Κανιβαλισμός και μάλιστα με τον μανδύα της Αντίστασης και της

Δημοκρατίας. Γι’ αυτό είναι δέκα φορές πιο επικίνδυνος και πιο αποτρόπαιος.

Με αφορμή τις κατηγορίες κατά του υποψηφίου ότι κάποια στιγμή «έσπασε» και

πέρασε για ένα διάστημα από την άλλη πλευρά, σε κάποιο αδιευκρίνιστο βαθμό.

Για τη συγκεκριμένη ιστορία δεν έχω γνώμη, καθώς αγνοώ τα πραγματικά

περιστατικά. Αλλά θέτει ένα γενικότερο ζήτημα:

* Μπορείς να κατηγορήσεις έναν άνθρωπο ότι δεν ξεπέρασε την ανθρώπινη φύση και

δεν έγινε θηρίο – απάνθρωπος ως προς τον εαυτό του – ή ήρωας ώστε να αντέξει

τα βασανιστήρια ή τον φόβο των βασανιστηρίων; (Αφού, όπως είναι γνωστό, ο

φόβος για τα βασανιστήρια συχνά είναι πιο παραλυτικός και καταλυτικός της

ανθρώπινης συνείδησης από τα ίδια τα βασανιστήρια.)

Ποιοι κατηγορούν;

* Από τη μια, άνθρωποι που δεν πέρασαν ποτέ από την κρεατομηχανή και δεν

ξέρουν τι είναι φυλακή, φόβος, βασανισμός. H άγνοιά τους σκοτώνει.

* Κι από την άλλη, συγκρατούμενοί του που άντεξαν! Αυτό είναι το χειρότερο.

Γιατί αυτοί κυρίως θα έπρεπε να ξέρουν ότι η αντοχή κανενός μέσα στην

κρεατομηχανή δεν είναι δεδομένη. Κι ότι εκεί όλα παίζονται σε ασήμαντες

λεπτομέρειες, στην τύχη. Στη ρώσικη ρουλέτα.

Αυτό είναι πιο απάνθρωπο, αποτρόπαιο και επικίνδυνο.

Κατά την άποψή μου, όποιος πήρε μέρος στην Αντίσταση και «έσπασε» όταν

πιάστηκε και μετά συνέχισε να είναι έντιμος είναι εξίσου τιμημένος αγωνιστής

με αυτούς που άντεξαν. Γιατί αν δεν άντεξε, αυτό οφείλεται στο μέτρο των

δυνάμεών του, στην ανθρώπινη φύση και στη βαρβαρότητα της κρεατομηχανής της

χούντας που άλεσε τους αγωνιστές.

Αν απαιτούμε υπερανθρώπους για την Αντίσταση, τότε θα βρούμε λίγους, πολύ

λίγους. Χώρια που και στην υπόλοιπη ζωή τους οι υπεράνθρωποι θα φέρονται σαν

υπεράνθρωποι: απάνθρωπα. Αυτή είναι η ρίζα των εγκλημάτων κατά της

ανθρωπότητας: της μοναρχίας, της αποικιοκρατίας, του φασισμού, του

ιμπεριαλισμού, του σταλινισμού και της δημοκρατίας.

Ο υπογράφων δεν ψηφίζει ΠΑΣΟΚ. Τα γράφει μόνο για την τιμή της Αντίστασης.

Μίλησα κι έσωσα την ψυχή μου…