Ανακατατάξεις στο «χρηματιστήριο» της αγοράς ακινήτων προκαλούν τα μεγάλα έργα

στην Αττική. Τα έργα αυτά ενισχύουν τη ζήτηση για συγκεκριμένες περιοχές και

δημιουργούν ζήτηση για άλλες. Αποτέλεσμα είναι, να κλείνει σταδιακά η ψαλίδα

που υπήρχε πριν από λίγα χρόνια ανάμεσα στις τιμές των ακριβών και των

θεωρητικά μεσαίου κόστους περιοχών. Παράλληλα, περιοχές που μέχρι πριν από

λίγα χρόνια θεωρούνταν φθηνές, σήμερα έχουν προσεγγίσει επίπεδα τιμών περιοχών

μεσαίου κόστους ή ακόμη και ακριβών.

Μάλιστα, η σημερινή κατάσταση στην αγορά ακινήτων της Αττικής – που

χαρακτηρίζεται από υψηλές τιμές και έλλειψη γης – σε συνδυασμό με την

ολοκλήρωση, τα επόμενα χρόνια, των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών που θα

συνδέουν το κέντρο της Αθήνας με την περιφέρεια της Αττικής, αναμένεται να

στρέψει το ενδιαφέρον των κατασκευαστών και των αγοραστών σε περιοχές που

σήμερα θεωρούνται παραθεριστικής κατοικίας.

Έως και 80% πάνω

H ολοκλήρωση του Αεροδρομίου των Σπάτων και της Αττικής Οδού στα Μεσόγεια

προκάλεσε αυξήσεις έως και 80% στην περίοδο 1997 – 2003. Πρόκειται για

περιοχές όπως η Κάντζα (70-80%), η Παλλήνη (55-70%), το Πόρτο Ράφτη (60-70%),

το Μαρκόπουλο και το Πικέρμι (50-65%), η Παιανία (45-62%), η Ραφήνα και τα

Γλυκά Νερά (50-60%). Οι περιοχές αυτές στο παρελθόν δεν παρουσίαζαν υψηλό

αγοραστικό ενδιαφέρον, γεγονός που τις κατέτασσε στις τελευταίες θέσεις του

«χρηματιστηρίου» των ακινήτων στην Αττική. Σήμερα, όμως, λόγω της μεγάλης

αύξησης των τιμών τους την τελευταία επταετία, έχουν προσεγγίσει τα επίπεδα

τιμών που επικρατούν σε περιοχές μεσαίου κόστους.

Μεταξύ των περιοχών που παρουσίασαν τα τελευταία χρόνια μεγάλη άνοδο στις

τιμές αγοράς των νέων κατοικιών συγκαταλέγονται ο Άγιος Στέφανος, το Κρυονέρι,

η Άνοιξη και το Καπανδρίτι – επίσης λόγω του Αεροδρομίου των Σπάτων που

ενίσχυσε την επιχειρηματική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή, με αποτέλεσμα

να αυξηθεί και η ζήτηση για μόνιμη κατοικία από εργαζομένους. Οι τιμές των

ακινήτων στις περιοχές αυτές γνώρισαν αύξηση της τάξης του 50-55%.

Κοντά στο Μετρό

Στο ίδιο διάστημα, περιοχές κοντά στο Μετρό γνώρισαν μεγάλη αύξηση τιμών στα

ακίνητά τους, όπως ο Νέος Κόσμος (40%) και τα Σεπόλια (35%). H αύξηση των

τιμών στις περιοχές αυτές προήλθε από την αυξημένη ζήτηση που παρουσιάστηκε

λόγω της λειτουργίας του Μετρό με αποτέλεσμα να ανέβουν κατακόρυφα στο

«χρηματιστήριο» της γης. Για τον ίδιο λόγο σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στις τιμές

των περιοχών που βρίσκονται κοντά στους υπό κατασκευή σταθμούς του Μετρό, στο

Αιγάλεω και στο Περιστέρι (50-65%), αντίστοιχα.

Αντίστοιχα μεγάλη αύξηση σημείωσαν οι τιμές στην Καισαριανή (έως 85%), στον

Καρέα και στον Υμηττό (έως 75%) και στον Βύρωνα (έως 65%) λόγω της έλλειψης

προσφοράς που υπήρξε σε γειτονικές περιοχές. Αυτό έχει αποτέλεσμα οι τιμές

αγοράς νέας κατοικίας στις περιοχές αυτές να είναι αντίστοιχες με τις τιμές

στις οποίες πωλούνται νεόδμητα σπίτια σε περιοχές που θεωρούνται ακριβές (όπως

τα Βριλήσσια, η Πεντέλη κ.ά.).

Πτώση τιμών

Στον αντίποδα, η δημιουργία νέων περιοχών μόνιμης κατοικίας γύρω από την Αθήνα

οδηγεί σε μείωση της ζήτησης και των τιμών εκεί όπου παρατηρήθηκαν στο

παρελθόν ακραία φαινόμενα ανόδου, όπως στα ακριβά βόρεια και νότια προάστια.

Πρόκειται για περιοχές όπως η Ερυθραία, τα Βριλήσσια, η Πολιτεία και η Εκάλη

όπου παρατηρείται πτώση τιμών της τάξης του 10%.



Πώς επηρεάζει τις τιμές η Περιφερειακή Υμηττού

Οι συνέπειες της κατασκευής της νέας Περιφερειακής Υμηττού θα είναι θετικές,

σύμφωνα με τους ειδικούς, λόγω βελτίωσης των οδικών προσβάσεων σε πολλές

περιοχές, αλλά και αρνητικές σε περιοχές στους δήμους που συνορεύουν με τη νέα

λεωφόρο.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Lambert Smith Hampton, Γιάννης Περωτής, εκτιμά ότι

ενδέχεται να αυξηθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στο εσωτερικό οδικό τους δίκτυο

και δεν αποκλείει να προκληθεί μείωση της ζήτησης, ακόμη και πτώση στις τιμές

των σπιτιών. Πρόκειται για περιοχές στους Δήμους Παπάγου, Αγίας Παρασκευής και

Χολαργού. Ήδη παρατηρείται αυξημένη κίνηση από οδηγούς που εισέρχονται από τη

Μεσογείων και διασχίζουν τους δήμους αυτούς, προκειμένου να χρησιμοποιήσουν

τις εξόδους προς την Περιφερειακή Υμηττού.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, εκπρόσωποι της κτηματαγοράς εκτιμούν ότι η λειτουργία

της Περιφερειακής θα ενισχύσει τη ζήτηση για περιοχές της ΒΑ Αττικής, όπως οι

Καισαριανή, Καρέας, Υμηττός, Βύρωνας και άλλες, καθώς μέσω της Κατεχάκη και

της Περιφερειακής εξασφαλίζεται πλέον άμεση πρόσβαση στην Αττική Οδό και σε

νοτιότερες περιοχές της Αθήνας, σαν την Ηλιούπολη και την Αργυρούπολη.

«Οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του δρόμου θα είναι θετικές για την τοπική

κτηματαγορά και θα υπάρξει αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για απόκτηση νέων

σπιτιών», επισημάνει ο κ. Περωτής.



Υποχώρηση τιμών έως και 15%

Έπειτα από αρκετά χρόνια συνεχούς ανόδου, οι τιμές των καινούργιων

διαμερισμάτων υποχωρούν, όπως δείχνει έρευνα της «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ». Μάλιστα,

κάποιοι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτά είναι τα πρώτα δείγματα ενός γενικότερου

καθοδικού κύκλου στην αγορά κατοικίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν 60 περιοχές της Αττικής, σε 30 από αυτές οι

τιμές υποχωρούν μέχρι και 15%, σε 15 παραμένουν αμετάβλητες και σε 15 περιοχές

ανεβαίνουν. Ανάμεσα στις περιοχές με τη μεγαλύτερη πτώση είναι του Παπάγου

(-15%), ο Γέρακας (-13%), τα Βριλήσσια (-12%), τα Μελίσσια, η Νέα Πεντέλη και

τα Γλυκά Νερά (-11%), η Αγία Παρασκευή, ο Χολαργός, το Παγκράτι και τα Πατήσια

(-10%).

Πρώτα σημάδια

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών εμφανίζονται σε περιοχές που τα ακίνητα

σημείωσαν ξέφρενους ρυθμούς ανατιμήσεων τα τελευταία χρόνια και, σύμφωνα με

τους ειδικούς, πρόκειται για τα πρώτα σαφή σημάδια εξορθολογισμού της αγοράς.

H ζήτηση παραμένει μειωμένη, γεγονός που προκύπτει τόσο από τον διπλάσιο χρόνο

που κάνει σε σχέση με πέρυσι για να πουληθεί ένα καινούργιο ακίνητο όσο και

από τα στοιχεία για τις μεταβιβάσεις στις Εφορίες. Το γεγονός αυτό έχει ως

αποτέλεσμα, ακόμη και σε περιοχές που φαινομενικά οι τιμές διατηρούνται

αμετάβλητες, οι κατασκευαστές να δέχονται πολύ πιο εύκολα απ’ ό,τι στο

παρελθόν να διαπραγματευτούν κατά 10% – 15% χαμηλότερα την τελική τιμή αγοράς.