Πυρετός προσφορών, με εκπτώσεις στις τιμές, άτοκες δόσεις και ευκολίες

πληρωμής, επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτων. H εποχή των «παχέων αγελάδων»,

όταν πωλούνταν 280.000 – 290.000 οχήματα κάθε χρόνο, αποτελεί παρελθόν και

όλες οι εταιρείες έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου χρηματοδοτικών πακέτων,

προκειμένου να συγκρατήσουν τα μερίδιά τους. Από τον Σεπτέμβριο, μάλιστα,

ετοιμάζεται και νέος γύρος προσφορών, με έμφαση στις εκπτώσεις, καθώς πολλά

μοντέλα θα αποσυρθούν δίνοντας τη θέση τους σε καινούργια.

Παρά την έκρηξη των δανείων, οι πωλήσεις νέων I.X. παρουσιάζουν πτώση, γεγονός

που ωθεί τις εταιρείες σε ολοένα πιο ελκυστικά πακέτα προσφορών, που έχουν

γίνει πλέον θεσμός στη συγκεκριμένη αγορά.

Για παράδειγμα, αντιπροσωπεία προσφέρει σήμερα τη δυνατότητα απόκτησης

αυτοκινήτου 1.100 κυβικών, άτοκα, με 50% προκαταβολή και εξόφληση σε πέντε

χρόνια, με την καταβολή μόλις 73,25 ευρώ τον μήνα!

Ράλι χρηματοδοτήσεων

Όλοι οι ειδικοί αναγνωρίζουν ότι η διατήρηση της αγοράς σε κάποια υποφερτά

επίπεδα συντηρείται από τις προσφορές, τα χρηματοδοτικά προγράμματα και τα

δώρα των εταιρειών. «Πράγματι, ο ανταγωνισμός, σε συνδυασμό με τη μείωση της

καταναλωτικής δαπάνης, αναγκάζει τις εταιρείες να προχωρούν σε ολοένα πιο

ελκυστικά άτοκα προγράμματα.

Είναι άγνωστο, όμως, για πόσο ακόμη θα συνεχισθεί αυτό το ράλι των

χρηματοδοτήσεων, την ώρα, μάλιστα, που ο δανεισμός των νοικοκυριών έχει ήδη

αρχίσει να λειτουργεί αποτρεπτικά. Από την πλευρά τους οι καταναλωτές πρέπει

να είναι προσεκτικοί, γιατί γίνονται αποδέκτες απίστευτων προσφορών και δώρων,

γεγονός που συχνά τους οδηγεί σε λανθασμένες κινήσεις», λέει ο διευθυντής

πωλήσεων της BIAMAP, κ. Παναγιώτης Τορνάρος.

Εκπτώσεις και προσφορές

Στα μηδενικά επιτόκια των τελευταίων δύο ετών προστέθηκαν, τον τελευταίο

καιρό, γενναίες εκπτώσεις – μέχρι και 2.000 ευρώ – ανάλογα με το μοντέλο και

την εταιρεία, αλλά και προσφορές αξεσουάρ, ενώ στη λογική των άτοκων

διακανονισμών έχουν μπει ακόμη και εταιρείες με πολύ ακριβά μοντέλα, που μέχρι

πρότινος απέφευγαν να υιοθετήσουν παρόμοια τακτική.

«Μάλιστα, η πίεση έχει αρχίσει να μεταφέρεται και στα φθηνότερα μοντέλα, αφού,

παρά τις αλλεπάλληλες προσφορές και τη διάθεση «δωρεάν» αυτοκινήτου με πρώτη

δόση ύστερα από ένα χρόνο, η αγορά δείχνει σημάδια κόπωσης», λέει ο διευθυντής

πωλήσεων της Fiat Auto Hellas, κ. Βασίλης Βάσκας.


Τα σημάδια κόπωσης

H «χρυσή» χρονιά για την αγορά αυτοκινήτων ήταν το 2000. Οι πωλήσεις έκαναν

ρεκόρ και ανήλθαν σε 290.000 οχήματα, έναντι 261.000 το 1999. Το 2001

πουλήθηκαν 280.000 αυτοκίνητα, για να υποχωρήσουν πέρυσι στα 268.000, ενώ

φέτος αναμένεται να ανέλθουν στα 260.000. Στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου,

πουλήθηκαν 167.158 αυτοκίνητα, 5,4% λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό

διάστημα πέρυσι.

H «επιθετική» πολιτική χρηματοδοτήσεων που ακολούθησαν τα τελευταία χρόνια οι

αντιπροσωπείες και οι έμποροι, αλλά και η «ευκολία» με την οποία πολλοί

καταναλωτές ανοίχθηκαν σε αγορές, έχουν δημιουργήσει σήμερα επισφαλείς

απαιτήσεις, αλλά και αμφιβολίες για την ομαλή ανάπτυξη της αγοράς.

Επιπλέον, η πολιτική αυτή έπληξε την κερδοφορία των εταιρειών. Μόνο το 2002,

στο σύνολο του κλάδου αυτοκινήτου, η κερδοφορία έπεσε 5% κατά μέσο όρο, αλλά

μεγάλα ονόματα της αγοράς είδαν τα κέρδη τους να υποχωρούν έως και κατά 30%.

Πιο δύσκολη

Η κατάσταση στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου αναμένεται να γίνει ακόμη πιο

δύσκολη από το τέλος του έτους:

Πρώτον, από τις ετήσιες αναπροσαρμογές στις λιανικές τιμές, στις οποίες ήδη

κάποιες εταιρείες έχουν προχωρήσει ή ετοιμάζονται να εφαρμόσουν – και που,

πάντως, θα είναι μικρότερες από τον πληθωρισμό.

Δεύτερον, από τις αλλαγές στο δίκτυο εμπορίας και after sales αυτοκινήτων,

λόγω του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού. Όπως είναι γνωστό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

θεσμοθέτησε προσφάτως νέους κανόνες παιχνιδιού στην εμπορία αυτοκινήτων (block

exemption), ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να προσαρμοστούν σταδιακά από

τις αρχές Οκτωβρίου του 2003.

Με το νέο καθεστώς επιδιώκεται να εξισωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων.

Τα επίπεδα τιμών στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες θα προσαρμοστούν σταδιακά στα

ίδια επίπεδα, έχοντας, ίσως, μια πολύ μικρή διαφορά, της τάξεως του 3%.

Για να υπάρξει, όμως, εξίσωση τιμών σημαίνει ότι σε κάποιες κατηγορίες θα

υπάρξουν ανατιμήσεις και σε άλλες μειώσεις.

Στην κατηγορία των 1.600 κυβικών, για παράδειγμα, η Ελλάδα είναι σήμερα κατά

περίπου 15% φθηνότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Όπως λένε εκπρόσωποι

εταιρειών, όποιος προχωρήσει σε τέτοιες αυξήσεις θα χάσει μονομιάς το μερίδιό

του στην αγορά και εκτιμούν ότι η σύγκλιση τιμών θα γίνει σταδιακά και θα

πάρει πολλά χρόνια.

Έως και 60 άτοκες δόσεις προσφέρει σήμερα η αγορά ΙΧ

Σ ήμερα, οι περισσότερες εταιρείες προσφέρουν μηδενικό επιτόκιο και εξόφληση

έως και σε 60 μήνες, ανάλογα με την προκαταβολή. Αυτό που διαφέρει από μοντέλο

σε μοντέλο, είναι το υπόλοιπο προς αποπληρωμή, όπως στην περίπτωση των Alfa

Romeo. Σε άλλες περιπτώσεις, ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να δώσει τα μισά

χρήματα προκαταβολή και τα υπόλοιπα να τα αποπληρώσει σε 48 μήνες, χωρίς τον

παραμικρό τόκο (όπως για το Audi Α2).

Άλλες, πάλι, εταιρείες πριμοδοτούν τα μοντέλα τους με εκπτώσεις που φτάνουν

έως και τα 2.000 ευρώ – είναι η περίπτωση του C5 της Citroen – εφόσον

αγορασθούν με έντοκο διακανονισμό. Την ίδια ώρα, μοντέλα που περιμένουν τον

αντικαταστάτη τους (όπως το Peugeot 406) προσφέρονται με 40% προκαταβολή και

άτοκη εξόφληση σε 24 μήνες. Όμως, χωρίς τόκους, με εξόφληση σε 12 δόσεις και

με τα μισά χρήματα «μπροστά», βρίσκει κανείς και τα πιο ακριβά μοντέλα της

αγοράς, όπως τα BMW (Ζ3 και 520i).

Όσοι δεν χρησιμοποιήσουν άτοκα προγράμματα αλλά αποφασίσουν να αγοράσουν

μετρητοίς ή χρησιμοποιώντας κανονικά χρηματοδοτικά πακέτα, θα πρέπει να

γνωρίζουν ότι το μέσο επιτόκιο στην αγορά είναι 9%. Για να αντιληφθεί, όμως,

κανείς την ένταση που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός,

υπήρχε πέρυσι εταιρεία που χρηματοδοτούσε τα μοντέλα της με επιτόκιο μόλις

3,6%!