση με αυτόν που προκύπτει από τον λογιστικό
προσδιορισμό προκειμένου να περαιώσουν τις φορολογικές τους χρήσεις και να
απαλλαγούν από τον τακτικό φορολογικό έλεγχο.


*Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης κερδών για τις Α.Ε., τις ΕΠΕ και τους
συνεταιρισμούς, από το 35% στο 32%.


* Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης κερδών για τις ομόρρυθμες, τις
ετερόρρυθμες και τις κοινωνίες αστικού δικαίου, από το 25% στο 24%.


* Θεσπίζεται κατάλογος δαπανών που αναγνωρίζονται από τις φορολογικές Αρχές
για έκπτωση από τα κέρδη των επιχειρήσεων (δημοσιεύτηκε την περασμένη Δευτέρα
στα «NEA»).


*Δίνεται η δυνατότητα στις εμπορικές επιχειρήσεις που τηρούν επαρκή βιβλία Β’
κατηγορίας, να συμψηφίζουν τις ζημίες τους στις επόμενες πέντε χρήσεις, αντί
για τρεις που ισχύει σήμερα.


* Μειώνεται ο συντελεστής προκαταβολής φόρου για τα τρία πρώτα χρόνια
λειτουργίας κάθε νέας επιχείρησης.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Nvidia: Το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την απομάκρυνση του CEO Jensen Huang
  2. Παρίσι: Φρουρός κατέρρευσε δίπλα στον Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων (vid)
  3. Χέγκσεθ: Φρουρός τον επέπληξε για φασαρία στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (vid)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies