«Στο σχολείο μας, παρ’ ότι υπάρχει ποσοστό αλλοδαπών πάνω από 30% και στο

διπλανό Γυμνάσιο που έχει και τμήματα γλωσσικής υποστήριξης… 78%, ποτέ δεν

είχε εκδηλωθεί αντιπαράθεση μεταξύ μαθητών εξαιτίας της εθνικότητας» λέει ο

καθηγητής Κοινωνιολογίας σε Γυμνάσιο του Ασπροπύργου κ. Κώστας Θεριανός.

Για πρώτη φορά το θέμα συζητήθηκε από καθηγητές και μαθητές, τον Οκτώβριο του

2000, όταν προέκυψε το ζήτημα στη Νέα Μηχανιώνα πάλι με τον ίδιο μαθητή που

φοιτούσε τότε στη Γ’ Γυμνασίου. «Δημιουργήθηκε μικροένταση μεταξύ Ελλήνων και

Αλβανών μαθητών. Ώς τότε δεν τους είχε περάσει από το μυαλό να τσακωθούν για

τέτοια αιτία και συνέβη εξαιτίας αυτής της ιστορίας και της προβολής που

έλαβε. Καταλαβαίνετε; Ευτυχώς, μόλις πέρασαν λίγες μέρες όλα έγιναν όπως

πρώτα».

Ο κ. Θεριανός διδάσκει σε σχολείο όπου το ένα στα τρία παιδιά κατάγεται από

άλλη χώρα. Όπως λέει «ακόμη και σε περιοχές με υψηλά ποσοστά αλλοδαπών –

παλιννοστούντων μαθητών δεν εμφανίζονται φαινόμενα αντιπαραθέσεων για λόγους

εθνικότητας ή άσχημη συμπεριφορά εκπαιδευτικών με κριτήριο την εθνικότητα. Στο

δικό μου σχολείο, ούτε καν είχε περάσει από το μυαλό μας τι γίνεται αν ο

πρώτος μαθητής δεν έχει ελληνική υπηκοότητα και πρέπει να του δώσουμε τη

Σημαία.

Οι μαθητές κάνουν παρέες μεικτές, φιλίες. Νομίζω ότι όλα αυτά τα ζητήματα

ανακινούνται από κύκλους εκτός σχολείου. Ίσως να πρέπει να προβληματιστούμε

για το περιεχόμενο των εορτών, μήπως αντί για παρέλαση θα μπορούσε να

οργανωθεί κάποια γιορτή με θέμα την ειρήνη, τη συμφιλίωση των λαών κ.λπ. Δεν

νομίζω ότι είναι σωστό να υπάρχουν μέσα στο σχολείο εκδηλώσεις που να χωρίζουν

τους μαθητές. Το σχολείο πρέπει να είναι για όλους, να μην τραυματίζει ψυχικά.

Για φανταστείτε πώς θα νιώθει λ.χ. κάποιος Ιταλός μαθητής όταν παρακολουθεί

μια γιορτή στην οποία οι συμμαθητές του τραγουδούν «H πατρίδα σου η

γελοία…», καταλήγει ο κ. Θεριανός.

ΕΞΑΙΡΕΣΗ H ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΜΗΧΑΝΙΩΝΑΣ

«Δεν υπάρχουν ρατσιστικές αντιλήψεις»

Ελένη Νικολαΐδου. H φιλόλογος στη Σιβιτανίδειο θεωρεί μεμονωμένο το

περιστατικό της N. Μηχανιώνας: «Για εμάς είναι εκπαιδευτική προτεραιότητα η

εξοικείωση των παιδιών μέσω της γνώσης των διαφορετικών πολιτισμών»

«H περίπτωση της N. Μηχανιώνας νομίζω ότι είναι η εξαίρεση που

επιβεβαιώνει τον κανόνα. Ο κανόνας είναι ότι στα σχολεία με πολλά παιδιά από

ξένες χώρες, οι σχέσεις μαθητών, γονιών και καθηγητών είναι αρμονικές και οι

αντιδικίες σπάνιες. Δεν υπάρχουν ρατσιστικές αντιλήψεις».

H φιλόλογος κ. Ελένη Νικολαΐδου διδάσκει στη Σιβιτανίδειο, ένα από τα

μεγαλύτερα TEE της χώρας με 3.000 μαθητές, ανάμεσα στους οποίους πλήθος

αλλοδαπών από πολλές χώρες. Το σχολείο, παρ’ ότι δεν λείπουν και ορισμένοι

μαθητές που έχουν απόψεις ανάλογες με αυτές της N. Μηχανιώνας, είναι εντούτοις

ένα από εκείνα που τα χαρακτηρίζει η αρμονική συνύπαρξη Ελλήνων και αλλοδαπών.

Και σε αυτό βοηθούν οι πρωτοβουλίες των ίδιων των καθηγητών, που όχι μόνο δεν

ξεχωρίζουν τους μαθητές από την εθνικότητα, αλλά οργανώνουν όσες περισσότερες

διαπολιτισμικές εκδηλώσεις μπορούν και φροντίζουν ώστε η γνώση του

διαφορετικού πολιτισμού να αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

«Κύριο μέλημα όλων μας», λέει η κ. Νικολαΐδου, «είναι πρώτα απ’ όλα να

εξοικειώνονται μεταξύ τους τα παιδιά που προέρχονται από διαφορετικούς

πολιτισμούς και κουλτούρα, κ.λπ. Οργανώνουμε συχνά εκθέσεις με διάφορα είδη

από τη χώρα κάθε μαθητή και γιορτές με τραγούδια και εδέσματα, όπου

συμμετέχουν όλοι, μαθητές και γονείς, Έλληνες και αλλοδαποί, και το χαίρονται.

Έτσι οι μαθητές μας γίνονται φίλοι μεταξύ τους και οι λίγοι μικροτσακωμοί

καμιά σχέση δεν έχουν με εθνικιστικά κριτήρια».

Παράλληλα, οι καθηγητές, προσθέτει η κ. Νικολαΐδου, προσπαθούν από μόνοι τους

να αμβλύνουν το γλωσσικό πρόβλημα ορισμένων αλλοδαπών με υποστηρικτικά

μαθήματα και ενισχυτική διδασκαλία. «Μάλιστα μπορώ να πω ότι οι καθηγητές

είναι περισσότερο ευαίσθητοι με τους αλλοδαπούς που καταφέρνουν να

αριστεύσουν. Αλλά και οι Έλληνες γονείς, δεν παραπονούνται για την ύπαρξη των

αλλοδαπών, και όχι μόνο αυτό, αλλά ολόκληρη η τάξη συχνά προσπαθεί να τους

βοηθήσει».

Ίσως γι’ αυτό η περίπτωση του Οδυσσέα Τσενάι φαίνεται στους καθηγητές της

Σιβιτανιδείου ως μεμονωμένο περιστατικό και εξαίρεση.



ΠΑΓΚΑΛΟΣ

Να δοθεί σε 24 ώρες ελληνική υπηκοότητα

Να δοθεί η ελληνική υπηκοότητα με την εξαιρετική διαδικασία που προβλέπει

ο νόμος, εντός 24 ωρών, στον Οδυσσέα Τσενάι, ζήτησε ο Θεόδωρος Πάγκαλος από

τον υπουργό Εσωτερικών K. Σκανδαλίδη. «Να λήξει έτσι το τυπικό επιχείρημα που

προβάλλουν, να ξεφύγουμε από τη φλυαρία και να φανεί ο ρατσισμός και η

ξενοφοβία» δήλωσε ο πρώην υπουργός.

Υπενθυμίζεται ότι ο Θ. Πάγκαλος είχε πάρει θέση υπέρ του Αλβανού αριστούχου

μαθητή όταν είχε προκύψει για πρώτη φορά το ζήτημα, πριν από τρία χρόνια, και

είχε μηνυθεί από κατοίκους της N. Μηχανιώνας.



«Τιμή μου να σηκώσω τη Σημαία»

Στάρτσεβιτς Σεμπόιτσε. Ο Σέρβος μαθητής θα αντιδρούσε όπως ακριβώς ο Αλβανός

συμμαθητής του αν ήταν άριστος. Θα χαιρόταν να σηκώσει την ελληνική σημαία,

αλλά θα την εγκατέλειπε αν δεν τον στήριζαν οι συμμαθητές του

«Βεβαίως και θα δεχόμουν να σηκώσω την ελληνική σημαία εάν ήμουν

αριστούχος. Γιατί όχι;». Ο νεαρός Σέρβος μαθητής στη Σιβιτανίδειο Στάρτσεβιτς

Σεμπόιτσε εκλαμβάνει ως τιμητικό το δικαίωμα να σηκώσει μια ξένη σημαία και θα

χαιρόταν να το κάνει. «Όμως για μένα θα ήταν ευκολότερο μια που είμαι Σέρβος

και θα λειτουργούσε ίσως και ως αλληλεγγύη μεταξύ των λαών μας», προσθέτει.

Ωστόσο ούτε εκείνος θα δεχόταν με τίποτα την τιμή, αν οι συμμαθητές του

αντιδρούσαν όπως στη N. Μηχανιώνα. Τότε και αυτός όπως ο Τσενάι θα

παραιτιόταν. Και να πώς ένας Σέρβος κατανοεί έναν Αλβανό στην Ελλάδα…